Recenze Recenze Under the Waves, nenaplněného pokusu o nástupce Firewatche

Recenze Under the Waves, nenaplněného pokusu o nástupce Firewatche | Kapitola 2

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

12. 9. 2023 19:30

1. CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE 2. JEŠTĚ SE TO MUSÍ HRÁT

S minulostí je občas složité se srovnat, zejména pak ve chvílích, kdy nám osud naservíruje ty nejhorší možné momenty. V novince Under the Waves se podíváte za oponu někoho, kdo sám se sebou svádí neúspěšný boj a prchá před realitou daleko, v tomto případě spíš hluboko. Podobně, jako tomu bylo třeba v případě hlavního hrdiny oceňovaného titulu Firewatch.

TROCHA PŘEŽÍVÁNÍ V RELAXAČNÍM SVĚTĚ

Kromě hlavních úkolů toho navíc můžete v podmořském světě dělat mnohem víc – už jsem zmínil fotografování, ale čeká na vás i celá hromada sběratelských předmětů, jejichž množství jako by vypadlo z nějakého Assassina. Mapa je plná ukazatelů, a je pouze na vás, zda budete chtít mořskou krajinu prozkoumat do posledního centimetru, nebo se vydáte pouze po stopách dějové linky. Rozhodně do ničeho nejste nuceni, u některých z nalezených předmětů se však skrývá aktivita za odměnu. Když například v jednom z vraků najdete kytaru, můžete si na ni následně v minihře zahrát. Pokud objevíte třeba boxovací pytel, máte další minihru jako doplněk. Naprostá většina věcí je však pouze ke sběru, případně k získání surovin na výrobu předmětů.

Recenze Under the Waves, nenaplněného pokusu o nástupce Firewatche
i Zdroj: Miroslav Václavík / Hrej.cz

Tím se posouváme k survivalové části Under the Waves. Ta se přímo nabízí, jelikož se se Stanem pohybujete na nehostinném místě, a nebýt obytné základny, moc dlouho byste zde nepřežili. V průběhu hraní si budete muset dávat pozor na několik ukazatelů, abyste za chvíli neplavali břichem nahoru. Základem je pochopitelně množství kyslíku, jež vám během aktivit postupně ubývá a vy jej musíte doplňovat buď návštěvou základny či Měsíce, nebo pomocí jednorázových tyčinek. Stejně tak při jízdě v podmořském vozítku musíte sledovat úroveň paliva a poškození. Under the Waves je však spíše relaxační záležitostí, a tak vám za celou dobu hraní reálně nehrozí, že vám cokoliv dojde (výrobní stanici jsem ostatně použil jen několikrát, a to k vylepšení různých částí výstroje). Jde spíše o pravidelné upozornění, že jste hluboko pod hladinou.

Zmínil jsem fotografování, ale čeká vás i hromada sběratelských předmětů.

Fakt, že jde o relaxační zážitek, doplňuje i hudební stránka. Podkres krásně doplňuje houpání se v podmořských proudech a cestování temnou krajinou. Z této linky pak vystupuje jen v kritických částech příběhu, kterých je však relativně málo. Již zmíněná vizuální stránka pak rozhodně nedělá ostudu, i když rozhodně nejde o nějaký technologický zázrak. Spíš jde o vhodnou kombinaci možností a stylizace. Ostatně když se vydáte až nad hladinu, abyste se pokochali nekonečným mořem i z druhé strany, zaujme vás úžasné zpracování vln a odrazů světla – až je člověku líto, že se sem jen jede podívat na vlastní pěst a neodehrává se tady kus hry.

HROMADA PŘEKÁŽEK

Technická stránka Under the Waves už ale bohužel k příjemnějším zážitkům nepatří. Ač jde o relativně přímočarou a krátkou záležitost, kde z předem jasně dané linie vystoupíte jen pro sbírání pár sad předmětů, narazil jsem během hraní na celou spoustu problémů a bugů. Občas nefungují animace, jindy ukazatele úkolů neukazují na správné místo, následně pak vypadne ze vteřiny na vteřinu hudba. Dvakrát jsem musel hru kompletně restartovat, když se odmítaly i po desítkách minut správně načítat textury, několikrát mi pak hra sama od sebe i spadla. A když jsem usedl ke zmíněné minihře s hraním na kytaru, zvuk byl tak mimo rytmus tlačítek, že bylo lepší si jej v tu chvíli vypnout. Prostě zástup drobností, které vás neustále vytrhávají z kýženého relaxovaného stavu.

Ani po stránce vyprávění a příběhu bohužel Under the Waves se nedokáže trefit úplně do černého. Po celou dobu hraní máte pocit, že se titul snaží hrát na konkrétní strunu, ale buď hrabe na jinou, nebo ji má kompletně rozladěnou. Jednoduše chápete, jaké pocity vám vývojáři chtějí ukázat a vsugerovat, ale nedaří se jim to. Je to podobný zážitek, jako když vám kamarád, co neumí vyprávět vtipy, říká fór – víte, kde je ten vtip, ale nezasmějete se. A to v podstatě podtrhuje celé Under the Waves – víte, jaké by to mělo být, ale ve skutečnosti to hra nedoručuje.

Under the Waves

Pokus o představení mysli zlomeného člověka a boje sama se sebou vychází na prázdno. Vývojáři si možná ukousli příliš velké sousto, a stejně jako se Stan nedokáže vyrovnat s krutou minulostí, nedokázali svým titulem Parallel Studio přesvědčit. Po dohrání tak zůstává pachuť nenaplněného potenciálu, který navíc nabourává i celý zástup technických chyb a problémů. Druhý Firewatch se nekoná, škoda.

Rozmanité prostředí
Příjemné audiovizuální zpracování
Kvalitní čeština