Returnal Recenze Recenze Returnal, nejadrenalinovějšího zážitku letošní jarní sezóny

Recenze Returnal, nejadrenalinovějšího zážitku letošní jarní sezóny | Kapitola 2

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

29. 4. 2021 14:00 7

Seznam kapitol

1. AKCE AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ 2. RISK MŮŽE BÝT ZISK

Nedostatek exkluzivních titulů pro současné konzole a nekonečný přísun odkladů letošních velkých her nechaly na jaře velký prostor pro zviditelnění některých méně nápadných kousků. Zatímco na podzim by se mohla novinka Returnal od vývojářů z Housemarque snadno ztratit, v současném herním suchu dostává příležitost, jakou by jí mohl leckterý konkurent závidět. Využije ji?

Reklama

VYBÍREJ PEČLIVĚ

Když střelba v daném úseku mapy utichne, je na čase posbírat kořist. Hra pochopitelně obsahuje desítky konzumovatelných předmětů, ale i artefaktů, které až do další smrti upravují sílu útoků nebo třeba účinnost léčení. Ne všechno ale budete sbírat z mrtvol vašich nepřátel. Mapa hry je posetá skrýšemi a tajnými vchody a odměňuje pečlivý průzkum. Mít oči na stopkách se proto vždy vyplatí. Prostředí hry je vizuálně dostatečně variabilní, i když konkrétních místností, ze kterých jsou jednotlivé oblasti poslepované, mohlo být popravdě více. V tomto směru se hra poměrně rychle vyčerpá a začne se s lehkými obměnami po čase opakovat.

Ze začátku je potřeba trochu experimentovat

Při zkoumání předmětů v herním světě rychle zjistíte, že ne každý z nich pro vás musí být nutně výhodné sebrat. Otevření některých truhel představuje riziko postihu, kterého se zbavíte pouze splněním předem neznámých podmínek. Podobně potom funguje systém parazitů, jejichž sebrání vždy znamená jeden přínosný bonus, ale i negativum. Tímto způsobem si můžete třeba snížit cenu v obchodech výměnou za nižší poškození při boji zblízka. Hra u bonusů bohužel občas operuje s poměrně vágními popisy, místo toho aby pravděpodobnost vyjádřila podrobně číselně, takže je zkrátka ze začátku potřeba trochu experimentovat a najít si svůj styl.

Hry, které do určité míry tvoří svůj obsah automaticky, pro mě nikdy nedosahovaly takového půvabu, jako na míru připravené herní světy. A to platí i pro Returnal. Občas se logicky musí stát, že se k sobě předměty a zbraně v jednom z průchodů zkrátka vůbec nehodí, jindy máte zase štěstí a vaše postava sílí s každým krokem. To k tomu zkrátka patří, nakonec si ale díky bohatým možnostem vždy nějak poradíte.

JAK SE TO UKLÁDÁ?

Ať už jste v žánru roguelike nováčky či nikoli, možná vás překvapí, jak dlouhé jsou v Returnal jednotlivé herní cykly. Hra v podstatě obsahuje jeden příběhový záchytný bod, takže nikdy neprojdete celý svět jen na jeden zátah, přesto je ale potřeba si na dohrání vždy vyšetřit alespoň tři hodiny času. Tedy v mém případě tomu tak bylo. Vývojáři sice využili možnosti nechat hru běžet minimalizovanou a vrátit se do rozehrané pozice, pokud zůstane konzole v režimu spánku, o uložení hry jako takové se ale v tomto případě nejedná. Hratelnost je naštěstí velmi zábavná a čas u hry letí až nebezpečně rychle. Jen ten návrat na začátek v případě neúspěchu po tak dlouhé době skutečně zabolí a začínat znovu může být pro méně trpělivé hráče demotivující.

K hektické akci by měl nevyhnutelně patřit i stabilně vysoký framerate a v tomto směru musím Returnal trochu pokárat. Ne že by se bylo čemu divit, hra vypadá skutečně velice dobře a některé scény ke konci příběhu jsou opravdu neuvěřitelně bohaté, to ale není omluva. Když i můj nepříliš vytrénovaný zrak v poslední třetině hry pravidelně registroval propady snímkovací frekvence, je jasné, že se nejednalo o žádné drobné výkyvy. Na druhou stranu je potřeba poznamenat, že hra očekává v době vydání patch, který by podle informací od Sony měl situaci vylepšit.

Jako moderní AAA hra vstupuje Returnal na trh se sebevědomou cenovkou 70 dolarů a pokud patříte mezi ty, kteří si rádi za své peníze pořádně zapaří, myslím, že budete spokojeni. První dokončení hlavní linky, ke kterému vás hra sama navede, mi zabralo více než dvacet hodin. Pro dokončení všech příběhových aktů je ovšem potřeba trochu více pátrat na vlastní pěst, čímž jsem celkový odehraný čas více než zdvojnásobil.

Výhodou exkluzivity Returnal pro PlayStation 5 je fakt, že se oproti mnohým titulům nemusí podřizovat předchozí konzolové generaci. Načítací obrazovky zde neexistují, vždy se jde se rovnou do akce. Hra také bohatě využívá ovladač DualSense, se kterým si vývojáři opravdu vyhráli. Gamepad při hraní Returnal opravdu nezůstává chvíli v klidu, což se bohužel kromě pozitivního vlivu na hratelnost projevuje i jeho rychlým vybíjením, takže jsem při recenzování občas musel zavzpomínat na časy dávno minulé a odehrát několik hodin se zapojeným nabíjecím kabelem.

GAMEPLAY IS KING

Ať je to jak chce, u podobných her nakonec vše stojí a padá s hratelností. Jestli to z předchozích odstavců nebylo dostatečně patrné, musím shrnout, že Housemarque odvedli opravdu dobrou práci. Přesun do třetí dimenze na první pokus nemohl dopadnout o moc lépe. Pohyb postavy a pocit z dynamické akce je velmi pohlcující a kombinace napětí, strachu a odměny spolehlivě ukrajuje další a další odehrané hodiny.

Opakované průchody jsou díky spoustě modifikátorů zbraní i postavy dostatečně variabilní, pestrá paleta nepřátel tento pocit ještě umocňuje. Samostatnou kapitolou jsou potom vícefázové souboje s bossy, kteří sice důkladně prověří vaše schopnosti, ale právě u nich se pečlivá příprava vyplatí dvojnásob. Ten, kdo danou úroveň pečlivě vykořistí do posledního vhodného artefaktu, nebude mít problém.

Pro někoho může být Returnal příjemným překvapením, já jsem ale na rovinu nikdy o hře moc nepochyboval. Jsem rád, že se má očekávání naplnila a my si tak v době, kdy se většina velkých titulů opakovaně odkládá můžeme zahrát další hru, která těží ze současné konzole od Sony maximum. Už bylo na čase.

Returnal
PlayStation PlayStation 5

Verdikt

Returnal je zlomovým titulem studia, které si k němu dlouhá léta pečlivě vyšlapávalo cestu. A jejich zkušenosti s budováním návykové hratelnosti jsou znát na každém kroku. Hra možná kvůli své vyšší obtižnosti neosloví úplně nejširší publikum, přesto si bezpochyby najde zástupy obětí, které se dobrovolně a rády nechají vtáhnout do její nekonečné smyčky.

Co se nám líbí a nelíbí?

Pohlcující a napínavá akce
Vynikající audiovizuální zpracování
Náročná, ale odměňující hratelnost
Perfektní ovládání hlavní postavy a střelby ze zbraní
Místnosti tvořící herní mapu se po čase začnou opakovat
Diskutabilní použitelnost některých zbraní
První
Poslední
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama