Hrej.cz Portal Reloaded Recenze

Recenze Portal Reloaded, fenomenální modifikace pro Portal 2

David Plecháček
David Plecháček
19. 5. 2021 12:30 4 Sdílej:

Seznam kapitol

1. ZA DVACET LET... 2. MOZEK VE VARU

Jak nejlépe oslavit desáté narozeniny Portalu 2, než modifikací původní hry, která si nezadá s její genialitou?

Reklama
Reklama

Poprvé je jen jednou. Je to smutný fakt, ale všichni se s ním musíme v životě smířit a vracet se k němu maximálně ve svých vzpomínkách. Na své „Portal“ poprvé si upřímně nevzpomínám. Je to už nějaká doba, kdy se tehdy zajímavá herní ukázka dostala do Orange Boxu a skrze něj až ke mně. Dokážu si představit, že jsem byl tehdy z hratelnosti spočívající ve vytváření modrých a oranžových portálů nadšený, že jsem si už tehdy zamiloval GLaDOS, a že jsem netrpělivě čekal, až budu odměněný kýženým dortem. Mnohem více držím v hlavě pokračování, které ve mně zanechalo nesmazatelnou stopu a dojem, že jsem tehdy odehrál to nejlepší, co herní průmysl nabízí. Tato představa se mě drží doteď, skutečně považuju Portal 2 za absolutní strop, ačkoliv jsou hry, nebo alespoň jejich části, které ve mně zanechaly jiný, avšak neméně silný pocit. Moje poprvé bylo tehdy. A protože za hrou stálo Valve, tak nějak jsem tušil, že s ním zůstanu už napořád…

SPAAAAAACEEEEEEEE!!!

Svým způsobem se totiž opakovala historie, která tvrdí, že Valve s železnou pravidelností nedokáže napočítat do tří. Je to otřepaná fráze, ale ve chvíli, kdy čekáte na Half-Life 3, když ne na to, tak aspoň na Half-Life 2: Episode 3, a zároveň na Left 4 Dead 3, a vedle nich máte zmiňované dva Portaly… tak  se těžko zůstává pozitivní. Na rozdíl od nepříběhového L4D a neukončeného Half-Life je navíc osud Chell a Glados uzavřen a není prakticky jediný důvod se k němu vracet. Jenže člověk míní a GabeN mění, a tak začínají tyto počty dostávat různě velké trhliny. Ani jedna z „třetích“ her sice nevyšla, ale v jindy stojatých vodách se začala pořádně čeřit voda. Half-Life na cliffhanger navázal ještě větším cliffhangerem v Half-Life: Alyx – byť ve virtuální realitě – a aktuálně se čeká, co bude dál. A ani Portal nezahálí, i když v jeho případě za dalším přírůstkem nestojí Valve, nýbrž moddeři. O to větší je pro mě Portal Reloaded překvapením, přichází odnikud, k jeho zahrání stačí vlastnit druhý Portal z roku 2011, a, co víc, ani jedno byste na této modifikaci vůbec nepoznali. 

Reloaded působí svébytně, a od jeho předchůdců byste jej rozpoznali jen díky tomu, že není příběhově laděný a chybí v něm zrobotizovaný hlas Ellen McLainové coby GLaDOS. Zbytek by klidně mohl být od původních vývojářů. Po grafické stránce jsme se sice lehce zastavili v čase. Jednak ale druhý Portal stále nevypadá vůbec špatně, a jednak by někdo mohl tvrdit, že Reloaded je vystřižená část tehdejší hry a vlastně bych mu to sežral i s navijákem. Je pravda, že modder, který si říká Portanis, měl práci ulehčenou o vymýšlení základní herní smyčky, která samozřejmě nadále spočívá ve vytváření portálů vedoucích z místa A na místo B, na druhou stranu jej dokázal dostatečně okořenit, abyste měli chuť zamířit do pětadvaceti testovacích místností v době tady a teď… a v době po 20 letech. 

BYL JSEM TU, PŘIJDU ZAS

Představte si všechno to, co fungovalo kdysi, totiž modrý a oranžový portál, zachování zákonu hybnosti – tedy fyzikálního pravidla, které určuje, že s rychlostí, jakou do portálu vstoupíte, z něj také vyjdete – plus všechny vymoženosti zařízení Aperture Science, které však zkombinujete s možností cestovat v čase tam a zpět. K tomu slouží nový, zelený čtvercový portál, který nejprve bude umístěný na pevných místech, abyste později dostali možnost jej střílet i vy dle vlastní libosti. Přesně o tom je Portal Reloaded. 

Reloaded působí svébytně, a od jeho předchůdců byste jej rozpoznali jen díky tomu, že není příběhově laděný a chybí v něm zrobotizovaný hlas Ellen McLainové coby GLaDOS

K čemu že vám to je? Zdánlivě k ničemu, jedná se o novou experimentální technologii, kterou je prostě potřeba otestovat. Jenže Aperture Science nemá tak pevné základy, jak se předpokládalo, a cesta do dvacet let vzdálené budoucnosti ukazuje, že se zařízení rozpadá. Hrátky s časem tak svým způsobem mohou „vyřešit“ situaci, a pochopení toho, jak to celé funguje, je klíčem k hratelnosti a možná i záchraně celého výzkumného zařízení. 


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Cena: Zdarma
  • Základní herní doba: X hodin až nekonečno, závisí na inteligenci, prostorové představivosti, časové představivosti…
  • Česká lokalizace: Ano, titulky
  • Faktor znovuhratelnosti: Žádný
  • Pravděpodobnost znovurozehrání původní série: Vysoká
  • Bude vás bavit, pokud: Milujete Portal a logické hry obecně

Za normálních okolností byste testovali jen „základní“ fyzikální pravidla, především to o příčině a následku. Incidence funguje tak, že to, co se „stane“ v téhle naší době, se přenese i do budoucnosti. Když postavíte barák, bude stát logicky při troše štěstí i za dvacet let. Ale když ho postavíte v budoucnosti a pak se vrátíte o několik let zpět, váš futuristický nablýskaný barák nikde stát nebude. Vraťme se ale k předchozímu příkladu. Postavíte dům, jdete do budoucnosti, a vidíte tam tu samou, jen trochu starší budovu. Když se ale pak vrátíte do „minulosti“ – nebo snad do současnosti? Je v tom zmatek – a přistavíte tam terasu, objekt v budoucnosti se samozřejmě změní  taky. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz