Judgment Recenze Recenze Judgment, remasteru detektivního sourozence slavné Yakuzy

Recenze Judgment, remasteru detektivního sourozence slavné Yakuzy | Kapitola 2

24. 5. 2021 09:35 4

1. J'ACCUSA 2. STÁLE MOC VÝCHODNÍ

Judgment po letech vychází na PlayStationu 5 a Xboxu Series, čímž se opět může dostat k většímu publiku. Hra, o níž se na Západě příliš nemluví, by vás ale za určitých okolností měla zajímat. Je Judgment ideální vstupní branou i do známější série od Segy?

JAGAMI NA TATAMI

Na to, že je Jagami původně právník, se umí perfektně ohánět svýma rukama. Judgment, stejně jako Yakuza, je totiž hrou, v níž největší množství času bojujete. Podle mého názoru je to ale minimálně v případě recenzované hry trochu na škodu. Obecně vzato je Judgment poměrně svázanou hrou, která, jak je z předchozího příkladu jasné, nabízí sice hromadu aktivit, ale hráči je nabízí jen ve specifických momentech a dává mu vlastně relativně málo možností (pokud vůbec), jak situace řešit. Stejně tak, jako se objeví možnost využít dron, se zkrátka někdy objeví „možnost“ z někoho patřičnou informaci vymlátit. Potud v pořádku. Kamuročo je zkrátka plné tvrďáků, kteří kvůli své hrdosti, cti nebo paličatosti nechtějí říct, co vědí. A tak jim musí detektiv rozvázat jazyk jinak než svým důvtipem.

Jenže kromě toho vás po městě neustále pronásledují nepřátelé, jejichž nepřátelská aktivita nemá žádný význam a jejím jediným smyslem je prodloužit hratelnost a okořenit ji čas od času prostě něčím „násilnějším“. Je to zbytečné, hloupé a otravné. Judgment vám sice specificky řekne, že tyto souboje můžete ignorovat a můžete před agresory utéct, ale z logického hlediska tyto momenty do hry nepatří a zbytečně z ní dělají něco jiného, než co vlastně je.

Judgment není Yakuza, nedává smysl se neustále s někým prát a měřit si, kdo má větší ego. Judgment je i přes relativně komorní, anžto otevřený svět svázaným příběhovým zážitkem s pevně stanoveným scénářem, ze kterého nemůžete uhnout ani o milimetr doleva nebo doprava. Právě scénář a příběh je na hře to nejlepší, detektivní pasáže jsou vcelku zábavné, a i když nejsou vždycky bez chybičky, tak nějak logicky posouvají příběh kupředu a vy se dozvídáte víc a víc. Pokud máte dost, můžete se zaměřit na vedlejší úkoly, které Jagami bere jako formu přivýdělku, ale ve výsledku je jejich náplní to samé. Jen pár vedlejších aktivit stojí vyloženě bokem, ale víceméně i ty dávají smysl. Prostě se odreagujete u závodu s dronem, který stejně nosíte po kapsách, v tom osobně nevidím problém. Proč vás ale prakticky v každé uličce čeká skupinka tří vykuků, které vás chtějí pěstmi poslat na lopatky, a jak to zapadá do hratelnosti celé hry?

JEŠTĚ VÍCE NA ZÁPAD

Právě v těhlech chvílích je naprosto očividné, odkud Judgment pochází. S Yakuzou ho pojí samozřejmě víc, například ani slavná série nemá větší otevřený svět, ale vystačí si jen s pár uličkami, i Yakuza oplývá množstvím více či méně divných aktivit, které můžete v průběhu hry vyzkoušet. Jen jsem si vlastně celou dobu myslel, že Judgment nebude stejně „netypickým“ zážitkem a v určitém slova smyslu bude dospělejší. Dospělý je však čistě jen narativ, různé scénky jsou pořád tak zvláštně japonské, že hra působí dostatečně zvláštně na to, aby odradila zvědavé hráče, kteří nejsou na podobné výstřednosti zvyklí. A je to přitom škoda. Pokud se člověk dokáže oprostit od typicky japonských charakteristik, pokud dokáže přijmout, že drtivá většina vedlejšího obsahu není nadabována (což hra v prvních hodinách velice umě maskuje), tak ho čeká jeden z nejlepších příběhů poslední doby. Hratelnostně je Judgment prostě takovou jinou Yakuzou, k níž přibyly vyšetřovací prvky, a tak pokud vás nikdy nelákala Yakuza, nebude vás lákat ani Judgment. Přitom minimálně příběhem jde o hru, která by měla zajímat každého fanouška thrillerů bez výjimek.