Kirby and the Forgotten Land Recenze Recenze Kirby and the Forgotten Land, růžového jedlíka, který dokáže spolknout takřka cokoliv

Recenze Kirby and the Forgotten Land, růžového jedlíka, který dokáže spolknout takřka cokoliv | Kapitola 2

5. 4. 2022 14:05

1. PRO MĚ, PRO TEBE, PRO NÁS 2. V ZAPOMENUTÉM SVĚTĚ 3. SEŽRAT, SEŽVÝKAT, A DÁT SI I DEZERT

Nintendo hraje vlastní ligu. Těžko se to vysvětluje hráčům, kteří s hrami od japonského vydavatele nepřišli nikdy do styku, ale pokud jste nějakou typicky nintendovskou hru hráli, víte, o čem je řeč. Tu více, tu méně jde o navenek až o dětinské tituly, které v sobě mnohdy skrývají mnohem sofistikovanější vnitřek, než by se mohlo zdát. A jak už jsem psal v článku, v němž jsem popisoval demo dnes recenzované hry, jde jenom o to, jakým poměrem jsou tyto dva atributy zastoupeny.

Poslechni si audioverzi
00:00:00
00:00:00

V případě her od Nintenda je to tak skoro pokaždé. Růžový kulatý Kirby si žije svým životem na krásném, idylickém, dostatečně barevném pohádkovém místě, které jakoby nikdy nepoznalo nic špatného nebo snad zlého. Jenže hned na začátku hry je idylce konec. Zatímco si hlavní hrdina létá na své hvězdičce, na obzoru se objeví obrovská bouře, v jejímž středu se otevře portál, který začne pohlcovat všechny Kirbyho kamarády, a než se sám titulární hrdina naděje, už letí do portálu spolu s nimi.

Jenže zatímco všichni ostatní končí kdesi v zajetí, Kirby má trochu větší štěstí a skončí kdesi na pláži v zemi nikoho.

Kirby dokáže svou pusu náležitě využít ve svůj prospěch. Prakticky na to jde dvojím způsobem, jednak cokoliv, co nasaje, dokáže se slušnou razancí zase vyplivnout, a jednak se po okolí nachází nejrůznější věci, které Kirbymu propůjčí určité (ryze praktické) schopnosti.

I když štěstí, jak se to vezme. Ani Kirby není vyloženě v záviděníhodné situaci, protože se ocitá na nepřátelském území s úkolem najít své přátele Waddle Dee a přivést je v pořádku zpět. Záhy se ukáže, že za tím vším stojí zlotřilé lišky (konkrétně Awoofyové), a že nepřátel proti vám bude mnohem, mnohem více a bude jenom na Kirbym, jak se se vším nakonec vypořádá.

Chudák Kirby! Problémem je, že v základu toho tahle růžová koule příliš neumí. Umí jedinou věc, roztáhnout svou pusu do enormních rozměrů a nasát prostě všechno, co se válí kolem něj. Takhle vlastnost by byla nám, smrtelníkům, až na výjimky úplně k ničemu. Kirby ji ale dokáže náležitě využít ve svůj prospěch. Prakticky na to jde dvojím způsobem. Jednak cokoliv, co nasaje, dokáže se slušnou razancí zase vyplivnout, a jednak se po okolí nachází nejrůznější věci, které Kirbymu propůjčí určité (ryze praktické) schopnosti. V prvním případě se z něj stává takový živý katapult, který lze snadno nabít a lehce z něj vypálit. V druhém případě jsou reakce různé. Záleží na tom, co se do žaludku zrovna dostane. Ve hře je hned několik speciálních „zbraní“, které z nebohé růžové koule udělají zabijáka se speciálními schopnostmi. Mezi nejobyčejnější zbraně patří bezesporu meč, kterým prostě hlavní hrdina máchá kolem sebe a likviduje nepřátelská stvoření. Jsou ale i lepší varianty, které se náhodně nachází na herních mapách. Tu si Kirby osvojí ledový nebo ohnivý element, tu se naučí vrhat bomby, jakýsi bumerang, nebo se stane krtkem. Vlastnosti lze posléze i vylepšovat. Poznávání nových „vlastností“ je pravděpodobně tou druhou nejzábavnější částí hry.

Zatímco si hlavní hrdina létá na své hvězdičce, na obzoru se objeví obrovská bouře, v jejímž středu se otevře portál, který začne pohlcovat všechny Kirbyho kamarády, a než se sám titulární hrdina naděje, už letí do portálu spolu s nimi.

Tou první jsou speciální „předměty“, které Kirby nespolkne celé, ale prostě je alespoň částečně dostane do svého chřtánu. Nejcitovanější je v tomto směru automobil, který se pokusíte spolknout jako první (i když tak trochu omylem), ale v mých očích není zdaleka ten nejzábavnější. Podobné věci nejsou v každém levelu, ale právě jejich rarita a propracovanost z nich dělá to největší lákadlo celé hry. Právě spolu s regulérními zbraněmi jsou tyto věci asi největším motorem hry, protože čekáte, co Kirby zase vyvede a co příště obalí svojí růžovou kůží.

Z povahy věci tu nechci dělat nějaký seznam, obecně lze však říct, že každý předmět je unikátní a každý využijete v jiné situaci. Autem jezdíte a bouráte zdi, což je diametrálně odlišné od momentu, kdy pohltíte dopravní kužel nebo třeba lešení. Pokaždé, když se něco takového objeví, se malinko pohne váš koutek na rtech a pousmějete se nad nápady vývojářů. Kirby je v tu chvíli více než co jiného roztomilý, a ačkoliv nejčastěji věci žere on, třeba ve tvaru automatu na nápoje je prostě k sežrání on sám.