Viva Piñata Recenze Viva Piñata

Viva Piñata

Farid

Farid

3. 12. 2006 23:23 30
Reklama

Všimněte si, že většina majitelů a fanoušků Xboxu 360 dokonale odpovídají tradiční, poněkud stereotypní představě počítačového hráče. Jsou to ti, kteří milují rychlou jízdu a svižnou střelbu. Gears Of War je jim jako šitá na míru. Zanícenému hráči věnujícímu se svému koníčku dlouhodobě a intenzivně se docela výstižně někdy říká „power gamer“. Tento druh je velmi protěžovaný, protože investuje hodně, zajímá se hodně a má velký vliv na své okolí. V množině zákazníků (či spíše potenciálních zákazníků) však představuje menšinu. Obecně se má přitom zato (možná docela mylně), že videoherní válku vyhraje ten, kdo osloví kromě „power gamera“ také další skupiny – vlažnější zájemce, příležitostné hráče, babičky, vnučky, táty od rodin a jejich děti, partu spolužaček, účastníky mejdanu... A Xboxu 360 se vytýká, že tady je jeho slabina, že až bude nasycen zájem ze strany na západní polokouli žijících „power gamerů“, nebude mít kam expandovat, zatímco Wii se svou odzbrojující jednoduchostí a PS3 se svým masově širokým záběrem „pojedou“ dál. Microsoft to ví a věděl už před dlouhými lety, proto mimo jiné koupil od Nintenda elitní vývojářské studio Rare – firmu, která svou tvorbou vždycky dokázala oslovovat široké spektrum hráčů všeho druhu.

Vzácný klenot

Po famózním úspěchu her jako GoldenEye 007, Banjo Kazooie či Conker na N64 se čekalo, že Rare prodlouží svou spanilou jízdu na Xboxu. Bohužel tomu tak, alespoň pokud jde o prodejní cifry, nebylo. Jedni říkají, že Rare jsou z formy a poukazjí na diskutabilní kvalitu Perfect Darku. Jiní si myslí, že se Rare na Xboxu 360 mijí se svým tradičním publikem – Microsoft si sice mohl koupit za neuvěřitelných 350 milionů dolarů studio, ale nemohl si koupit všechny jeho příznivce. Bylo by výborné Kameo úspěšnější, kdyby vyšlo, jak bylo původně plánováno, na Gamecube? Rozseknout by tyhle pochybnosti mohla Viva Piñata, bezpochyby nejlepší hra, kterou Rare od přechodu k Microsoftu vytvořili. Žádná jiná jejich hra si nezasluhuje obrovský úspěch tolik jako právě tato. A nebude-li doopravdy úspěšná, pak si Xbox nezasluhuje Rare.

Mistr mnoha řemesel

Po tomto poněkud zdlouhavém úvodu pojďme konečně ke hře. Viva Piñata rozhodně není dokonalý originál, je však poctivým žánrovým mixem inspirovaným několika zásadními staršími tituly, které stmeluje do výborně fungujícího, konzistentního celku. PC hráče hned napadne vliv ideí Willa Wrighta (The Sims, Spore), zatímco nintendista-veterán poukáže na podobnost s koncepcemi her jako Harvest Moon, Animal Crossing a v neposlední řadě také Pokémon. A možná že tam vzádu křičí nějaký molyneuxovský znalec-amigista, že chytil zloděje s pytlem nacpaným nápady z Populous a Black & White. Z The Sims má Viva Piñata simulaci života a sociální interakce, z Harvest Moon zahrádkaření, z Animal Crossing ideu hezkého místa, kde se pořád něco málo významného ale milého děje, z Pokémon sběratelství živých tvorů a ovlivňování jejich sexuálního života, z Populous koncepci božského pečovatele/trýznitele a s Black & White sdílí podobnou vášeň pro křížení žánrů v kombinaci s totální volností herního „pískoviště“.

Zrychlený čas

První hodinu budete tápat a zírat na nádhernou grafiku, druhou budete nejistě experimentovat se semínky a lopatou, třetí budete mít hlavu ponořenou v encyklopedii piñat a rostlin, abyste zjistili, jak který druh přilákat a přimět k rozmnožování, čtvrtou budete s hrůzou v očích sledovat, jak je vaše pracně budované dílo křehké, když na něj udeří rozbroje, nevítaní vetřelci, nemoci a masožravé instinkty. Pátou hodinu se dáte dohromady, začnete lépe plánovat, smysluplněji utrácet, chytřeji s piñatami manipulovat a těšit se na novinky, které hra nabízí v rychlém sledu. Ano, pátou hodinu si to začnete opravdu užívat. A po šesti hodinách, když vám dědeček vypravěč oznámí, že si za své umění zasloužíte rozšíření zahradní plochy, budete ze všeho nejvíc toužit, aby se někdo z přátel, kolegů nebo rodiny šel podívat na vaše dílo. Pyšně mu budete dělat průvodce po zahradě a budete schopni vyprávět hotové romány o tom, jak jste museli obětovat malého červíka Blixu, protože pořád vyvolával konflikty s čmeláky, jak lišák Starmaniac dostal bolení břicha, když snědl uhnilé ovoce, které jste zapomněli odklidit, jak byl motýl Sleepless svéhlavý a nechtěl pozřít nektar z květiny, jenž by v něm zažehla milostnou vášeň, jak jste museli hada Drakena prodat, abyste si udělali místo pro ptačí volieru, jak byl vrabec Luke líný a celé dny chrápal místo toho, aby makal na budoucnosti svého rodu... Nu a tu story, jak jste předhodili nově příchozímu žabákovi mouchu jménem Friedrich, možná zamlčíte, protože při hrání Viva Piñata vás doopravdy může tížit svědomí. A propos, jaké dáme jméno žabičce?

Je to osobní

Možnost pojmenovat si jednotlivé „rezidenty“ zahrady má nečekaně silný citový účinek. Když si dá Sparrowmint 7 k svačině Whirlma 33, je to sice drsný pohled, ale snesitelný. Když je to však Luke požírající Blixu, zlomí vám to srdce. Ano, byl to ten Blixa, který se přikutálel jako vůbec první, když jste si pořídili trávník, ten Blixa, který si jako první ze všech piñat změnil barvu na důkaz, že zde zapouští kořeny, Blixa – zakladatel mocného a slavného rodu whirlmů. Budiž mu země lehká.

Dlouhý seznam úkolů

Piñaty jsou ústředními postavami hry a vaší hlavní motivací. Všechno, co děláte, děláte kvůli tomu, abyste je zaujali, přiměli zůstat a množit se. Hra obsahuje několik desítek různých druhů piñat – nejsou to žádná fantastická stvoření jako pokémoni, ale obyčejná zvířata v neobyčejném výtvarném podání. Při bližším pohledu si všimnete jako by byla sestavena z proužků papírů. Tahle koncepce, kromě toho že působí nesmírně přitažlivě, umožňuje tvůrcům abstrahovat pojetí násilí. Zabitá piñata se rozpadne na kousky a z jejího břicha se vyvalí sladké bonbony, které mohou sloužit jako potrava predatorovi. Jak však dostat piñaty na svou zahradu? Jde o proces rozdělený do tří základních fází. Nejlepší bude si to ukázat na příkladu. Ptáci sparrowmint žijící v divočině zaujmete tím, že máte na zahradě určité procento zatravněné plochy. Zatravněná plocha je totiž ideálním lákadlem pro červíky whirlm, které jsou pro sparrowminty potravou. Když dokážete splnit podmínky a sparrowminta zaujmout, máte za sebou první fázi. Podívejte se do okolí zahrady a dříve nebo podzěji uvidíte přilétávajícího opeřence. Ten obvykle, trochu nesměle, vstoupí na území zahrady. Nyní je považován za návštěvníka a stále si uchovává své původní černobílé zbarvení. Hosta si můžete označit kurzorem a volbou Y si okamžitě zkontrolovat podmínky dalšího pokroku. Nejdříve vás bude zajímat, jak udělat z návštěvníka stálého obyvatele. V objevivším se menu máte jasná kritéria. V případě sparrowminta stačí, aby na zahradě byl rezidentem již nějaky whirlm. Máte-li splněno, nebude trvat dlouho a krátká animace zachytí jeho proměnu v celobarevnou verzi.

Sex

Nejnáročnější je zpravidla fáze číslo tři, čili sex. Aby se sparrowmint zamiloval, potřebuje mít za prvé do koho. To znamená, že nejdříve musíte mít dva exempláře stejného druhu – rezidenty. Tím ale podmínky pro zahájení něžných hrátek nekončí (dokonce ani v případě zdejších králíků ne). Zamilovaní vrabci potřebují místo, kde by mohli společně ulehnout. Budete jim muset nechat postavit domeček, což stojí peníze. Pokud nemáte dost peněz, musíte si je nejdříve vydělat. Nechat například plodit jiné piñaty a jejich děti výhodně střelit (zní to drsně, ale je to tak). Nebo zasadit semínka květin, ovoce a zeleniny a prodávat jejich plody. Dejme tomu, že peníze máte. Zavoláte stavaře a určíte místo, kde bude stát budoucí hnízdo lásky. Po chvíli čekání je práce hotova, ale sparrowminty se stále k ničemu nemají. Rychlá kontrola kritérií a zjisšťujete že zbývá splnit ještě poslední podmínku – každý opeřenec se musí před milostným aktem posilnit jedním whirlmem. Ukážete na ptáka, pak označíte červa a nakonec zavřete oči, abyste se na to nemuseli dívat. Nad hlavmi sparrowmintů se objeví zamilovaná srdíčka, následuje symbolická 2D minihra (cesta spermatu k vajíčku? Možná máme jenom příliš bujnou fantazii) a neuplyne příliš času a vajíčko je doručeno do hnízda. Než se nadějete na světě je maličký vrabec.

Jako živá

Toto obecné schéma si můžete představit u všech piñat. Žabák vyžaduje vodní plochu, aby se stal návštěvníkem, mouchu aby se stal rezidentem a vanu plnou bahna, aby se pustil do plození pulců. Zpočátku jsou piñaty nenáročné. Koupíte světlo, postavíte ho do zahrady a už máte nájemníka v podobě můry. Později to začne být náročnější. Majestátní jelen by se tu krásně vyjímal. Jeho podmínkou je však deset plodů z rybízového keře. To se snadněji řekne, než realizuje. Nejdříve je třeba zasadit semínko, zalévat jej a hnojit, aby se urodilo. Ani pak není vyhráno. Jelen je náladový, sní dva tři plody a zase odběhne. Mezi tím vám zbytek rybízu popadá a uhnije.

Slasti a starosti

Fakt, že piñaty nefungují jako stroje a neragují automaticky na každý pokyn, jenom posiluje dojem z vynikající AI a totálně promakaného spletence vzathů inspirovaných skutečnými ekosystémy. Navíc, plozením to zdaleka nekončí. Až vyřešíte problémy s boji o teritoria, nemocnými zvířaty, predátory a nezvanými hosty (šnek, netopýr...) instalací drahých ale učinných strašáků, až se vaše pozemky rozšíří a rozhodnete se některé povinnosti (sběr plodů, zalévání...) svěřit najatým pracovníkům, tak si najdete čas na to nejvíce vzrušující – tím je šlechtitelství. Experimentujte s mnoha typy hnojiva a dříve nebo později vypěstujete zvláštní druhy plodů, které si v místním obchodě nemůžete koupit. Pak můžete zkoušet, jaký účinek speciální ovoce na kterou piñatu má. Dostanete se tak evoluční cestou k celé řadě dalších tvorů.

Veledílo

Exsituje nespočet způsobů, jak si uspořádat zahradu. Můžete se soustředit na zemědělský aspekt, pěstovat exotické plodiny, najmout si pomocné síly zaměřené na péči a kultivaci rostlin. Můžete to také pojmout jako designérskou záležitost. Pečlivě zkrášlovat vzhled vašeho majetku okem zahradního architekta. Můžete učinit ze svého pozemku zoologickou zahradu, vytvářet oplocené výběhy a pavilóny. Viva Piñata je nesmírně přitažlivá pro dospělého hráče obří hloubkou možností a vrstvami „manažérské“ strategie, které prodloužují zajímavou hratelnost na týdny a měsíce. Také je samozřejmě atraktivní pro děti svou koncepcí desítek virtuálních zvířátek v jednom. V kombinaci rodič – dítě pak musí fungovat téměř dokonale. Těžko říci, kdo se bude bavit lépe.

Návštěvy pouze osobně

Chyby? Jistěže tu nějaké jsou. Označování objektů, zejména létajících piñat, je občas problematické. Kurzor se pohybuje pouze po zemi a občas má potíže rozeznat, zda chcete označit neživý objekt či piñatu, která se na tomto objektu nachází. Uživatelský interface je sice vyřešen v rámci možností dobře, ale může být v některých situacích, například opakovaných návštěvách obchodu, poněkud únavný. Mechanicky také působí 2D minihra symbolizující milostné hrátky. Navigovat po dvousté whirlmy stejným primitivním bludištěm je nudná rutina. Za skutečně (alespoň v tuto chvíli) promarněnou příležitost lze ovšem považovat atraktivnější obsah pro Xbox Live. Uvidíme, zda se časem dočkáme downloadů nových piñat, semínek, stavebních prvků... Opravdu vítaná by pak byla možnost síťové návětěvy v cizích zahradách, jak tomu je na Animal Crossing DS. Ale pochopili bychom, kdyby si Microsoft/Rare šetřili některé věci pro Viva Piñata 2.

Celkově vzato, Viva Piñata je nejen nejlepším a nejzajímavějším počinem Rare pro konzole Xbox, ale vážně aspiruje na vůbec nejlepší titul pro Xbox 360. Možná je to subjektivní dojem daný tím, jak se hra vymyká obvyklé „power gamerské“ střílečce, která dominuje elitě této konzole. Nemůžeme se však zbavit dojmu, že z inovačního, designérského a hratelsnotního hlediska představuje mnohem vyšší hodnotu než masově populární Gears Of War.

PS. ČEŠTINA

Podstatný aspekt hry, na který původní text recenze neupozornil, je její plná lokalizace do češtiny. Micorosft již v souvislosti s ohlášením oficiální podpory Xboxu 360 avizoval četnější podporu češtiny a zde svůj slib poprvé (a určitě ne naposledy) plní. Předně je třeba říci, že lokalizace Viva Piñata je mimořádně vhodná a vítaná. Jde o typ hry, kdy přesné porozumnění informacím hraje zásadní roli. Navíc pohádkové ladění a celkovou atmosféru značně obohacuje fakt, že hra na vás (a vaše děti) mluví česky. Ano, lokalizace je skutečně plnohodnotná, to jest nejen v oblasti kompletního překladu textů a tištěného manuálu, ale tak dabingu všech postav - jde o různé pomocníky, prodejce a další obyvatele vesnice, kde si objednáváte služby. Tento dabing je navíc mimořádně zdařilý a přiléhavý a zní téměř stejně dobře, jako u velkých animovaných filemch určených pro kina a DVD. Zkrátka a dobře, ohlédneme-li od drobných potíží s automatickým textem (některé novotvary se neskloňují) a faktu, že názvy zvířat zůstaly v originále (nebylo by lepší místo "Vrabeček Sparrowmint" jednoslovný český hravý novotvar?) jde o maximálně chvályhodný počin a veskrze zdařilý překlad. Chtělo by to ovšem nějaké to upozornění pro nás méně chápavé. Náš Xbox 360 byl od začátku hlášen jako britský (z důvodu přístupu na Xbox Live). Hra naprosto nenabízí volbu jazyka v rámci svého menu. K češtině se dostanete tím, že svůj Xbox 360 lokalizujete do ČR. Co ale když chci mít český Xbox 360 ale hrát hry v původním znění? Domníval jsem se, že jsme k recenzi dostali verzi Viva Piñata v angičtině, proto jsem se nechtěl v původní recenzi vyjadřovat k české verzi, dokud jí nezažiju na vlastní kůži. Tímto také děkuji za upozornění orinwovi v komentáři.

 

Viva Piñata
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Zatím nejoriginálnější a nejzáslužnější počin pro Xbox 360. Právě tituly jako Viva Piñata mají tu magickou moc přesvědčit vás o nákupu nové konzole.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nečekaně propracovaná simulace, AI a strategie. Překrásné výtvarné podání a vyjímečná technická kvalita.
Drobné nedostatky v ovládání, občasný pokles frameratu, slabá podpora Xbox Live, která se tolik nabízí.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama