Humankind Recenze Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií

Recenze Humankind, zatraceně dobrého adepta na krále žánru 4X strategií

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

17. 8. 2021 12:00 1

Seznam kapitol

1. PROTI PROUDU HISTORIE 2. POCTIVÁ STRATEGIE 3. JEN MALÉ PIHY NA KRÁSE

Explore, expand, exploit, exterminate. Kouzelná formule čtyř cílů, které dávají jméno žánru strategií, postupem let trochu vyčpěla. Novinka od Amplitude Studios jí ale chce vlít novou krev do žil. Otřásla se C/civilizace v základech?

Reklama
Reklama

Milovníci asymetrického designu, francouzské studio Amplitude, autoři ceněné série Endless Legend, vydávají svou dlouho očekávanou 4X strategii Humankind. Našla oblíbená sága Civilizace svého pokořitele? I na tuto otázku si odpovíme v naší recenzi. Pojďme se společně podívat, co vzešlo z vysokých pecí a rýsovacích prken pařížských vývojářů. 

Při psaní recenze mám obvykle výhled na sbírku klasických big boxů, mezi kterými byste nalezli například disketovou verzi Sid Meyer's Colonization (1994) či pravděpodobně nejváženější a nejdotaženější 4X strategii všech dob – Sid Meyer's Alpha Centauri (1999). Nenašli byste však mezi nimi ani jednu Civilizaci. Slyším v zadních řadách nervózní poposedání, pokašlávání a na jazyk se deroucí slova o herezi? Inu odlehlé hvězdné systémy, teraformace planet a jejich měsíců, diplomacie a válčení se šmejdem z Vesmíru mě, co by skalního fanouška vědeckofantastického žánru, bavila o onen pověstný chlup více, než "opakování" dějin modré planety. Výjimku tvořilo snad jen Pharaoh a Age Of Empires, ale ty se obě vymykají žánrové škatulce. A ačkoliv jsem Meyerovým jménem zaštítěné "civky" mnohokrát vyzkoušel, vždy jsem se dříve či později vrátil do náruče chladného kosmu strategií od Paradoxu. Až do dnešního dne.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: 1199 Kč
  • Česká lokalizace?: Ne
  • Faktor znovuhratelnosti: Extrémně vysoký
  • Bude vás bavit pokud vás baví: Mixování kultur a alternativní historie, 4X strategie obecně
  • Nebude vás bavit, pokud: Máte rádi historickou přesnost

Humankind totiž přichází s velmi zajímavým prvkem míšení jednotlivých civilizací. Babylonem kultur, postupně bobtnajících megalopolí, které do sebe vpíjejí vlivy svých předků a poměrně výrazně se tak odklánějí od historicky sešněrovanější Civilizace. Zda je ona asymetrie a kombinace civilizací ku prospěchu věci nebo vám bude multikulturní zabarvení Humankind trnem v patě, na to si budete muset odpovědět sami. Osobně tento svěží prvek oceňuji, a navíc jej považuji za poměrně logický. Vždyť rtuťovitost, přelévání národů, asimilace, rozkvět a zánik méně či více pokročilých civilizací je naší historii vlastní.

Z NEOLITU KE HVĚZDÁM!

Humankind se oprostilo od různých typů vítězství, na kterých staví konkurenční Civilizace a soustředí se výhradně na kumulování bodů slávy. I když! I zde se hraje např. na kulturní, vědeckou či válečnou převahu. Ovšem v rámci dílčích podmínek, které jsou pro každou civilizaci unikátní a jejich paleta je poměrně široká, což si záhy vysvětlíme. Kulturní (či jiná) dominance není v případě Humankind ultimativním cílem, jak pokořit soupeřící národy. Je jen jednou z mnoha možností, jak nashromáždit cenné body slávy, díky nimž je možná evoluce v podobě výběru zbrusu nové civilizace, v širším měřítku – epochy. 

-
-

Když jsem se z úvodní fáze, doby kmínu a mamutů, se svou tlupou sběračů bobulí a lovců pra-jelenů, jen o pár tahů později dostal k výběru nové civilizace v nové éře, otevřela se přede mnou poměrně široká nabídka společenství starověku. Období neolitu jsem vystřídal za starověk, potulné kmeny kromaňonců za usedlejší, v zemědělství, filozofii a umění války zkušenější dynastii Čou, která dovedla starověkou Čínu do zlatého věku. Čouové byli původně potulnými pastevci, ale jejich kultura se vyznačovala rozvojem měst, obchodu a ranou čínskou kulturou. Což uvádím záměrně; hra na vás bude klást více či méně historicky akurátní nároky formou výše zmíněných dílčích úkolů. Pro dynastii Čou to je například kultura estetiky, připojování teritorií k městům pod vaší správou, rozšiřování městských distriktů, agrární schopnosti a s nimi související expanze populace a pak klasický trojlístek umění obchodu, vědy a války. 

Humankind vám umožní vše najednou!

Dle svých schopností se můžete vrhnout na jakýkoliv segment, není však nutné plnit všechno. Hra je v tomto ohledu benevolentní a umožňuje stratégům roznést soupeře na kopytech, zatímco mírumilovným jedincům se činit na poli a zvelebovat svou říši rýžovými políčky a filozofům lpět na tradicích a náboženství. Další, nikoliv poslední, možností je investovat vliv do technologického stromu, dopracovat se k tesařství, rybolovu či zpracování vzácných kovů a vydat se cestou obchodníka. Humankind vám umožní vše najednou. Můžete se plně věnovat všemu, zaměřit se na jednu oblast nebo si dopřát od všeho trochu. Odměnou vám bude nejen pocit úspěšného panovníka, který doslova drží prst na tepu doby, ale především body slávy, které bezprostředně můžete směnit za posun do dalšího období. Ovšem záleží pouze na vás, KDY se rozhodnete pro evoluci. Ale kdo by smrděl ve starověku, když se otevírá tolik možností? 

VŠECHNY CESTY VEDOU DO ŘÍMA? ALE KDEŽE!

Co třeba římské impérium, Mayové, Hunové či Řekové atd.? Záleží na vašich preferencích. A právě zde se roztáčí soukolí zábavy a experimentů, zatímco historici a dějepisáři vzteky trhají odborné publikace. V Humankind, přechodem do nové éry ovlivníte budoucnost svých dalších kroků. Uzurpují vás Góthové? Co takhle v příštím evolučním skoku vyzkoušet obratné Huny s jejich silnou jízdou a obratnými lučištníky, nebo ještě lépe zadupat uchvatitele do prachu země sandály římských legií? Ať už si vyberete kohokoliv, herní styl bude vždy o něco odlišný. K přesunu do další a další a další vývojové etapy, budete muset splnit diametrálně odlišné podmínky, spojené právě s tou civilizací, kterou jste si zvolili. 

Technologický strom se rozroste o nové možnosti, přičemž výdobytky předchozího národa celkem přirozeně začleníte do svého vývoje. Neznamená to, že když jste s dynastií Čou objevili a zdokonalili rybolov a domestikovali zvěř, že s Římany budete znovu vynalézat kolo. Naopak, paleta možností se rozšíří a o (prakticky) nekonečnou zábavu je tak postaráno. Každá civilizace má své unikátní bonusy a herní styl, který se zajímavě mísí a prolíná. Však si to můžete vyzkoušet sami a stvořit neotřelý evoluční koktejl například z mayské civilizace a Asiatů. Z principu tak nikdy nedostanete příležitost dokončit rozehranou mapu s kromaňonci, se kterými byste v konkurenční Civilizaci prošli celým historickým vývojem, takříkajíc z jeskyní až na oběžnou dráhu s programem SpaceX (např. v kůži jednoho jediného národa – Američanů). Kdepak.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz