Portal Reloaded Recenze Recenze Portal Reloaded, fenomenální modifikace pro Portal 2

Recenze Portal Reloaded, fenomenální modifikace pro Portal 2 | Kapitola 2

19. 5. 2021 12:30 4

1. ZA DVACET LET... 2. MOZEK VE VARU

Jak nejlépe oslavit desáté narozeniny Portalu 2, než modifikací původní hry, která si nezadá s její genialitou?

TROCHU POTRAVY PRO ŠEDOU KÚRU MOZKOVOU

V Portal Reloaded domy nestavíte. Naštěstí. Jestliže jste ale hráli původní hry, možná vás už napadlo, co všechno tohle může ve zdejším světě ovlivňovat. Třeba ikonické companion cube, krychle, které jste nosili všude možné, abyste si otevřeli cestu dál. Vyvoláte si krychli v současnosti, v budoucnosti bude na stejném místě. Jistě, můžete jít do budoucnosti a nějak s ní hnout – ba dokonce jí můžete přenést do minulosti, eh, tedy současnosti – ale jakmile hnete s tou původní, současnou, ta z budoucnosti zmizí a objeví se na místě, kde jste ji v minulosti/současnosti nově nechali. To je bordel, co?

Ne. Je to prostě geniální.

Představte si to peklo, když svou trasu plánujete napříč časem a ještě dalšími čtyřmi portály…

Pravidel je samozřejmě víc. Kostka z budoucnosti, jak už jsem řekl, může do současnosti, ale naopak to nejde. Nemůžete jen tak něco vzít teď a pak si to „vyvolat“ někdy za dvacet let. Ale není to jen o kostkách. Stejně fungují i portály. Takže když v současnosti vystřelíte modrý a oranžový, a pak zeleným projdete do doby za 20 let, tak tam… nečekaně… čekají na stejných místech tytéž portály! A platí zde to samé jako s kostkou – v budoucnosti je můžete vytvořit jinde. Jakmile se ale pak vrátíte zpět, přetvoříte je v současnosti, tak se přesunou i vámi předělané portály v budoucnosti na místo, kde se nachází díky svému novému umístění v minulosti. No, snad to nějak chápete. Ne? Zkusite si to přečíst ještě několikrát a kdyžtak to vzdejte. Lépe to asi nezvládnu. Sorry.

Portal Reloaded vyžaduje vaši pozornost a představivost více než kdy dřív. Je to to nejsložitější, co si dokážete představit. Proč? Protože současnost, krásná, nablýskaná a bílými a černými stěnami, se poměrně dost liší od budoucnosti, která se rozpadá a připomíná spíš nějakou apokalypsu. Fígl je v tom, že v budoucnosti už „něco“ nemusí fungovat. To “něco”, co vám brání postupu dál v současnosti. Představte si, že je mezi vstupními dveřmi a východem silové pole, kterým nemůžete projít. Díky zelenému portálu se prostě dostanete na stejné místo za 20 let. A protože se Aperture Science rozpadá, tak tam už překážka nečíhá. Ale, oproti tomu, se zbortila zeď s východem z testovací místnosti. Takže překonáte tu část se silovým polem, ale vrátíte se zase zpět do současnosti (za toto pole směrem k východu) a dveřmi, které tady klasicky fungují, projdete dál.

Představte si to peklo, když svou trasu plánujete ještě dalšími čtyřmi portály…

KLOBOUČEK

Nedokážu si představit, jak složité bylo jednotlivé místnosti nadesignovat. Klaním se před autorem, Jannisem Brinkmannem, skutečně ho obdivuju za jeho prostorovou představivost, která stála za tím, že dokázal vytvořit taková zadání, která mají právě jednu správnou možnost řešení, která je ještě ke všemu absolutně logická, jen extrémně náročná na přemýšlení. Portály nevedete jen sebe, ale posíláte jimi různě krychle, nebo třeba paprsky laseru, což všechno ještě situaci zhoršuje. V dobrém.

Portanis vsadil všechno na jednu kartu, kterou je hratelnost. Zbytek tak trochu stojí v ústraní. Je pravda, že Portal si kromě hlavolamů spojujeme se skvěle napsanými dialogy (nebo možná spíš monology GLaDOS), a v tomto směru Reloaded zaostává. Upřímně? To nemůže nikdy v životě převážit nad výsledným dojmem. Jen je vidět, že hra vznikla spíše v rukách (map) designéra, nikoliv scénáristy. Také se zasmějete, ale humor není tak suchý a břitký, jak býval, a je v tomto směru jednoduše vidět, že opravdu absolvujete pětadvacet testů namísto nějakého příběhu.

Svým způsobem je tak Portal Reloaded tím nejhorším, čím může být. Nadějí. Nevím, jestli falešnou, nebo skutečnou, ale svou dokonalostí ukazuje, jak moc bych chtěl hrát další hru postavenou na těchto principech.

Autorovi to však nelze mít za zlé. On není zodpovědný za Portal 3. Ale víte vy co? Přál bych si, aby byl. Stejně tak, jako bych si přál, aby Crowbar Collective, autoři remaku původního Half-Life (totiž hry Black Mesa) dostali na starost vývoj třetího dílu, přál bych si, aby Portanis zkusil s pomocí dalších vývojářů nějakým způsobem oživit i Portal. Nechal bych původní postavy vlastnímu osudu, ale nápadů má tenhle chlapec spoustu a je škoda se o ně nepodělit. Po letech jsem o ničem takovém ani nesnil, smířil jsem se jednoduše s tím, že jde o jedinečný zážitek, který už nikdo ani nebude chtít opakovat. A i když toto přesvědčení v sobě chovám dál, je senzační vidět, že se lze do tohoto světa vrátit jakoby nic a navázat tam, kde jste skončili.

Svým způsobem je tak Portal Reloaded tím nejhorším, čím může být. Nadějí. Nevím, jestli falešnou, nebo skutečnou, ale svou dokonalostí ukazuje, jak moc bych chtěl hrát další hru postavenou na těchto principech. Nemám dost, ba právě naopak. Mám ještě větší chuť i hlad. Známe ale Valve. Víme, jak neochotně tahle firma pracuje na svých veleúspěšných hrách. A přitom v nich nechává ležet ladem tolik peněz… a takového potenciálu.

Díky za ty nejlepší 10. narozeniny!

Portal Reloaded

Těžko hledat nějaké chyby. Pokud za hrou stojí jeden člověk, člověku nějak nevadí ani to, že hra vypadá identicky jako titul, který vyšel před desíti lety. S odstupem musíte prostě jen přijmout genialitu jak původního konceptu, tak toho, jak je do hry zakomponován element času. Pro fanoušky Portalu a logických her obecně jednoduše povinnost.

Zdarma majitelům Portalu 2
Původní hratelnost okořeněná doslova o novou dimenzi
Přestože jde prakticky o mod, hra spíše působí jako DLC