Zelený obrat o 180 stupňů. Phil Spencer dělá z herního průmyslu one man show
Komentáře Článek Zelený obrat o 180 stupňů. Phil Spencer dělá z herního průmyslu one man show

Zelený obrat o 180 stupňů. Phil Spencer dělá z herního průmyslu one man show | Kapitola 2

David Plecháček

David Plecháček

19. 1. 2022 17:50

Seznam kapitol

1. ŘEČÍ ČÍSEL 2. SONY KONTRA MICROSOFT

Microsoft kupuje Activision Blizzard. Zpráva, která v posledních 24 hodinách doslova bourá herní průmysl a svět. Co vlastně znamená v říši čísel a jak mění postavení největších firem na herním trhu?

Reklama
Reklama

KDO JE PHIL SPENCER?

 

Pro úplnost si připomeňme, kdo je vlastně hlavou Xboxu (a obecně herní divize) a proč dostává od vedení Microsoftu takovou důvěru. Spencer patří k opravdovým veteránům Microsoftu, do společnosti přišel už v roce 1988 jako stážista a podílel se mimo jiné na prvních výrobcích lisovaných na CD nosiče. Později se skrze lásku k hrám dostal k interaktivní zábavě, jako manažer řídil Microsoft Game Studios EMEA, předchůdce dnešní divize Xbox Game Studios a během jednoho roku dokázal povýšit až do pozice viceprezidenta.

 

Klíčový zlom přišel v roce 2014, kdy z pozice šéfa Xboxu odešel Jason Holtman. Nahradil ho právě Spencer, který dostal do ruky kritizovanou divizi s vysmívanou konzolí Xbox One, která drtivě prohrávala boj s konkurencí. Zasadil se o budování meziplatformního multiplayeru, zpětné kompatibility, předplatných služeb včetně Xbox Game Pass a dokázal Xbox jako platformu opět přiblížit hráčům.

Rozhodně tu nechci nic naznačovat, pravda je ale taková, že je stále kam expandovat. Všechny tyhle nákupy z Microsoftu stále nedělají největší herní firmu na světě, prostor na trhu je, a, světe div se, Microsoft má i kapitál na to další nákupy zrealizovat. Podle agentury Reuters je Microsoft v pořadí stále třetí. Někteří tvrdí, že by největší rival – Sony – měl nakupovat a nějak reagovat na situaci na trhu, kdy mizí jedna firma za druhou, ale Sony to stále nemá za potřebí. Co se her, respektive herních divzí týče, je pořád větší než Microsoft. Tou druhou firmou, která vyhlíží Microsoft ve svých zpětných zrcátkách, je pak čínský behemot Tencent. 

Teď už můžeme konstatovat, že se Microsoft do her pustil po hlavě.

Zpět k Sony. Rozdíl mezi Sony a Microsoftem je ten, že Sony pořád nemusí mít takový kapitál, aby nějaký podobný nákup uskutečnilo. Herní divize Sony je dlouhodobě tou nejvýnosnější a táhne celou firmu, u Microsoftu je to naopak, jen Microsoft dlouho ze svých možností netěžil. Hry zastupují v portfoliu Microsoftu aktuálně zhruba 10 procent. Phil Spencer, pravděpodobný strůjce tohoto zeleného obratu o 180 stupňů, ale zřejmě dokázal přesvědčit vedení firmy, aby na něj vsadilo, a Microsoft v čele se Satyou Nadelou ho poslechl. Přesněji řečeno dokázal během deseti let (v návaznosti na nepříliš úspěšné působení Dona Mattricka) vedení dokonale přesvědčit, že musí do spíše přehlížené interaktivní divize nalít tolik peněz, kolik jen rozpočet dovolí. Teď už jenom můžeme konstatovat, že se Microsoft do her pustil po hlavě.

Zelený obrat o 180 stupňů. Phil Spencer dělá z herního průmyslu one man show

A hlavně můžeme konstatovat, že jen tak neodejde. Neuděláte podobnou investici, abyste se pak v tichosti spokojili s málem. Microsoft získal vývojáře, neuvěřitelně populární značky, i možnost dalšího růstu vlastních platforem a služeb. Nejde jen o Xbox, ale možná ještě více o Xbox Game Pass, který díky Blizzardí části může vydatně růst i na PC. To jsou všechno více či méně očividné bonusy, které mohou ze spojení vyústit. 

Především jde ale o zprávu směrem k hráčům. Někteří z nás už možná začali přemýšlet nad tím, jestli si na začátku nového konzolového cyklu vybrali tu správnou platformu…

První
Poslední
Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz