Rainbow Six Extraction Recenze Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022 | Kapitola 2

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

19. 1. 2022 12:01 4

Seznam kapitol

1. REACTGUJEM 2. HLAVNĚ NENÁPADNĚ 3. MÁLO CO VYTKNOUT

Taktická kooperativní střílečka Extraction vyrostla ze základů veleúspěšného Rainbow Six Siege. Dokáže dosavadní zkušenosti vývojářů přetavit v úspěch, nebo končí podobně nedotaženě jako nedávný Back 4 Blood?

Reklama
Reklama

STŘEL HO DO ZAD, ZN. TIŠE

Poutavost tohoto systému by ale samozřejmě nefungovala, kdyby nefungoval boj jako takový. A ten je naštěstí báječný. Studio použilo veškeré nabité know-how (a ano, v zásadě i jádrové systémy) boje v Siege. Průchod misemi je tak výrazně opatrnější a pomalejší než jste možná z podobných stříleček zvyklí. Přesile na vyšší obtížnosti nedokážete čelit se sebelépe vybaveným týmem, za každých okolností je tak nutné co nejdéle vydržet v utajení a postupovat velmi strategicky (u některých typů misí “hlasitý” postup přímo zamezí splnění). V Extraction se skutečně vyplatí lokaci nejdřív důkladně prozkoumat pomocí dronů, rozdělit role, přemýšlet nad dalšími kroky a nehnat se za cílem. Pokud se totiž byť jeden z členů slepě vrhne do akce, vzniklý chaos končí bolestivou smrtí všech účastníků (o tom později), ozkoušeno za vás!

Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

I díky tomu má akce velmi zvláštní náboj a napínavou atmosféru. S dobře koordinovanými parťáky si opravdu připadáte jako v libovolném akčním filmu, kde elitní parta likviduje nepřátelskou havět s pocitem toho, že každý špatný krok může vést k proraženým lebkám. Zároveň jsem si ale jistý, že Extraction nemusí tak dobře fungovat v případě klasického matchmakingu. Ten jsme v rámci recenzního programu nemohli vůbec vyzkoušet, s náhodnými hráči bude ale kooperace často tápat, a pokud se v týmu vyskytne jedinec, který odmítá hrát podle pravidel, půjde zábava do kopru totálně.

Což by byla škoda. V opačném případě si totiž můžete užívat i zábavných systémů zničitelného prostředí, skenování a střílení skrz zdi, taktického odlákávání nepřátel, využívání roztodivného vybavení nebo nevyzpytatelných nepřátel. Těch záludností Extraction skrývá tolik, že je skutečně nemá cenu vyjmenovávat, jejich objevování a překonávání překážek ale patří k tomu vůbec nejzábavnějšímu, co hra nabízí.

ZACHRAŇTE ROOKYHO

Konkrétněji rozeberu snad jen jeden klíčový systém - sbírání zkušeností a s tím překvapivě velmi úzce provázaný systém zdraví a umírání. Životní elán vašich hrdinů se totiž přenáší mezi misemi. Pokud tak s konkrétním operátorem jen tak tak uniknete z akce s nalomeným zdravím, konkrétní postava si ho zachová i do příště. V dalším výsadku je tak rozumné vsadit na jinou. Za vaše počínání získáváte zkušenostní body (logicky - čím dále a za čím obtížnějších podmínek dojdete, tím více zkušeností získáte). Ty slouží k odemykání nového obsahu jak v rámci účtu, tak v rámci jednotlivých operátorů, zároveň za ně ale “vyděláváte” léčení zraněných členů vaší posádky.

Pokud vás parťáci v sebevražedné akci ještě zvládnou odtransportovat z místa, je hrdina jen dočasně indisponován

Zábava přichází v momentě, kdy jeden z nich v akci “zemře”. V ten moment postava jaksi zkamení. Pokud vás parťáci v sebevražedné akci ještě zvládnou odtransportovat z místa, je hrdina jen dočasně indisponován, navíc dostane plnou dávku zkušeností. Pokud ale na místě “zařvou” všichni, nebo slabý kus nechají napospas osudu, zůstane postava v dané lokaci uvězněná. Při další návštěvě je pak jednou z misí dramatické osvobození daného hrdiny. To je užitečné samozřejmě proto, že jej později můžete opět použít, zároveň vám ale chybí jeho dosud vydělané zkušeností body, čímž vám klesá úroveň účtu a tím se vám opět zavírají některé již odemknuté technologie. Jednoduché, napínavé, funkční. Geniální!

Jen tak mimochodem, co když i při záchranné misi všichni zahynou? V ten moment je uvězněn zachraňující operátor a ten původní se sám vrací do nabídky. Nenávratně však přichází o docela tučný kus svých zkušeností. V Extraction se tak smrt SKUTEČNĚ nevyplatí, každý krok i risk je třeba podstupovat s rozvahou. To je mimochodem dalším bodem, ve kterém bude matchmaking s náhodnými hráči dost problematický.

PONURO

Blízký vztah se Siege jsem zmiňoval několikrát a výrazně se týká i technického stavu. Od Extraction žádné grafické orgie nečekejte, hra ale nevypadá nijak špatně a některé temnější lokace plné nepřátel mají pěkně hutnou atmosféru. Zbraně a operátoři jsou propracovaní detailně, navíc se vše pěkně pohledně hýbe a především technická stránka hry je velmi funkční ve vztahu ke kooperaci, likvidaci nepřátel a zachování statusu quo. Nedochází tak k žádným větším zákysům nebo chybám proto, že by vás snad skrz zeď podezřele zmerčil nepřítel, nebo někdo kvůli technické chybě způsobil poplach či nemohl udolat nepřítele a splnit zadaný úkol. 

Velmi specifické je ovládání. Fanoušci Siege budou jako doma, ostatní si ale musí zvyknout na hodně rozvážnější a těžkopádnější průchody lokacemi bez dnes tak oblíbených akrobatických vylomenin a tryskových sprintů napříč mapou. K napínavým a opatrným misím v hlubinách nepřátelského území to ale prostě sedí jako zadnice na hrnec a ovládání je navíc patřičně funkční a přesné, Extraction je díky tomu dost originálním zážitkem, který můžete u konkurence hledat jen těžko.

Vyzdvihnout musím již zmíněnou destrukci, která si v ničem nezadá i s hrami, které na ní staví reklamní kampaně. Kromě praktického využití v misích, kde můžete prostřílet nebo probourat (a naopak opevňovat) spoustu příček, jimiž bez problémů projde velký emzák a vpadne vám do zad, jde i o čistě kosmetické prvky. Na kusy lze rozebrat prakticky cokoliv, od obrazovek a tiskáren až po nábytek, někdy jsme nad smyslem pro detail budování lokací až žasli. Opět však jde o základy z Rainbow Six Siege.

Extraction vedle zábavné hratelnosti a kooperace překvapuje i celkovou odladěností

Jednoznačným plusem je design zvuku. Ten je dost důležitý pro orientaci v prostředí, podle pípání nebo chvění hledáte některé cíle nebo registrujete nepřátele. Jejich chrčení a skřeky pak dodávají šťávu plížení i brutálním přestřelkám. Jen škoda, že je v Extraction zatím dost rozhašený systém voice chatu, který není moc spolehlivý, vyžaduje hodně ladění v nastavení a nedokáže držet jeden stav mezi jednotlivými připojeními.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz