Horizon Call of the Mountain Recenze Recenze Horizon Call of the Mountain - luky, šípy, závrať a roboti

Recenze Horizon Call of the Mountain - luky, šípy, závrať a roboti | Kapitola 2

16. 2. 2023 14:20

1. CHCEŠ-LI NA HORU JÍTI, MUSÍŠ PSVR MÍTI 2. STŘEL HO DO VOKA

Mezi tahouny vydání nové generace brýlí PlayStation VR patří VR spin-off oblíbené série Horizon. Jde o regulérní hru, nebo příliš drahé techdemo?

Kromě lezení (a řešení triviálních environmentálních hádanek) je důležitou součástí také boj, ve kterém využijete především svůj luk. I v tomto případě jde o velmi zábavnou, a také překvapivě obtížnou činnost, která po vás vyžaduje dost pečlivý pohyb po prostředí, reflexivní uhýbání a zároveň i uchopení logiky nepřátel světa Horizon. Většinou bojujete proti jednotlivým robotům, i když později přibývají smečky, případně momenty, kdy bojujete proti více druhům zvlášť. Každému z nich je pak tradičně nejlepší odstřelovat citlivá místa a působit tak větší poškození.

Recenze Horizon Call of the Mountain - luky, šípy, závrať a roboti
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

K ruce máte navíc více druhů šípů. Kromě klasického loveckého taky omračující, ohnivé nebo průrazné. Ty vyrábíte ze surovin, které nacházíte v prostředí velmi jednoduchou minihrou. Později také dostanete možnost nepřátelům zatopit třeba prakem s bombami, obecně má tedy boj až překvapivou variabilitu, i když se samozřejmě s možnostmi klasického Horizonu srovnávat nemůže.

U potyček nicméně poněkud kulhá přesnost ovládání. Zatímco u lezení máte na responzivní zachytávání a ručkování klid, při divočejší střelbě umí používání luku pozlobit. Zatímco v jedné ruce držíte luk, tou druhou saháte za záda a vkládáte šípy do tětivy. Pravidelně se mi ale stávalo, že se zbraň všelijak přemisťovala po obrazovce, šípy se zasekávaly, mizely, vypadávaly a tak podobně. V takových momentech je tedy lepší zpomalit, skrýt se, a nechat soubojový systém, by si trochu vydechl a používání nástrojů správně zaregistroval. Určitě by také chtělo zapracovat na pohybu, který umožňuje jen posouvání po kružnici a funguje hodně netransparentně.

Vyloženou nepříjemností je fakt, že se vám zbraň při vstupu do souboje (které jsou vždy viditelně oddělené ve větší arénách) “zamkne” v konkrétní ruce. Pokud tedy třeba omylem těsně před prahem lapnete luk do pravé ruky, musíte po zbytek času střílet levačkou, nebo střet restartovat.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Kromě zmíněných prvků pak samozřejmě nechybí možnost osahávat svět. Ve všudypřítomných vázách a krabicích nacházíte užitečné suroviny, pojídáním jablek doplňujete životy, a samozřejmě nechybí spousta různého haraburdí, se kterým si můžete jen tak hrát. Malování po stěnách ve vás probudí umělce, velkým kladivem rozezníte gong a mlácení tamburínou nebo třískání talíři je vyloženě jen zábavný doplněk. Ve všech případech jde ale primárně o cesty, jak ukázat, co virtuální realita nabízí.

SYSTEM SELLER

To mě přivádí ke klíčové myšlence. U her pro VR mám, až na výjimečné výjimky (Beat Saber) problém s tím, že většinou kladou snahu maximálně využít možnosti brýlí daleko před nějakou zajímavější designovou myšlenku. Bohužel se ani Call of the Mountain tohoto zlozvyku úplně nezbavuje. Možnost házet nádobím a vázami sice tak nějak beru, hra ale obsahuje i režim “mechanického safari”, ve kterém se plavíte na lodi a pozorujete okolní faunu, což je doslova označováno za něco, co máte ukázat svým příbuzným a kamarádům, aby pochopili co VR brýle umí.

Na poměry VR her jde také o celkem dlouhou záležitost

Ze spousty ohledů tak sice titul je svébytnou hrou s vlastním vyprávěním příběhu, zábavnou hratelností a zpracováním daleko posouvajícím všechno, na co jsme byli u první generace PSVR zvyklí. Nedokázal se ale úplně stoprocentně vymanit z neoblíbené škatulky technologických ukázek, což je mi, i když jde o launchový titul, tak trochu líto.

V mnoha jiných ohledech jde totiž stále o výbornou hru v kontextu žánru. Graficky představuje Call of the Mountain naprostou špičku, ať už detailním a živým prostředím nebo zpracováním efektů, nasvícení a především mechanických nepřátel. Dojem na mě udělalo i to, že na vaše počínání reagují ostatní postavy, třeba když jim saháte dlaní do obličeje. Uhranul mě špičkový, úchvatný soundtrack, který především zdolávání nejvyšších vrcholů dodává naprosto ohromující atmosféru. Na poměry VR her jde také o celkem dlouhou záležitost. Proběhnutí hlavním příběhem zabere vyšší jednotky hodin, přičemž lze v jednom kuse hrát jen několik desítek minut. S většími přestávkami vám tak dobrodružství vydrží docela dlouho. A pokud hodláte obrátit každý kámen a pohrát si s každým elementem prostředí, můžete se dostat na hodnoty srovnatelné s klasickými hrami.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Na druhou stranu nelze opomenout ne úplně ideální technický stav. Hra sice běží krásně plynule, nepadá a nerozpadá se. Problémem je ale plynulý pohyb po prostředí, který narušuje časté zasekávání o neviditelné překážky, nebo divoké kolize s okolními předměty. Třeba rozměrný luk si často nerozumí třeba se sutí trčící ze stěny, kterou máte za zády, takže chvíli dumáte nad tím, proč vám neustále driftuje kamsi pryč a nedá se s ním pořádně mířit.

Horizon Call of the Mountain je zábavným a efektním dobrodružstvím, které z možností virtuální reality těží hodně. K vyšším známkám mu ale chybí ještě o designově vyladěnější a originálnější využití světa, dotaženější technický stav a především lepší souboje, které sice působí efektně a zábavně, ale umí být dost frustrující svou nepřesností.

Horizon Call of the Mountain

Horizon Call of the Mountain je jedním z nejhezčích a nejpokročilejších dobrodružství, které ve virtuální realitě můžete zažít. Některým obvyklým problémům se sice nevyhl a trápí ho nedotažené souboje, jindy ale umí ohromit tím, jak přirozené umí pohybové ovládání být.

Velmi povedené audiovizuální zpracování
Zábavné lezení, responzivní svět
Bohatá nabídka obsahu, slušné herecké výkony