God of War Ragnarök Recenze Recenze - God of War Ragnarök je fenomenální epos posouvající hranice

Recenze - God of War Ragnarök je fenomenální epos posouvající hranice | Kapitola 2

3. 11. 2022 17:00 15

1. RAGNAROK JE TU 2. BOY? 3. ČISTÁ EMOCE

Po čtyřech letech se vrací bůh války Kratos a jeho syn Atreus, aby ukončili své putování severskou mytologií. Jde o stejnou pecku jako tehdy?

Ragnarök navazuje na příběh prvního dílu, ale dělí ho větší časový odstup. Zatímco Kratos vypadá pořád stejně, možná mu jen přibylo pár šedin ve vousech, Atreus z malého chlapce vyrostl v dospívajícího rebela. Jak už jsem avizoval v prvních dojmech z hraní, zábavnost a poutavost zážitku z velké části pramení z toho, že o příběhové zápletce víte pokud možno co nejméně. V recenzi (a i v přiložených obrázcích) tedy budu maximálně vágní. Prozradím snad jen to, že oba hrdiny pronásledují noční můry a otázky minulosti. Jenže zatímco je Kratos léta úspěšně potlačuje, Atreus touží po odpovědích a hledání sebe sama. Když pak do jejich života opět vstoupí někteří staří i noví známí, cestu už nemůže oddalovat ani stoický bůh války.

Recenze - God of War Ragnarök je fenomenální epos posouvající hranice
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

To je ostatně jeden z hlavních prvků, kterými se hra liší od prvního God of War. Vztah mezi dvojicí hlavních postav se výrazně vyvinul a změnil. Kratos už Atrea pořád nepeskuje a nesnaží se řídit jeho kroky. Tentokrát už jde o téměř rovnocenné partnery a Atreus si začíná hledat vlastní tajemství. Vedle toho jde o mnohem prokreslenější postavu a to přináší ještě jeden zajímavý efekt. God of War: Ragnarök se totiž v principu moc nesoustředí na Krata, ale právě na Atrea, kolem kterého se zápletka (doslova) točí. Dokážu si velmi živě představit, že to konzervativnější část komunity nerozdýchá a přijde další vlna nevole, podobná té při vydání druhého The Last of Us. Pro mě osobně jde ale o vítanou evoluci vyprávění a pevně věřím, že to bude většina hráčů vnímat stejně.

Samozřejmostí jsou pak zajímavé zvraty, špičkové dialogy, fantasticky zrežírované cutscény nebo ohromující herecké výkony všech zúčastněných

To je ostatně jedním ze stavebních kamenů exkluzivního zážitku. Scénář, režie a výprava Ragnaröku totiž v mých očích jde o několik kroků dále než cokoliv, na co jsme v herním průmyslu zvyklí. Určitou konkurencí mu může být třeba Red Dead Redemption 2, ale ten otevřenějším světem vyprávění trochu tříštil. Ve srovnání s prvním dílem pak možná můžete mít jistou představu, jak to ve světě God of War funguje, Ragnarök je ale mnohem, MNOHEM ambicióznější. Pracuje s podstatně více postavami (opět naznačím jen to, že důležité role hrají Brok, Sindri a Mímir), především je ale příběh neuvěřitelně výpravný, vypointovaný a od prvního do posledního momentu šlape neuvěřitelně dynamicky. Prakticky se mu vyhýbají hluchá místa a navíc hráče nějak smysluplně provede napříč všemi devíti světy Yggdrasilu. Samozřejmostí jsou pak zajímavé zvraty, špičkové dialogy, fantasticky zrežírované cutscény nebo ohromující herecké výkony všech zúčastněných. Kovbojská báj Rockstaru je skutečně jedinou hrou, kterou lze ve srovnání brát alespoň trochu vážně.

SEKERA DO TĚLA

Na první pohled jde hratelnostně spíše o nastavovanou kaši. Opak je ale pravdou. Když jsme kolektivně v prvních dojmech fabulovali nad tím, jestli nás hra dokáže ještě překvapit, asi už jsme tušili, že bylo embargo na informace chytře nastaveno doslova vteřinky předtím, než hra skutečně začala vytahovat esa z rukávu. Nejde o žádné vyloženě přelomové hratelnostní změny, a pamětihodný návrat jistých předmětů z prvního dílu asi zůstane nepřekonán. I tak na vás ale Ragnarök stále sype novinky, malé změny a především dotahuje a rozšiřuje starší mechanismy.

Souboje jsou tedy brutální, dynamické a poměrně obtížné (přičemž především vedlejší boje s berserkery jsou opravdu obří výzva). Pracují s mechanismy elementárního poškození ohněm a ledem, s čímž souvisí i celkem střídmé, ale velmi funkční RPG způsoby vylepšování postavy. Také nechybí perfektně zpracované souboje s bossy, kteří často ohýbají pravidla hry a především v soubojích perfektně demonstrují svou (často božskou) moc. Pokud se vám jednička líbila, budete chrochtat blahem. Pokud vám zvolená hratelnost vadila, bohužel se žádné větší změny nedočkáte, ale dobře vám tak.

V pění ód můžu pokračovat i u herního designu, který je prostě fantastický. Staré známé světy jsou mírně přepracovány a ty nové berou dech. Téměř jsem trpěl, když jsem účelně nescreenshotoval každou scénu, protože bych tím vyzradil něco málo o tom, co vás při hraní čeká. Některé scenérie jsou skutečně úchvatné a vnášejí do hry pestrost, protože pětice přístupná v prvním díle dost spoléhala na sníh, mlhu a dým. Samotné lokace jsou také velmi pestré, detailní a především nabízejí vyžití i nad rámec hlavního příběhu. Třeba v jedné ze závěrečných částí hry dostanete možnost vypravit se na odlehlou část mapy, kde se před vámi otevře pečlivě nadesignovaná, měnící se lokace, která by klidně mohla sloužit jako významný akt samostatného titulu. Tady o ni ale ani nemusíte zavadit.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Dílem je to i díky vedlejším úkolům, kterých je alespoň pocitově mnohem více než dříve, ale jsou stále velmi zajímavé a dále obohacují zápletku. I když jsou v principu trochu generické (sbírání něčeho nebo zabíjení nečeho), jednoduché cíle vždy nabízí nějaký zajímavý nápad nebo unikátní animace, což vás doslova nutí věnovat se i sekundárním činnostem. Jedinou výtkou směrem k designu tak zůstává, že jsou rozsáhlejší koridorová místa poněkud nepřehledná. Pokud něco minete, tak kvůli velmi omezenému rychlému cestování musíte občas zdlouhavě prolézat částmi účelově rozsekanými na menší sekce, což je otravné. Navíc stále platí, že je kompas spíše zlý pán než dobrý sluha, a chaotické poskakování ikonek by chtělo vyřešit nějakým jiným způsobem. Celkový dojem to ale rozhodně nezkazí.