Recenze Pokémon Brilliant Diamond, nostalgického návratu do roku 2006 | Kapitola 3
Seznam kapitol
Po generační odmlce zase přichází remaky starších Pokémonů. Tentokrát je na řadě čtvrtá generace s Diamond a Pearl, která ve své době ukazovala možnosti konzole Nintendo DS. Jak se jí daří bez sestavy dvou displejů?
POKLADY POD ZEMÍ
Jednou z nejproklamovanějších novinek remaků Diamond a Pearl byly inovované systémy podzemí, které se nově nazývají Grand Underground. Po pár získaných odznacích dostanete možnost prokopat se do podzemí, kde můžete ve stěnách nalézat poklady a ve speciálních komnatách se setkávat se silnými Pokémony, které často na povrchu nepotkáte. Jako kratochvíle nebo příjemná možnost, jak rychle vytrénovat vlastní tým je to fajn zpestření. Jen jsem měl problém s trochu podivně nastavenými pravděpodobnostmi chycení zdejších Pokémonů. I na téměř mrtvého Budewa totiž můžete vyházet celý batoh Ultra Ballů a stále hrozí, že se chytit nenechá. Možná jde o prevenci toho, abyste jednoduše a levně přicházeli k vylevelovaným Pokémonům, smysl to ale moc nedává. Bonusem je možnost získat některé fosilní Pokémony, i s tím ale o vyložený game changer nejde.
Do hry se také vrací modernizovaná verze Contestů. Věřím, že pro spoustu hráčů půjde o návrat oblíbeného prvku, mně ale už v původních hrách připadaly značně nezábavné a i v tomto případě se nic moc nemění. Na lepení samolepek na pokébally a rytmickém mačkání tlačítek mi prostě nepřijde nic atraktivního a vaření placek Poffins mě vyloženě iritovalo, tyto možnosti ale ve hře nechybí. Snad jen škoda, že u vaření z neznámého důvodu neexistuje možnost ovládat hru dotykovým ovládáním (jako na DS) a musíte kroutit analogovou páčkou.
Právě ovládání muselo projít oproti původním hrám zásadní proměnou, Switch totiž nemůže využívat vymoženosti v podobě druhého displeje. Hodinky Pokétch jsou tak nově ukryty pod tlačítkem RB a v několika režimech jimi můžete částečně nebo úplně překrývat obrazovku. Například běhání je nově mapováno na maximální sklon analogové páčky, což hraní značně ulehčuje. Pokud chcete pomalu chodit, stále můžete přes D-pad, moc důvodů pro to ale neexistuje. Ovládání byciklu je pak trochu kostrbaté, na druhou stranu ale v Sinnoh nehraje moc zásadní roli. Za tento přechod do roku 2021 tedy jasný palec nahoru
Záverěm zmíním ještě přepracovaný systém trejdování. Ze hry oproti roku 2006 bohužel zmizela příjemná funkce Global Trade Station, kde jste mohli velmi jednoduše měnit konkrétní Pokémony na základě nabídky a poptávky. V Brilliant a Shining je zatím připraven alespoň základ pro Global Wonder Station, který zřejmě umožní náhodné výměny s náhodnými hráči, zatím jste ale odkázáni na globální nebo lokální místnosti, kde se potkáváte s trenéry z celého světa. To samozřejmě konkrétnímu tradingu nezabrání, alespoň jsem díky této nutnosti poprvé v životě vyzkoušel možnosti subredditu r/pokemontrades a zjistil, že promyšlený komunitní trh funguje báječně. Původní koncept náhodného setkání hráčů v instancích ale považuji za hodně neelegantní řešení. S partičkou Japonců, které jsem takto potkal, se mi nepovedlo nikdy uzavřít žádný trade. Pro to je prostě klíčová komunikace a jednání, případně předem dané podmínky směny.
VELKÁ HLAVA, VELKÉ NEŠTĚSTÍ
Zbývá nám poslední prvek remaků, a to je kritizovaná grafika. Těsně před vydáním mi stížnosti na stylizaci přišly směšné, během hraní jsem ale zásadně změnil názor. Prostředí, efekty nebo modely Pokémonů jsou skvělé, upravené postavičky s obřími hlavami jsou ale příšerné. Obzvlášť v cutscénách, kde spolu hovoří o poměrně vážných věcech klíčové postavy a záporáci, působí takový styl připomínající (pro mě nepochopitelně odporné) Funko Pop figurky opravdu nepatřičně. O to horší je, že se v soubojích grafika přepne do moderní podoby známé ze Sword a Shield, kde postavy vypadají mnohem stylověji a uvěřitelněji. Kromě toho ale grafice není moc co vytýkat. Například efekty západů slunce, padajícího listí nebo vodní hladiny jsou naprosto boží a Sinnoh působí díky citlivému přepracování velmi kouzelným dojmem.
Jde stále o neuvěřitelně zábavné RPG ze zlaté éry značky Pokémon
Zatím jsem hru dost ostře kritizoval a i na závěr musím uznat, že nejde o ten nejpovedenější remake. Některé úpravy jsou spíše ke škodě, do jiných zaprášených systémů bych naopak autorům doporučoval sáhnout mnohem razantněji a hru přizpůsobit dnešní době. Zatím jsem ale pomíjel jeden veledůležitý fakt. Že jde stále o neuvěřitelně zábavné RPG ze zlaté éry značky Pokémon, které nabízí obrovskou porci obsahu, která vás zabaví na desítky hodin. To se v remaku nemění, a i když některé novoty nejsou vyřešené úplně špatně, jde o tuze zábavnou a návykovou hru, která navíc v endgame přináší slušnou výzvu.
Pro nováčky nebo hráče, kteří nehledají výzvu může jít o ideální záležitost. Fanoušci budou zcela jistě remcat nad nízkou obtížností, stačí ale vytrvat do závěrečných fází a dostanou překvapivě dobře navrženou výzvu. Tak jako tak pak dostanou krásný nostalgický výlet do Sinnoh. Škoda jen některých přešlapů.
Verdikt
Remaky Diamond a Pearl trpí některými špatnými rozhodnutími, lpěním na zastaralých mechanismech, extrémně nevyváženou obtížností a nešťastně zvolenou grafickou stylizací. Jinak jde ale o velmi slušnou vzpomínku na fantastickou éru Pokémonů s pár příjemnými inovacemi.