Rainbow Six Extraction Recenze Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022 | Kapitola 2

19. 1. 2022 12:01 4

1. REACTGUJEM 2. HLAVNĚ NENÁPADNĚ 3. MÁLO CO VYTKNOUT

Taktická kooperativní střílečka Extraction vyrostla ze základů veleúspěšného Rainbow Six Siege. Dokáže dosavadní zkušenosti vývojářů přetavit v úspěch, nebo končí podobně nedotaženě jako nedávný Back 4 Blood?

STŘEL HO DO ZAD, ZN. TIŠE

Poutavost tohoto systému by ale samozřejmě nefungovala, kdyby nefungoval boj jako takový. A ten je naštěstí báječný. Studio použilo veškeré nabité know-how (a ano, v zásadě i jádrové systémy) boje v Siege. Průchod misemi je tak výrazně opatrnější a pomalejší než jste možná z podobných stříleček zvyklí. Přesile na vyšší obtížnosti nedokážete čelit se sebelépe vybaveným týmem, za každých okolností je tak nutné co nejdéle vydržet v utajení a postupovat velmi strategicky (u některých typů misí “hlasitý” postup přímo zamezí splnění). V Extraction se skutečně vyplatí lokaci nejdřív důkladně prozkoumat pomocí dronů, rozdělit role, přemýšlet nad dalšími kroky a nehnat se za cílem. Pokud se totiž byť jeden z členů slepě vrhne do akce, vzniklý chaos končí bolestivou smrtí všech účastníků (o tom později), ozkoušeno za vás!

Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

I díky tomu má akce velmi zvláštní náboj a napínavou atmosféru. S dobře koordinovanými parťáky si opravdu připadáte jako v libovolném akčním filmu, kde elitní parta likviduje nepřátelskou havět s pocitem toho, že každý špatný krok může vést k proraženým lebkám. Zároveň jsem si ale jistý, že Extraction nemusí tak dobře fungovat v případě klasického matchmakingu. Ten jsme v rámci recenzního programu nemohli vůbec vyzkoušet, s náhodnými hráči bude ale kooperace často tápat, a pokud se v týmu vyskytne jedinec, který odmítá hrát podle pravidel, půjde zábava do kopru totálně.

Což by byla škoda. V opačném případě si totiž můžete užívat i zábavných systémů zničitelného prostředí, skenování a střílení skrz zdi, taktického odlákávání nepřátel, využívání roztodivného vybavení nebo nevyzpytatelných nepřátel. Těch záludností Extraction skrývá tolik, že je skutečně nemá cenu vyjmenovávat, jejich objevování a překonávání překážek ale patří k tomu vůbec nejzábavnějšímu, co hra nabízí.

ZACHRAŇTE ROOKYHO

Konkrétněji rozeberu snad jen jeden klíčový systém - sbírání zkušeností a s tím překvapivě velmi úzce provázaný systém zdraví a umírání. Životní elán vašich hrdinů se totiž přenáší mezi misemi. Pokud tak s konkrétním operátorem jen tak tak uniknete z akce s nalomeným zdravím, konkrétní postava si ho zachová i do příště. V dalším výsadku je tak rozumné vsadit na jinou. Za vaše počínání získáváte zkušenostní body (logicky - čím dále a za čím obtížnějších podmínek dojdete, tím více zkušeností získáte). Ty slouží k odemykání nového obsahu jak v rámci účtu, tak v rámci jednotlivých operátorů, zároveň za ně ale “vyděláváte” léčení zraněných členů vaší posádky.

Pokud vás parťáci v sebevražedné akci ještě zvládnou odtransportovat z místa, je hrdina jen dočasně indisponován

Zábava přichází v momentě, kdy jeden z nich v akci “zemře”. V ten moment postava jaksi zkamení. Pokud vás parťáci v sebevražedné akci ještě zvládnou odtransportovat z místa, je hrdina jen dočasně indisponován, navíc dostane plnou dávku zkušeností. Pokud ale na místě “zařvou” všichni, nebo slabý kus nechají napospas osudu, zůstane postava v dané lokaci uvězněná. Při další návštěvě je pak jednou z misí dramatické osvobození daného hrdiny. To je užitečné samozřejmě proto, že jej později můžete opět použít, zároveň vám ale chybí jeho dosud vydělané zkušeností body, čímž vám klesá úroveň účtu a tím se vám opět zavírají některé již odemknuté technologie. Jednoduché, napínavé, funkční. Geniální!

Jen tak mimochodem, co když i při záchranné misi všichni zahynou? V ten moment je uvězněn zachraňující operátor a ten původní se sám vrací do nabídky. Nenávratně však přichází o docela tučný kus svých zkušeností. V Extraction se tak smrt SKUTEČNĚ nevyplatí, každý krok i risk je třeba podstupovat s rozvahou. To je mimochodem dalším bodem, ve kterém bude matchmaking s náhodnými hráči dost problematický.

PONURO

Blízký vztah se Siege jsem zmiňoval několikrát a výrazně se týká i technického stavu. Od Extraction žádné grafické orgie nečekejte, hra ale nevypadá nijak špatně a některé temnější lokace plné nepřátel mají pěkně hutnou atmosféru. Zbraně a operátoři jsou propracovaní detailně, navíc se vše pěkně pohledně hýbe a především technická stránka hry je velmi funkční ve vztahu ke kooperaci, likvidaci nepřátel a zachování statusu quo. Nedochází tak k žádným větším zákysům nebo chybám proto, že by vás snad skrz zeď podezřele zmerčil nepřítel, nebo někdo kvůli technické chybě způsobil poplach či nemohl udolat nepřítele a splnit zadaný úkol.

Velmi specifické je ovládání. Fanoušci Siege budou jako doma, ostatní si ale musí zvyknout na hodně rozvážnější a těžkopádnější průchody lokacemi bez dnes tak oblíbených akrobatických vylomenin a tryskových sprintů napříč mapou. K napínavým a opatrným misím v hlubinách nepřátelského území to ale prostě sedí jako zadnice na hrnec a ovládání je navíc patřičně funkční a přesné, Extraction je díky tomu dost originálním zážitkem, který můžete u konkurence hledat jen těžko.

Vyzdvihnout musím již zmíněnou destrukci, která si v ničem nezadá i s hrami, které na ní staví reklamní kampaně. Kromě praktického využití v misích, kde můžete prostřílet nebo probourat (a naopak opevňovat) spoustu příček, jimiž bez problémů projde velký emzák a vpadne vám do zad, jde i o čistě kosmetické prvky. Na kusy lze rozebrat prakticky cokoliv, od obrazovek a tiskáren až po nábytek, někdy jsme nad smyslem pro detail budování lokací až žasli. Opět však jde o základy z Rainbow Six Siege.

Extraction vedle zábavné hratelnosti a kooperace překvapuje i celkovou odladěností

Jednoznačným plusem je design zvuku. Ten je dost důležitý pro orientaci v prostředí, podle pípání nebo chvění hledáte některé cíle nebo registrujete nepřátele. Jejich chrčení a skřeky pak dodávají šťávu plížení i brutálním přestřelkám. Jen škoda, že je v Extraction zatím dost rozhašený systém voice chatu, který není moc spolehlivý, vyžaduje hodně ladění v nastavení a nedokáže držet jeden stav mezi jednotlivými připojeními.