Shadowrun Recenze Shadowrun

Shadowrun

taltos

taltos

5. 7. 2007 22:00 3
Reklama
Reklama

Někdo si ve hrách potrpí na realitu, jiný se zase právě od ní chce při hraní odpoutat, a proto nám vznikají zcela rozdílné tituly s velmi slušnými prodejními výsledky. Counter-Strike je velmistrem žánru realistických multiplayerových FPS, Unreal Tournament či Quake si naopak zakládají na zajímavém sci-fi pojetí boje. Futuristické zbraně doplňují krkolomné a až těžko uvěřitelné mapy, na nichž se dají provádět skoky a jiné kousky, které byste v normálním životě nezažili ani ve stavu beztíže. Tak trochu ale chybí fantasy, která by pro tento žánr byla jistě povedeným osvěžením. Shadowrun, inspirovaný stejnojmenným papírovým RPG, svým potenciálním hráčům nabízí kombinaci všeho zmíněného.

Nápady všech her a filmů – spojte se!

Shadowrun je čistě multiplayerová 3D střílečka, takže ve hře žádný příběh nehledejte. Vše podstatné se odehrává v různě prostorných arénách, kde svádíte tvrdé boje s protějším týmem, sbíráte headshoty a snažíte se utrpět co nejméně ztrát. Kdo nevlastní internetové připojení, není automaticky z kola venku, protože Shadowrun samozřejmě nabízí i hru proti botům. Nepříjemná je ale exkluzivita pro Windows Vista.

Mapy jsou ve hře velmi různorodé, najdete v nich uličky exotického města, futuristické prostředí laboratoří, vesmírných lodí, ale i podzemní chrámy z kamene. Zbraně již tolik jedinečné nejsou a kromě několika technologických vymožeností se jedná o vcelku normální nabídku. Pistole, samopal, rychlopalná puška, brokovnice, sniperka, minigun a katana (ta se z klasické nabídky, pravda, trochu vymyká). Větší překvapení čeká u výběru rasy vaší postavy a případně botů, s nimiž se pustíte do hry. V nabídce naleznete člověka, elfa, trolla a trpaslíka.

S boty nebo bez bot?

Úroveň AI protivníků není v Shadowrunu vůbec špatná a na výběr máte rovnou ze čtyř obtížností botů. Už na druhé se přitom slušně zapotíte a především vás překvapí jejich přesnost střelby i s velmi nepříjemně cukavou pistolí. Dobře dokáží využívat i všemožné schopnosti a magii, a tak se i tým kompletně složený z botů stává rovnocenným soupeřem, se kterým si můžete dobře natrénovat různé taktiky.

Online hra má zatím několik podstatných much a i když se na serverech příliš lidí nevyskytuje, už nyní s nimi začínají být potíže. Jedná se o zvláštní připojování do různých map, takže i když si s kamarády založíte hru, nemáte úplně zaručeno, že budete hrát spolu v týmu. Nepříjemnost také nastává v okamžiku, kdy se admin hry z jakéhokoliv důvodu odpojí, což následuje restart mapy. Nedotažené tabulky hráčů a nejasnosti v jejich vyhodnocování jsou už jen malou tečkou za zkaženou větou. Naopak podpora klanových bitev je vysoká a brzy se určitě objeví nadšenci, kteří budou chtít vyzkoušet boj například samých trpaslíků proti trollům.

Shadowrun

A nyní na bitevní pole…

Výběr rasy není důležitý jen kvůli základním vlastnostem, zdraví, síle (určuje damage), rychlosti a esenci (obdoba many), ale také pro podstatné rozdíly během samotné hry. Elf má například od začátku k dispozici katanu, se kterou je na krátkou vzdálenost smrtelně nebezpečný. Při boji s ní se hra přepne do pohledu z třetí osoby, který však působí dost kostrbatě a je problém nepřítele trefit. Troll má sice více zdraví, ale není velkým problémem ho díky jeho rozměrům zaměřit na velkou vzdálenost a i s minigunem se neomylně trefovat, s čímž byste například u trpaslíka mohli mít problémy. Ten zase umí vstřebávat esenci z okolních postav a je imunní vůči některým kouzlům. Člověk je klasicky zlatou střední cestou, která však při dobré kombinaci schopností a zbraní může být velmi nebezpečná.

Na seznamu map je prozatím devět oficiálních kousků pro 16 hráčů (v každém týmu tedy osm) a tři menší, pouze pro osm hráčů. Mapy jsou rozdílné svým prostředím i rozlohou a na své by si měl přijít snad každý. Doufejme, že nynější počet map není ani zdaleka konečný.

Na začátku nového kola máte chvilku k zakoupení všemožné magie, technologií a zbraní. Zbraně vám po smrti v dalším kole nezůstávají, další dvě zmiňované položky naštěstí ano. Zakoupené schopnosti si pak navolíte do tří aktivních políček na používání, která můžete během hraní libovolně obměňovat. Během hraní se můžete jediným kliknutím teleportovat asi o osm metrů dále ve směru vašeho běhu (perfektní úniková taktika a způsob, jak se vyhnout kulkám), nebo dvojklikem skočit na střechu budovy. To však není zdaleka všechno, v nabídce je vyvolání uzdravovacího stromu, oživování padlých spolubojovníků (mrtvá těla můžete i rozstřílet, čímž tomu zabráníte), nebo vyvolání krystalů způsobujících zranění a sloužících pro zdržení nepřátel. Pokud budete mít chuť, můžete si zahrát i na Star Wars a protivníka odhodit tlakovou silou zpět, nebo si dokonce vyvolat příšeru, která zaútočí na okolní protivníky. Již z tohoto neúplného výčtu kouzel vyplývá, kolik hra nabízí možností a taktik boje. Technologie nenabízejí tolik pestrý výběr, ale možnost ještě lepšího přiblížení, pomoc při zaměřování nepřítele nebo vidění protivníků skrz stěny se také hodí. Veškeré vymoženosti samozřejmě něco stojí, takže si nikdy nemůžete po druhém kole koupit všechna kouzla a pak již jen vybírat. Peníze získáváte za zabité nepřátele (v kombinaci s co nejmenším počtem vašich úmrtí), za týmovou práci, oživování a několik dalších drobností.

Shadowrun

Nabídka módů je poměrně chudá, například mi velmi scházel klasický deatmatch. Zato máte k dispozici tři jiné volby. Extraction je obměnou CTF, kdy se oba týmy (Lineage a RNA Corp) snaží dostat artefakt do bezpečné zóny. V módu Raid se Lineage snaží daný artefakt odcizit a RNA ho zase má za úkol bránit. Attrition je pak klasický team deatmatch s tím, že nelze ničit mrtvoly. V šestnácti lidech se tedy jedná o naprostá jatka, ve kterých hraje důležitou roli neustálé oživování padlých spolubojovníků. Jen větou dodejme, že grafika je pro podobný druh her zcela dostačující, detailnost prostředí optimální a nezaznamenal jsem sebemenší potíže. Jediným trnem v oku mi byla absence pohyblivosti prostředí a nemožnost prostřelit i tenké prkýnko u plotu.

Shadowrun má vše, co by měla správná multiplayerová akce, navíc přidává spoustu originálních prvků a neotřelých nápadů. Jedinou vadou na kráse zůstává nedostačující variabilita módů. Hra ve mně zanechala jen pocit dobře odvedené práce, snad trochu studené a strojové.

Shadowrun
Windows icon PC
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Dobře odvedená práce, která disponuje velmi rozličnými možnostmi boje a nápady, v podobných hrách zatím neviděnými. Je však otázkou, jestli v sobě má tu schopnost hráče pořádně vtáhnout do dění na obrazovce a jen tak ho nepustit.

Co se nám líbí a nelíbí?

Spousta magie a technologií, čtyři opravdu rozdílné rasy, které jsou ale přitom vyrovnané, pěkná grafika a svižná akce, design misí, dobrá AI botů
Nepohyblivost prostředí a nemožnost cokoliv prostřelit, chudý výběr dost podobných módů, jen na Windows Vista
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz