Star Trek Online Recenze Star Trek Online

Star Trek Online

Jiří Bigas

Jiří Bigas

22. 2. 2010 23:35 11
Reklama

Dlouho čekali fanoušci fenoménu Star Trek na svůj první MMO titul z tohoto vesmíru. Byť hry inspirované tímto kultovním sci-fi vyrůstaly svého času jako houby po dešti, momentální útlum zájmu o čtyřicetiletou legendu – který opět nastartoval až poslední film J.J. Abramse – se negativně podepsal i na jím inspirovaných videohrách. Star Trek Online se rodil pomalu a v bolestech. Původně hru už od roku 2004 vyvíjelo studio Perpetual Entertainment. To však o čtyři roky později zkrachovalo a do zdárného konce tak titul dovedli až zkušení vývojáři z týmu Cryptic Studios, kteří už dříve zabodovali se svými superhrdinskými on-line světy City of Heroes a Champions Online.

Ne tak docela známý vesmír

Star Trek Online se odehrává ve 25. století, 30 let po událostech, jež vylíčil předposlední celovečerní Star Trek film s podtitulem Nemesis. Hra je ale – k radosti fanoušků – poměrně zajímavě svázána i s výše jmenovaným restartem, který do kin vtrhl teprve minulý rok. Nutno poznamenat, že snaha tvůrců představit hráčům tak trochu jiný vesmír, než je ten, na který byli zvyklí, je rozhodně chvályhodná. Žádný fenomén by neměl couvat, tím spíše ne vědecko-fantastický seriál. Většina reálií bude samozřejmě přesto fanouškům, ale i svátečním divákům dobře známá. Universum se nicméně trochu změnilo. Spojená federace planet reprezentovaná Hvězdnou flotilou je znovu ve válce s Klingonskou říší, Romulané v tichosti splétají sítě svých intrik a celý známý vesmír je na pokraji invaze společenstva Borgů.

V současné chvíli však Star Trek Online dovoluje hráčům přidat se jen ke dvojici zúčastněných stran – Federaci a Klingonům. Zatímco ale mírumilovná aliance lidí, Vulkánců a dalších převážně humanoidních druhů je vám k dispozici od samého počátku, hrdého klingonského válečníka si můžete vytvořit až poté, co dosáhnete patřičné úrovně jako federační kapitán. Tvůrci se tak rozhodli zřejmě z vícero důvodů. V první řadě hře za Federaci předchází poměrně vyčerpávající tutoriál. Postup ve Hvězdné flotile je ale také výrazně pozvolnější a celkově je v tomto ohledu i díky orientaci na PvE souboje Star Trek Online přístupnější i pro sváteční hráče a MMO nováčky, na které titul zcela evidentně cílí. Naproti tomu jako Klingon jste do hry vržen bez jakýchkoli dalších okolků, ihned také začínáte na vyšší úrovni a v podstatě se s vámi nikdo příliš nemazlí.

Hráči v roli beta testerů

Až doposud vše v pořádku. Problém je v tom, že i přes veškerou snahu tvůrců zakrýt některé nedostatky efektními reáliemi působí hra za Klingony jako nedokončená, ne zcela promyšlená a k tomu nepochopitelně jednostranná. Do schématu rasy hrdých válečníků, kteří soupeří nejen s nepřáteli, ale i vzájemně mezi sebou, sice zapadá na první pohled primární PvP obsah jako skvělý nápad. To však jen do okamžiku, než si uvědomíte, že na něm stojí celá hra a jiné než striktně bojové úkoly na vás nečekají. Jako kapitán Hvězdné flotily – jelikož každý hráč ve Star Trek Online je automaticky velitelem vlastní lodi a skutečná hodnost tak plní spíše reprezentativní charakter – máte alespoň občas pocit, že jste také diplomat či průzkumník. Ale ani v tomto případě si hra přes četné sliby tvůrců nevede úplně přesvědčivě a právě agresivní styl orientovaný výhradně na boj jí hráči i fanoušci kvůli jeho repetetivnosti vyčítají nejčastěji.

Přitom bohatá tvorba postavy a vlastně i lodi naznačuje pravý opak. Každá rasa, kterých je pro obě strany na výběr opravdu požehnaně, má pochopitelně své vlastní přednosti i slabiny – a to i ty nebojové. I vy jako kapitán se navíc musíte specializovat a zvolit si, zda se chcete stát vědcem, taktickým důstojníkem nebo inženýrem. Stejné atributy platí také pro vaši posádku, která se neskládá jen z anonymních tváří, ale i stěžejních důstojníků, kteří se spolu s vámi účastní výsadků (pokud neplníte misi s dalšími hráči), ale díky speciálním dovednostem je upotřebíte i během vesmírného boje. To je na hře paradoxní. Na jednu stranu klade obrovský důraz na volbu lodí, její úpravy a vylepšování, na druhou stranu ale každé plavidlo ve hře představuje především válečný stroj, takže proč ztrácet čas s třídami lodí, které jsou orientovány třeba na výzkum. A u postav je to stejné – ať už té vaší nebo těch, jež (nepříliš přesvědčivě) řídí umělá inteligence. Spoustu času věnujete vylepšování jejich statistik, vyzbrojení a volbě schopností a přitom se v samotné hře mimo bojů projeví jen výjimečně.

Slibný, ale nevyčerpaný potenciál

Star Trek Online má přitom v jádru předpoklady zaujmout velkou skupinu lidí bez ohledu na jejich vztah k seriálu jako takovému, což se potvrdilo už během beta testu a následného ostrého startu, kdy zájem hráčů údajně dalece předčil i ta nejoptimističtější očekávání autorů. Už jen záměr složit hru ze dvou rovnocenných částí – vesmírné a pozemní – je od pohledu lákavý. Ve skutečnosti se ale i přes značné zkušenosti tvůrců v současné podobě nedostává patřičné péče ani jedné složce, byť boj ve vesmíru je zatím nesporně tou propracovanější. Mezihvězdné střety mají bezesporu patřičnou dynamiku a neomrzí se tak snadno. Díky možnosti pracovat se štíty a energií lodi a širokému spektru různých zbraňových systémů je člověk dokonce ochotný hře odpustit i poněkud podivné ovládání, které nedovoluje pohybovat se s plavidlem zcela přirozeně ve volném prostoru a celý vesmír tak připomíná spíše podivnou dvouapůlrozměrnou bublinu. Nakonec se ale i při vesmírných půtkách, ať už s počítačem nebo dalšími hráči, dostaví pocit lehkého stereotypu. Aby také ne, když řada soubojů končí nevyhnutelně vaší smrtí, jež však ve hře v podstatě nepředstavuje žádný problém, ani z ní nevyplývá nějaký nekompromisní postih.

V tuto chvíli Star Trek Online bohužel v mnoha ohledech připomíná krásný a obrovský, avšak prázdný svět, který naznačuje rozsáhlé možnosti, ale jen málo z nich uskutečňuje. Hra je naneštěstí značně nedodělaná především po obsahové stránce. Zdá se, jako by její tvůrci strávili tolik času se zahrnutím všech ikonických prvků, až jim nezbyl čas na to podstatné. Z technického hlediska přitom titulu mnoho neschází, a hra tak má potenciál za stále péče tvůrců ještě povyrůst. Vždyť její rozsáhlý vesmír je tak kouzelný a doslova na hráče volá: „Prozkoumej mě.“ Rovněž audiovizuální stránce není téměř co vytknout. Lehká stylizace hře výborně sedne a grafické zpracování neurazí ani z technologického hlediska. Snad jen exploze lodí a jejich pozvolná destrukce mohla být působivější. Star Trek Online se navíc může pochlubit i typicky rozmáchlým orchestrálním soundtrackem a příjemným dabingem Leonarda Nimoye alias původního pana Spocka.

Co je to vše ale platné, pokud se většina misí ve vzduchoprázdnu, na povrchu neznámých planet i v útrobách nepřátelských základen mění na klikací festival, ve kterém nekonečné potyčky střídají jen nenápadité mise ve stylu „skenuj pět... asteroidů/artefaktů/rostlin/trosek“ - dosaďte si sami. A mnoho na tomto stereotypu nezmění ani pečlivě nastudované reálie a odkazy na klasické epizody ze seriálu. Příběhy ze Star Treku totiž mise ve hře připomínají jen do okamžiku, než se je vydáte plnit. Titul navíc nepříliš šťastně balancuje na pomezí hardcore a casual MMO. Na jedné straně překvapuje hra bohatým světem a záplavou statistik, přitom ale nejde v mnoha ohledech patřičně do hloubky a řada věcí tak nakonec působí nesmyslně komplikovaně.

Star Trek Online
Xbox Xbox One
Windows PC
Xbox Xbox 360
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Star Trek Online je slibná, ale pohříchu nedotažená hra. Tvůrci však stále mají možnost posunout ji někam dál, jak upřímně věřím. Nyní se ovšem jedná jen o lehce nadprůměrný projekt, který bezvýhradně pohltí snad jen ortodoxní fanoušky.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama