Sébastien Loeb Rally Evo Recenze Sébastien Loeb Rally Evo

Sébastien Loeb Rally Evo

Maggot

Maggot

10. 2. 2016 10:50 9
Reklama
Reklama

Nabídka závodních her se nám za poslední dva roky výrazně rozrostla. Nejenže si můžete vybrat z řady naleštěných automobilových simulací a motocyklových závodů, rochnění se ve špíně v podobě rallye závodů taktéž prochází výraznými otřesy. Ještě než se vrhneme střemhlav do první zatáčky, víte, kdo hraje ve světě herních vývojářů ten nejzvučnější punk? Je to studio Milestone s.r.l, které se nebojí znásilňovat závodní hry s licencovaným obsahem a které velice zručně recykluje to nejhorší, co se v uplynulých letech naučilo. Sébastien Loeb Rally Evo se během technické prověrky značně zapotí. 

BY MĚ ZAJÍMALO, CO TO VZADU TEČE!

Není pochyb o tom, že Italové patří mezi nejvášnivější závodníky, jen se podívejte do srdce automobilek, jako jsou Ferrari, Lamborghini či Lancia. Realita se ve velkém odráží i v itineráři studia a vydavatelského domu Milestone S.r.l který je aktuálně pravděpodobně největším producentem licencovaných závodních her. Plody jejich práce lze ochutnat prostřednictvím série MotoGP či SBK, jednorázové Ride a rallye závody si vývojáři vyzkoušeli i skrze WRC 4 pro předchozí generace konzolí a PC. Zatímco dvoukolová monstra autoři zvládají, automobily jsou pro ně stále ještě věcí nejistou. 

SÉBASTIEN LOEB

Sébastien Loeb Rally Evo


Měli jsme tu Colina McRae, Richarda Burnse a teď Sébastiena. Proč? Loeb je jedním z nejtalentovanějších rallye závodníků, který svou profesionální kariéru odstartoval již v roce 1998 s továrním Citroënem Saxo. Mezi lety 2002 a 2007 se ze Sébastiena stala mašina na vyhrávání, svými výkony nemálo podobná Michaelu Schumacherovi z vedlejší F1. Mimo jiné rozdrtil rekord na Pikes Peak a závodí v LeMans, WTCC, F1 či Dakaru.

Hlas francouzského závodníka Sébastiena Loeba vás v nejnovějším počinu provede světem rallye od jeho raných počátků až po moderní současnost. Novinka rozhodně nepatří do sféry pravověrných simulátorů, určitě se však přes své striktní zaměření neřadí ani mezi absolutní arkády. Pro přímé porovnání navíc nemusíme chodit ke konkurenci, motocyklová Ride z té samé garáže bohatě postačí. Sébastien Loeb Rally Evo totiž přímo vychází ze systémů, prvků a technologií použitých v o rok starší hře. Bohužel si z ní nebere jen to dobré, ale také v podstatě všechno zlé. 

TLUMIČE VOLE!

Jednoho dne vás probudí hlas. Hlas, jenž vám říká, že se stanete druhým nejlepším rallye závodníkem světa. Druhým, protože na prvním místě už je právě hlas francouzského poloboha. Vaše výprava začíná uprostřed ohavného uživatelského rozhraní, které někdo rychle načmáral v Excelu a dvě minuty před uzavřením kódu vyexportoval do hry. Základem státu je tým! Začínáte tedy výběrem jmen a základních barev stáje, v omezeném editoru pak dojde i na výběr kombinéz a několika helem. Kolem a kolem, nejde o nic, co by mělo na hru velký dopad, ačkoliv se jména P. Strecker a J. Fritzl na levém okénku auta skutečně vyjímají.

První kroky po parkovišti už ovšem na vaší duši zanechají stopy. Čeho si v úvodním tutoriálu všimnete prakticky ihned, je grafika samotná. Modely aut vypadají z venku použitelně, jakmile se ovšem přepnete do interiéru, éra raných Xbox 360 a PlayStation 3 her se vám vrátí do pusy jako špatně natráve oběd. Většina textur vypadá extrémně levně, jejich rozlišení je pochybné a normálně oblé hrany dokážou být zatraceně hranaté. Nejhorší na této skutečnosti je fakt, že nejde o stálý problém, nýbrž o nekonzistenci v kvalitě grafiky jednotlivých aut, na která se zvenčí kouká úžasně, zvnitřku si ovšem přejete abyste viděli zhruba stejně dobře jako Stevie Wonder. 

Cesta smrti #1:
Mexiko (El Chocolate)

Kaktusy, Los Zetas ani tequila nejsou zdaleka to nejhorší, co dalo Mexiko světu. Trasa El Chocolate je kombinací prašných štěrkových cest, nekonečných svahů a ulic tak úzkých, že při míjení kolosálních balvanů budete zadržovat dech i v obýváku. Tohle vítězství není zadarmo.

LEVÁ TŘI, PRŮSER DO PRAVÝ ČTYŘI

Grafika samotná není až takový problém, je to ovšem celková audiovizuální hrubost a neodladěnost produktu, která již při prvním přímém srovnání jasně říká, že by se Sébastien Loeb Rally Evo neměla snažit poměřovat se silnější konkurencí, která to i v early access fázi dělá lépe. *Kašel* Dirt *kašel* Rally. Detaily samozřejmě postrádá i prostředí tratí, které je ovšem maximálně tolerovatelné a kromě extrémních situací, kdy si například všimnete netexturovaného modelu, tolik nebolí. 

Abychom dorovnali sázky, hra svým jízdním modelem směřuje spíše k méně náročnému publiku, jelikož se nachází přesně uprostřed cesty mezi arkádovou hrou a simulací. Profil řízení má v podstatě dva, možná tři stavy – auto drží jako přibité na asfaltu, auto se klouže na blátě či štěrku a auto zatraceně špatně brzdí na sněhu a ledu. Do vzorečku samozřejmě vstupují i různé pohony dvou či všech kol, auta ve stejné kategorii se ovšem prakticky nijak neliší. Jedinou kýženou odměnou za profi řízení vám budiž dobrý pocit, že jste nesletěli ze svahu, zatímco váš kopilot předčítal zatáčky 5 minut z jedné stránky. 

Cesta smrti #2:
Noční Švédsko (Finnskogen)

Pakliže se pokaždé rozbrečíte u ranního mrazíku a zamrzlých zámků, raději se ani neopovažujte závodit ve Švédsku a ještě v noci! Finnskogen je navíc vcelku technická trasa, která procvičí vaší nutkavou tendenci hamtat na plyn plnou silou.

NEJPRUDŠÍ Z KOPCŮ

A víte co? V tomto případě je základní jízdní model tím menším problémem, jelikož hra, prakticky stejně jako výše zmíněná Ride kompenzuje a lepí díry v designu množstvím licencovaného obsahu. Auta! Množství a rozmanitost všech rallye strojů je dost možná jednou z nejsilnějších v historii rallye her a nejde jen o auta spojená s historií Sébastiena Loeba. Vaše pouť začíná v udýchaném šestnáctistovkovém Peugeotu 106 Rally, jemuž podobné si mnozí závodníci vyškrábou z dásní po větším obědě. Vám toto auto ovšem ukáže cestu. Cestu, která vede přes úžasné historické vozy ze sedmdesátých let čítající i legendárního Mini Coopera a ohavnou, leč úspěšnou Lancii Fulvii HF. 

KLÁNÍ PRASAT

Hra bohužel silně toleruje podvádění, nárazy a jiné vychcávky, kterými vás mnohdy překvapí ostatní hráči v online závodech. V některých situacích je například výhodnější maximální rychlostí vyletět ze svahu a nechat se za zatáčku resetovat hrou. Stejně tak je často výhodnější se nalepit na hrazení a urychlit si tím výjezd ze zatáčky.

Jakmile začnete vydělávat větší prachy, vaše pracky se začnou rozpínat do sfér legendární skupiny B, která vás vyděsí výkony Fordu RS 200, Peugeotu 205 T16 a samozřejmě vybásněnou Audi Sport Quattro Rally. Vidíme, že vydatně slintáme, takže pokračujme dál! Fajnšmekři osedlají moderní speciály z kategorie R2 i pravověrné WRC fekalátory od Citroënu, Fordu či Subaru a Mitsubishi. K dispozici je vám i legendární Ford Focus, v němž dováděl Colin McRae, když se mu ještě točila kola, a nespočet dalších ikonických vozů, kompletně licencovaných a zahrnujících i oficiální polepy. Pomyslným vrcholem kariéry hráče i Loeba je pak šplh do kopce Pikes Peak v mnohasetkoňových příšerách, kterým byste už jen instinktivně obětovali dvě děti denně. 

VOLEJTE LOEBOVI

Arzenál je to záviděníhodný a jen málo konkurenčních her se může SLRE v této věci přiblížit. S ohledem na zmíněný jízdní model je ovšem požitek z řízení značně omezený a jediným důvodem, proč v rámci šampionátu kupovat jiná auta z kategorie, je čirý sentiment toho, že jste fanouškem konkrétního stroje nebo se vám prostě líbí. Nic víc, nic míň. Nadšení z řízení naštěstí posilují ulice z celého světa, mezi kterými si vás bude kariérní režim přehazovat jako horkou bramboru. Jako chudá lůza si zpočátku budete muset vystačit s levnými auty, o pár hodin později, jakmile začne váš měšec nabírat na váze, můžete začít svévolně přecházet mezi ohromným množstvím rozdílných šampionátů. 

Cesta smrti #3:
Velká Británie (Hafren)

Přesným opakem stísněných tratí je britská Hafren. Jediné, co vás dělí od stád ovcí, louží tak hlubokých, že bych se v nich utopil i Cthulhu a vysokou trávou, jsou super křehká hrazení. Nejde o nijak náročné cesty, buďte si ale jisti tím, že vám ruční brzda přiroste k rukám.

Hra vám prakticky nijak nediktuje, jakým způsobem máte pokračovat a kterou cestou se vydat, problém je ten, že vás ani trošku neřídí a jediným dlouhodobým cílem je vydobytí si první pozice v celosvětovém žebříčku závodníků. Prostředí hry se sice mění prakticky s každým závodem, s ohledem na jejich množství si ovšem budete diverzitu lokací užívat jen několik prvních hodin. Pokud tohle Loeb vidí, za svůj výkon se jistě stydí! Hráč své reflexy může částečně oživit v módu Loeb Experience, který jej posadí za volant všech ikonických aut, která řídil i sám Sébastien během své již téměř dvacetileté rallye kariéry. 

PLNEJ RANDÁL NA PĚTKU

Tradiční rallye disciplíny v podobě závodů z bodu A do bodu B doplňují i rallye-crossová klání s ostatními závodníky na trati, kde hra odhaluje svou další slabinu. Umělá inteligence se nedokáže vypořádat s faktem, že by se vám měla vyhýbat, a tak veškeré snažení často končí tím, že vaše auto zkrátka vystrčí ze své trasy. To se stává, když ovšem dojde na kolizní model, Italové už tak sebejistí nejsou a naprostý pocit průměrnosti ještě přitvrzuje. Když dojde na přetlačování, auta působí jako krabice od bot, stačí strk a potácejí se mimo trať. Často se navíc stane, že náraz do okolí tratě nevyprodukuje ani žádný zvuk, prostě se zaseknete a stojíte! 

Cesta smrti #4:
Los Angeles (Long Beach)

Někdo tam driftuje, někdo chodí na pláž a někdo sem chodí trpět. Betonová džungle ohraničená tlustými betonovými bloky je maximálně frustrující když se v ní spolu s vámi nachází ostatní závodníci.

V takových situacích máte při ruce i možnost vrácení času, kterou, věřte nebo ne, jsem využíval i já, navzdory tomu, že podobné věci nesnáším a do seriózních závodních her určitě nepatří. Ale co, Sébastien Loeb Rally Evo boří hranice, takže já zbořil i ty své. Když už jsme u toho, dynamika jízdy bohužel znatelně trpí i tím, že například pohled z kabiny je extrémně nepraktický, jelikož kamera při pohledu z přilby nezaměřuje směrem k apexu, čímž ztrácíte přehled o všem, co se nachází před vámi. A to i navzdory tomu, že je tato funkce zapnutá. Možná jen prostě nefunguje. Nechce... 

HLAVNĚ TO UBRZDIT

Když už jsme u bugů, Milestone vás ani v tomto ohledu nijak nepřekvapí, jelikož přináší řádu potíží, které už jste mohli zaznamenat například ve starších ročnících MotoGP. Pravděpodobně největší překážkou jsou extrémně dlouhé načítací časy. Kterákoliv trať, kterou po spuštění hry poprvé navštívíte, se nejdříve nahrává do paměti, což zabere až extrémní 4 minuty. Pravda, 4 minuty jsou v běžném životě krátká doba, představte si ale, že vám závod ve hře zabere průměrně 5 minut. A pak si představte, že co závod, to jiné prostředí, které se musí poolovat do paměti. Neustálým ukládáním a čtením dat se vás hra pokouší často úspěšně odradit od pokračování, když si totiž stihnete před načtením závodu pověsit prádlo nebo ohřát a sníst oběd, začnete přemýšlet.         

Začnete přemýšlet nad tím, proč tuhle věc vůbec hrajete. Začnete přemýšlet nad tím, že byste si sakra zahráli dobrou rallye hru. Množství licencovaného obsahu bohužel nedokáže převrátit váhu na stranu hry, která postrádá duši. Co víc, je maximálně arogantní vydat hru, která je svým uživatelským rozhraním, systémem a všemi zásadními nedostatky totožná s předchozí tvorbou. Přes to v mém případě nejede vlak. Ale ano, jeden vlak odjíždí již za dva měsíce ze stanice Dirt Rally, berte tedy tuto zkušenost jako předkrm před opravdovou rallye hrou. 

Sébastien Loeb Rally Evo
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Bez potřebné hloubky a řemeslných kvalit se o přízeň hráčů bojuje jen velice těžce. Sébastien Loeb Rally Evo uspokojí jen ty hráče nejvíce frustrované akutním nedostatkem rallye her.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz