TimeShift Recenze TimeShift

TimeShift

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

12. 11. 2007 23:45 14
Reklama
Reklama

, že motor hry běží na sto procent a je až s podivem, jak málo výpočetního výkonu mu k takovému běhu stačí. Hra kvačí tam i pozpátku, přepínání času je zcela plynulé, zastavený svět vypadá zvlášť v hustém dešti líp, než devadesát procent F.E.A.R.u a dynamiku akce rozhodně nepostrádá. Kulomety metají kule, exploze explodují, stěny sténají a hráč se možná dloube v nose, ale nudou to není. TimeShift má ve vínku příhodně vlastnost přesýpacích hodin: odsejpá.

Časoprostor, hezké slovo. Zní mi jako příslib. Bylo by krásné, kdyby TimeShift vyváděl s časem, co Portal vyvádí s prostorem. Jenže to by TimeShift nesměla být v jádru prachobyčejná střílečka a Portal svébytná revoluce. Revoluční se TimeShift sice tváří být, stačí letmo potkat některé z reklamních kydů o neuvěřitelném využívání času, ale k čemu neuvěřitelné využívání času, když nejde o nic víc, než lineární postup třistapadesátou variací na Doom nebo Quake. Když ale píšu prachobyčejná, není tím myšleno prachobyčejně špatná. Už v případě své prvotiny Will Rock prokázali Saber Interactive jistou schopnost poskládat dohromady fungující, ba dokonce v mezích průměru zábavnou hru. Už tehdy hrdina cestoval časem a nejinak je tomu o čtyři roky později

Pouhopouhé prozatím

TimeShift
Cestování časem umožňuje speciální oblek, od pohledu bratříček toho v Crysis, jen zvládá v teorii mnohem zajímavější kusy: čas kolem hrdiny umí zpomalit, zrychlit, zastavit a převinout zpátky. V praxi to pak funguje bezchybně, jen se člověku jednotlivé triky brzo okoukají, respektive ohrají. TimeShift je sice mimo samotnou řežbu využívá i k vystavění jednoduchých chytáků typu chůze po vodě a občůrávání jisté (tedy naskriptované) smrti, jenže těch správných řešení je pár a neustále se opakují a opakují a opakují a TimeShift je sice mimo samotnou řežbu využívá i k vystavění jednoduchých chytáků typu chůze po vodě a občůrávání jisté (tedy naskriptované) smrti, jenže těch správných řešení je pár a neustále se opakují a opakují a opakují a TimeShift je sice mimo samotnou řežbu využívá i k vystavění jednoduchých chytáků typu chůze po vodě a občůrávání jisté (tedy naskriptované) smrti, jenže těch správných řešení je pár a neustále se opakují a opakují

Něco z parního konceptu ve hře zůstalo: obří kráčející stroje, děj situovaný do alternativní historie, jenže od náznaků orwellovského světa se příběh neodpíchne nikam dál, vede vás dávno prochozenými cestičkami béčkových herních scénářů a těch pár poutavějších momentů krade z kuchyně Valve. Zase jen pobíháte s rebely ve válce proti diktátorovi, co se vrátil v čase, aby mohl přejmenovat stanice metra. Zlobivý, zlobivý diktátor. Přepisování historie nebylo nikdy takhle fádní. Vývojářům alespoň nelze upřít řemeslnou zručnost, je vidět

dokuP etetčeřp otnet sipán, etám šilířp ohénlov usač

TimeShift
v TimeShiftu. Ty čtyři roky naplnily zajímavé vývojářské útrapy a jedno zásadní překopání konceptu: původně steampunková (představte si Matrix v době páry) akce byla na základě bůhvíjakého marketingového rozhodnutí znormalizována do nejen vizuální kopírky Resistance: Fall Of Man / Gears Of War. Zlobivý, zlobivý marketing! Je to veliká škoda, protože neokoukané prostředí by mohlo TimeShiftu prospět víc, než ty a ony grafické finesy - viz S.T.A.L.K.E.R., kde syrová industriální estetika zvítězila nad výrobci hardwaru konstruovanou nutností mít co nejmodernější světýlka a jejich odlesky.

Je obtížné takovouhle hru znechuceně odpálkovat a je stejně obtížné z ní být nějak zvlášť nadšený. Kombinuje povedenou akční hratelnost a nápady, které vás přestanou bavit ještě dřív, než je poprvé vyzkoušíte (mluvil tu někdo o časových paradoxech?). Něco života dyndá z odemykatelných bonusů a hry více hráčů, kde ovšem času poroučet nelze.

TimeShift
Asi můžeme brát jako úspěch, že tvůrci dovinuli svůj produkt do finálního stádia, a že tohle finální stádium vypadá k světu a nemusí se za sebe stydět. Jenom v aktuální konkurenci "vypadat k světu" prostě nestačí. Kdo čekal žánrovou bombu, nevyhne se velkému zklamání, kdo nečekal vůbec nic, může beze strachu ze společenského znemožnění své osoby koštovat demoverzi. Šestka se může zdát málo, ale nenechte se mýlit - tahle je zcela férově vydřená a jako vždycky o celý bod nad průměrem.

a opakují. Dobře, dobře, prachobyčejná střílečka, to už jsme si vyjasnili v prvním odstavci, tak co si povíme v tom posledním? Před chvílí jsem ho tu někde viděl...

TimeShift
Windows icon PC
Xbox icon Xbox
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Poctivá a moderně vypadající střílečka, ze které si ale neodnesete jedinou zajímavější vzpomínku.

Co se nám líbí a nelíbí?

Solidní tempo a skvěle odladěný engine, včetně bezproblémových hrátek s časem.
Absence čehokoliv, co by hře dodalo vlastní tvář, mizerná umělá inteligence spolubojovníků.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz