Humankind Recenze Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií

Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií | Kapitola 2

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

17. 8. 2021 12:00 1

1. PROTI PROUDU HISTORIE 2. POCTIVÁ STRATEGIE 3. JEN MALÉ PIHY NA KRÁSE

Explore, expand, exploit, exterminate. Kouzelná formule čtyř cílů, které dávají jméno žánru strategií, postupem let trochu vyčpěla. Novinka od Amplitude Studios jí ale chce vlít novou krev do žil. Otřásla se C/civilizace v základech?

KLASICKÁ CIVKA?

Celý tento národnostní koktejl promíchejte s klasickými přísadami 4X strategií. Diplomacie je na velmi slušné úrovni a umožňuje přesně to, co od politického slalomu očekáváte. Uzavírání hranic, obchodování s rozličnými komoditami, porušování dohod, vyhlášení války, kapitulaci atd. Náboženství a politické doktríny představují další kapitolu a eventuality, kterými můžete diktovat směr vývoje alternativních dějin a přebarvovat světovou mapu. Správa měst, periferií, odlehlých základen, výstavba dolů, rybářských osad, budování flotily, vše je na svém místě. Zde se žádná revoluce neodehrává. Mapa světa je rozdělena na hexová pole, po kterých se pohybujete se svými průzkumníky a armádami a bedlivě vybíráte ty nejbohatší a strategicky nejlépe umístěné lokality pro založení megalopolí.

Historie pamatuje na ty nejvýznamnější pamětihodnosti a skutky, ale běh dějin neúprosně letí vstříc pokroku.

Když už je řeč o budování, je radost sledovat jak z prachu a kamení vyrůstají sídelní města, záhy střídaná opevněnými hrady s mocnými valy, nad nimiž se v západu slunce skví dominanta v podobě visutých Babylonských zahrad či majestátných pyramid. Ano, monumenty (zde nazývány culture wonder) se svými unikátními bonusy ve hře samozřejmě nechybí. To vše, jedním kliknutím, záhy mizí v propadlišti dějin, rozhodnete-li se otočit kolem dějin a posunout se vpřed… Historie pamatuje na ty nejvýznamnější pamětihodnosti a skutky, ale běh dějin neúprosně letí vstříc pokroku. Na stejném principu Humankind funguje, staví na ramenech předků a před očima vám vyrůstají sídliště na cihlách starověku.

KRÁSA POHLEDĚT!

Průzkum a postupné odhalování pomyslného glóbu, je dalším aspektem Humankind, který si zaslouží vypíchnout. Prostředí je rozmanité, není nouze o různé poklady, které na svých cestách objevíte, včetně přírodních krás a zajímavostí, za které budete odměněni. Jednou to může být monumentální sopka, jindy tajemný prales nebo významná řeka. Vyplatí se do terénu vysílat co nejvíce skautů, kteří pro vás odhalí mnoho unikátních míst. Na mapě se prohánějí zvířata, na pasekách se můžete pustit do křížku s jeleny či si podmanit lovná stanoviště, oplývající zásobou zvěře. Mnohá naleziště lákají svým bohatstvím, nádherná jezera plná ryb se třpytí ve slunečních paprscích, řeky a vodopády hučí, nad ledovými planinami sněží a prohání se vítr.

-
-

Vše umocňuje detailní, velmi pěkně stylizovaná grafika. Mapa, se kterou budete trávit největší porci času, se skutečně povedla. Stejně tak další obrazovky s různými statistikami, grafy, načrtnutými hranicemi či možnostmi výroby. Výsledek je velmi zdařilý a přehledný, přesto hodně komplexní; veškerá důležitá menu máte stále po ruce nebo dostupná na jedno kliknutí myší. O tom, že si dali autoři opravdu záležet, svědčí i fakt, že pro vytvoření avatara navrhli customizační prostředí, za které by se nemuselo stydět žádné lepší RPG. Těch nosů, účesů, obočí a hlav je na výběr přehršel. Vybere si každý.