Rainbow Six Extraction Recenze Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

Recenze Rainbow Six Extraction, prvního překvapení roku 2022

19. 1. 2022 12:01 4

1. REACTGUJEM 2. HLAVNĚ NENÁPADNĚ 3. MÁLO CO VYTKNOUT

Taktická kooperativní střílečka Extraction vyrostla ze základů veleúspěšného Rainbow Six Siege. Dokáže dosavadní zkušenosti vývojářů přetavit v úspěch, nebo končí podobně nedotaženě jako nedávný Back 4 Blood?

Poslední léta, obzvláště pak v posledních měsících, jsme jako hráči zvyklí spíše na velká zklamání. Na jeden překvapivý zásah, třeba Marvel’s Guardians of the Galaxy připadá celá řada Battlefieldů 2042, trilogií GTA nebo nezajímavých remasterů her, které měly zůstat jen v knihovnách a pamětech fanoušků. O to příjemnější je, když člověk narazí na nějaký ten titul, který se vyloupne ze skořápky nezajímavého balastu a potěší i hráče, který byl ještě před vydáním hodně skeptický.

• Doporučená cena: 1 199 Kč (Limited edition)
  • Základní herní doba: Cca 15 hodin na odemknutí obsahu, pak už pilování a nové výzvy
  • Česká lokalizace: Ne, ale stačí základy angličtiny
  • Crossplay: Ano, perfektně funkční, vyzkoušeli jsme kombinace všech platforem
  • Obtížnost: Bohaté možnosti, hra umí být celkem přístupná i brutální výzvou, vždy záleží na preciznosti a taktice

Asi nebudu dlouho zastírat, že právě to je případ Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction (a mě). Když tuhle nadpřirozenou survival týmovku přiznaně postavenou na základech úspěšného Rainbow Six Siege Ubisoft odhalil během E3 2019, kdovíjak se mi do paměti nevryla. Tedy, přesněji řečeno jsem ji úplně vyignoroval a zařadil do škatulky “her, o které nikdy ani nezavadím”. Až někdy před pár týdny jsem při přerozdělování klíčů usoudil, že bych si během suchého ledna přece jen nějakou tu akcičku, navíc kooperativní, do žíly pustil, takže jsem se na Extraction nakonec vrhnul po boku redakčních kolegů Míry a Radka.

A světe div se, bavili jsme se naprosto báječně.

MÍSTO TERORISTŮ MIMOZEMSKÝ ŠMEJD

S Rainbow Six Extraction vzalo přebudované montrealské studio Ubisoftu velmi úspěšný a oceňovaný recept Siege, a překlopilo ho do čistě kooperativního PvE zážitku. Na jedné straně tak stále stojí (tentokrát až tříčlenný) tým operátorů, které fanoušci Siege velmi dobře znají. Hrozbám tu čelí parta vyprofilovaných jednotek ze všech koutů světa, nechybí otravně šišlající francouzští GIGN, ostří Britové i mlčenlivé asijské jednotky. Celkem osmnáctce postupně odemykaných bojovníků (REACT) pak čelí rozmanití parazité Chiméry.

Právě odporní emzáci jsou alfou a omegou hry. Jejich (a vaše) počínání rámuje velmi primitivní příběh, o ten se ale v praxi vůbec zajímat nemusíte, hra vám ho vypráví jen skrz velmi strohé cutscény, postupně rozesílané medailonky a bující katalog informací a detailů. Zajímavější je samotná akce, která je jednoduše skvělá a návyková.

Páteří Extraction jsou jednotlivé výsadky. S týmem ideálně dvou dalších parťáků vyberete jednu z dvanácti dostupných lokací (na výběr jsou vždy tři mapy v čtyřech různých lokalitách, které si postupně odemykáte) a dostanete celkem tři rozmanité cíle. Na základě nich si pak každý hráč vybere vhodného operátora, vybavení a jde se do akce. Právě paleta misí činí z Extraction až překvapivě variabilní a napínavou zábavu. Každá lokace je rozdělená na tři submapy, tak trochu po vzoru Left 4 Dead nebo Back 4 Blood, v každé z nich čeká vždy jiný úkol. Jednou nastřelujete skenovací zařízení do zhoubných hnízd, jindy sabotujete “kořeny” parazitů, zachraňujete osamělé vědce nebo naopak lákáte do pasti extra silného emzáka.

Pokud se navíc v jedné fázi něco zvrtne, často je lepší lokaci opustit a raději zhojit rány.

Každý ze zmíněných úkolů je trochu jiný, vyžaduje odlišný postup, hodí se na něj jiní operátoři a jiné vybavení. Vzhledem k mixu s různými lokacemi, postupem, obtížnostmi, složením nepřátel i speciálních mutací se ve hře vyskytuje tolik proměnných, že je boj s unikátními výzvami naprosto strhující. Pokud se navíc v jedné fázi něco zvrtne, často je lepší lokaci opustit a raději zhojit rány. Během misí totiž neexistuje žádná forma permanentního léčení a medikamentů máte vždy po ruce méně, než by bylo potřeba. Nepřátelé vás navíc na blízko rozpárají doslova v mžiku i na nižší obtížnosti. V krizových momentech tak celý tým kalkuluje s riziky, pravděpodobnostmi i neustálým pocitem, že za rohem čeká smrt.