Super Mario RPG Recenze Recenze Super Mario RPG, řádně naleštěné předělávky kultovního hitu devadesátých let

Recenze Super Mario RPG, řádně naleštěné předělávky kultovního hitu devadesátých let

Josef Murcek

Josef Murcek

24. 11. 2023 20:30

Fanoušci kníratého instalatéra mají letos hotové žně. Nejenže se dočkali nové a nutno dodat že zdařilé filmové adaptace s hlasem Chrise Pratta v hlavní roli, navíc dostali poctivý nášup v podobě skvělého Super Mario Bros. Wonder. A aby toho nebylo málo, přichází Nintendo s plnotučným remakem kultovního kousku Super Mario RPG. Jízda je to neskutečná a troufám si říct, že většina fandů bude na letošní rok ještě dlouho vzpomínat.

Původní titul vznikl ve stejném roce jako první díl kultovního Diabla, tedy v roce 1996. Bohužel se na nás Evropany tehdy nemyslelo, byť je Mario Ital jako poleno, jelikož byl vydán pouze v Americe a pochopitelně Japonsku. Poprvé jsme si mohli jeho emulovanou verzi zahrát na konzoli Nintendo Wii v roce 2008 a já se bez okolků přiznám, že mě minula velkým obloukem. Sice jsem o ní samozřejmě slyšel, dával jsem však přednost jiným titulům a postupem času upadla v zapomnění. Díky letošnímu Nintendo Directu jsem si vzpomínku osvěžil a věřil, že se tvůrcům vše povede dotáhnout do zdárného konce. A mám upřímnou radost z toho, že se jim to vážně povedlo. Ale nepředbíhejme.

• Doporučená cena: 1349 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Nastavitelná (Normální a Breezy)
  • Základní herní doba: 10 až 12 hodin
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi Maria a jeho kumpány se vším všudy.
  • Nebude vás bavit: Pokud v sobě nemáte hravé dítě či hledáte pořádnou výzvu.

Ti z vás, kteří původní hru hráli a mají nyní chuť na její remake, nemusejí číst dál a mohou směle vyrazit do obchodu. Tvůrci se totiž věrně a poctivě drželi originálu, takže je výsledná předělávka defacto jedna ku jedné vůči předloze. Obsahuje sice pár drobností a několik novinek, nemusíte je ale vůbec používat, pokud nebudete sami chtít. Jediné, co vás může trochu nemile překvapit, jsou občasné problémy s plynulostí v některých lokacích. Naštěstí jich není tolik a celkový zážitek z hraní vám rozhodně nezkazí. Takže šup šup, není času na zbyt! My ostatní se podíváme hře trochu detailněji na zoubek.

i Zdroj: Josef Murcek

Vše při starém

Stejně jako prakticky v každém díle této značky unáší přerostlý Bowser bez jakéhokoliv odporu Mariovo sladkou princeznu Peach. Prostřelit květák mu bohužel nejde, takže Mariovi nezbývá nic jiného než mu pravidelné unášení jeho milé nedobrovolně trpět. Sebere si tedy svých pár švestek, a ještě v samotném úvodu ho dohoní a řádně propleská. Těsně před happyendem však přichází na scénu obří meč Smithy, který se z ničeho nic vyloupne z poza mraků a drtivým dopadem odhodí veškeré osazenstvo do širokého okolí. Samotnou pevnost si pak zabere pro sebe a svoje podivné kumpány. Mario se po krátké chvilce postaví opět na nohy a vyrazí svou milovanou okamžitě hledat.

i Zdroj: Josef Murcek

Dále už nebudu bojlerovat. Snad jen ještě prozradím, že nic není takové, jak se na první pohled může zdát. Těšit se můžete na nové přátele a podivná spojenectví, dokonce i na dodatečnou zápletku. Nemusíte se bát, hra je stále určena zejména mladšímu publiku, takže vyprávění není obludně rozsáhlé ani nijak vyčerpávající. Jednotlivé dějové linky na sebe plynule navazují a nemají téměř žádná hluchá místa. Celou dobu je jasné, co máte dělat a jakým směrem se vydat, což ocení právě ti nejmenší z vás. Jen zamrzí absence české lokalizace, protože textu a humoru je zde celkem dost, a tak si naše děti nemají možnost hru užít tak jako jejich japonští, angličtí, němečtí či španělští vrstevníci.

i Zdroj: Josef Murcek

Takové to domácí kydleníčko

Hraní jako takové se od ostatních RPG moc neliší. Běháte po izometrickém světě plném všemožných nepřátel a kydlíte jednoho za druhým. Konkrétně to probíhá tak, že se stačí nepřítele pouze dotknout a hra se okamžitě přepne do bitevní módu. Pomocí klasických tahů se pak snažíte všechny vejlupky co nejrychleji eliminovat, a to s minimem ztrát na zdraví nebo životech na vaší straně. Všichni členové vašeho ganxta squadu mají stejné základní statistiky, každý z nich se ovšem hodí na něco jiného. Mario a Bowser vynikají silnými fyzickými údery, zatímco Mallow a Geno metají silná magická kouzla. Navíc ještě mají speciální schopnosti, které lze během boje vykonávat, ovšem spotřebovávají tzv. Flower body. Ty jsou pro celou partu společné a je potřeba si jejich počet velmi dobře hlídat.

i Zdroj: Josef Murcek

Ať už útočíte fyzicky či magicky, můžete přesně načasovaným stiskem tlačítka A zesílit svůj útok nebo naopak odrazit útok soupeře. Sama hra vám na začátku vše ukáže a vysvětlí, po čase se pak boj stane běžnou rutinou. Po každém úspěšném použití tlačítka se vám o kousek nabije ukazatel v levé dolní části obrazovky, po jehož naplnění můžete vypustit drtivý trojúder, který zpravidla rozhodne výsledek celé bitvy. Jeho sílu a účinek lze měnit výběrem aktivních členů týmu, v boji totiž můžete mít jen tři hrdiny, zatímco váš tým jich čítá celkem pět. Během soubojů můžete také využít různé předměty, například pro doplnění zdraví, Flower bodů či zvednutí padlého v boji. Taktických možností je ve hře nespočet, je ale pravdou, že jsou někdy souboje až příliš repetitivní a může se po čase dostavit trocha nudy.

i Zdroj: Josef Murcek

Nás mnogo!

Co se naopak neokouká, je variabilita vašich protivníků a bossů. Takový počet jsem upřímně nečekal a byl jsem opravdu mile překvapený. Po absolvování kampaně můžete jednotlivé bosse opětovně vyzvat na souboj, tentokrát však budou tužší a pro vás to tak bude znamenat celkem slušnou výzvu. Ovládání vám v tom pomůže, je totiž přehledné a velmi intuitivní. Pokud budete mít dost neustálého bojování, můžete se kdykoliv teleportnout zpět do míst poblíž miniher. Téměř každá z nich je vskutku zábavná a slouží právě k vašemu odreagování. Jejich absolvováním si navíc vyděláváte drahocenné zlaťáky, které můžete následně využít na nákup zbraní, lektvarů a dodatečného vybavení. V každé vesničce proto nezapomeňte navštívit místní obchodníky a zakoupit co nejlepší výbavu, jinak vás téměř určitě čeká trnitá cesta vpřed.

Každé z těchto prostředí je krásně vymodelované a zpracované, a to přesně v roztomilém duchu novodobého Maria.

Během svého dobrodružství se podíváte do rozmanitých a nutno dodat malebných částí Houbového království. Od prosluněných zelených pláních, přes temný magický les až po nepříjemné písečné duny. Protože se jedná o RPG titul, užijete si samozřejmě i návštěvu zatuchlých kobek, lávových tunelů nebo třeba hledání jedné ze sedmi hvězd pod tíživou mořskou hladinou. Každé z těchto prostředí je krásně vymodelované a zpracované, a to přesně v roztomilém duchu novodobého Maria. To samé se týká i jednotlivých charakterů, efektů a animací, tvůrci odvedli v Unity enginu opravdu famózní práci. Je však pravdou, že by hře malá chvilka v QA oddělení ještě prospěla. Jak už jsem totiž zmiňoval výše, nejednou se objeví viditelné problémy s plynulostí, a kolikrát také v lokacích, které nejsou nijak velké nebo se v nich nic extra neděje.

i Zdroj: Josef Murcek

Vhodné pro všechny bez výjimky

Doprovodná hudba se povedla na jedničku s hvězdičkou. Ono se není čemu divit, jelikož se o ní postarala stejná skladatelka jako v případě originálu. V menu si dokonce můžete libovolně přepínat, zdali chcete poslouchat původní či moderně upravený soundtrack. V nastavení nově najdete i volbu obtížnosti, hra se vás na ní pochopitelně zeptá i na samotném začátku. Máte na výběr buď normální či tzv. Breezy, což je pouze jiný termín pro jednoduchou obtížnost. V ní jsou souboje o poznání snazší a levelování vašich postav rychlejší. To ocení převážně méně zkušenější hráči, příznivci klidného průchodu nebo tací, co si chtějí užít jen příběh a žádnou výzvu nevyhledávají. Ostatně v tom tkví kouzlo celé hry, protože je přístupná naprosto každému. Na své si tedy přijdou veteráni i zbrusu noví hráči, staří i mladí, muži i ženy a samozřejmě i celé rodiny. V tom zůstává Mario zcela nepřekonatelný a ještě dlouhá léta bude součástí našich obýváků či dětských pokojíčků.

Super Mario RPG

Moderní adaptace kultovního Super Mario RPG se povedla skoro na jedničku. Nebýt možná až zbytečného lpění na několika původních herních aspektech způsobující občasný pocit nudy a také nepříjemnému kolísání plynulosti v některých pasážích, bylo by to na plný počet. Hru si mohou užít všichni bez ohledu na to, zdali původní předlohu hráli či nikoliv. Trochu zamrzí absence české lokalizace, která by se zrovna v tomto případě doopravdy hodila, byť chápeme malou velikost našeho herního trhu.

Věrné zpracování originální předlohy
Perfektní grafická modernizace
Povedený hudební podkres