Forza Horizon 5 Recenze Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti

Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti | Kapitola 3

4. 11. 2021 08:01

1. BIENVENIDO A MÉXICO 2. STARÉ ZNÁMÉ 3. STÁLE FOTOGENICKÉ

Forza Horizon se během let vyprofilovala v etalon arkádového závodění v otevřeném světě. Daří se kvality značky dále šlechtit i pátému dílu?

Pár novinek přinesly kategorie tuningu. Nově je možné do aut montovat převodovky s různým množstvím stupňů, měnit rozchod kol a skládání součástek obecně má trochu realističtější zákonitosti, třeba co se přestavby pohonů týče. Zdaleka nejlepší novinkou je pak možnost v reálném čase túrovat motor a zjišťovat, jak jednotlivé součástky mění jeho projev. Na rozdíl od Need For Speed: Heat sice nemůžete zvuk pomocí posuvníků dále ladit, takto si ale můžete snadno demonstrovat, jak moc rozdílné jsou řevy nízkoobjemových rallyových toček, klasických vidlicových osmiválců nebo gigantických dieselových motorů, případně jaké efekty může mít kompresor, blowoff ventil turba nebo laděný výfukový svod.

Spíše než o autech se ale dozvídáte o světě, o mexické kultuře

Pokud jsem o pár odstavců výše zmiňoval, že ze hry trochu ustupuje závodění na úkor ostatních činností, platí to bohužel i pro představování automobilové kultury jako takové. Forza Horizon 5 je sice zdaleka nejukecanějším dílem série. Hlavní postavy “příběhu” komentují dění pořád a nově mluví i samotný ústřední řidič. Spíše než o autech se ale dozvídáte o světě, o mexické kultuře, rodinném životě a místních společenských hodnotách. To není nutně špatně, i já jsem se o Mexičanech leccos přiučil, kromě kultury Vocho (tedy kultu Volkswagenu Brouk) se ale o čtyřkolých hrdinech moc nedozvíte. A to je podle mě v takto výpravné závodní hře dost velká škoda.

TASTE FOŤÁKY

Na konec jsem si schoval audiovizuál. Grafické zpracování je tradičně na velmi vysoké úrovni, nemůžu si ale pomoct. I v režimu kvality (tedy 4K a maximálních detailů) na Xboxu Series X na mě Forza Horizon 5 prostě nepůsobí jako zjevení. Tedy tak jako předchozí tři díly. Auta jsou extrémně detailní, nasvětlení je nádherné, svět mimořádně propracovaný, barevný, sytý a plný vegetace, efekty počasí naprosto fantastické. Autoři navíc zapracovali na efektech kouře a mraků prachu od pneumatik, které působí velmi dobře. V tomto ohledu není Forze co vytknout.

-
-

Voda ale stále působí trochu plastovým dojmem, především rozprskávání po sklech (ať už v dešti nebo při průjezdu loužemi) stále sedm let starému Driveclubu nesahá ani po kotníky. Trochu horší je také situace v otázce renderovací vzdálenosti. Ano, Horizon 5 je krásná hra. Nečekejte ale, že vás posadí na zadek tím, co nová generace konzolí dovede. A neomlouvá jí fakt, že vychází i na Xboxu One. Třeba to zvládne až osmá Forza Motorsport.

O značně vylepšené zvuky motorů jsem se už otřel. Jisté rezervy sice sound design stále má, projev jednotlivých druhů a úrovní vylepšení pohonných jednotek je ale velmi příjemný, ryzí a v tunelech správně pronikavý. Soundtrack tradičně nabízí několik dobře známých stanic s roztodivným spektrem hudby. Své si najde každý fanoušek, ať už rocker, hoper, milovník taneční hudby i mé blízké nezávislé scény. Playlisty poměrně vyváženě kombinují neznámá jména s pořádnými fláky, na cestách se tedy nudit nebudete. Jen mám pocit, že mohlo být skladeb o něco víc. Pokud posloucháte jen jedno, dvě rádia, brzy se oposlouchají.

Závěrem jen vypíchnu perfektní ústřední motiv. Takhle skvělý neměla ani dvojka!

POPÁTÉ A STÁLE TO SAMÉ?

Pojďme si to shrnout. Forza Horizon 5 přináší perfektně vypilovanou hratelnost, bezchybný, zábavný a přístupný jízdní model, obří pestrý svět po okraj narvaný obsahem, ve kterém můžete sami a později i s kamarády utopit desítky hodin času a technicky i efektně tradičně naprosto vypilovaný zážitek. Kolem a kolem není na nové Forze moc co kritizovat. Snad až na trochu necitlivě dávkovaný obsah, ve kterém z počátku dost plavete, protože hra vám moc nevysvětlí co a jak, vlastně nedělá nic špatně a opět dokazuje, že Playground Games prostě neumí dělat špatné hry. Na druhou stranu jde ale o zatím nejmenší evoluci v rámci série. Horizony 2, 3 i 4 (nemluvě o jedničce) dokázaly vždy přinést něco zlomového. Pětce se to moc nedaří, spíše vylepšuje už existující prvky s pár menšími novinkami.

Nenechte se zmýlit. Pořád jde o naprosto bezkonkurenčně NEJLEPŠÍ závodní arkádu v otevřeném světě na trhu. Žádný z konkurentů se Horizonu 5 ani neblíží, ať se jej snaží vykrádat jak chce. Pokud jste žádný Horizon zatím nehráli, klidně si do finálního hodnocení dosaďte desítku. Vážně! Klidně!

Pokud ale hrajete pátý díl a v každém jste strávili desítky hodin času, musíte pětku brát spíše jako evoluci. Nebo vskutku gigantické DLC s o něco vymazlenější grafikou. To, co dělá, dělá fenomenálně. Je však čas na větší změnu. Na skutečný nextgen.

Forza Horizon 5
Windows icon PC
Xbox icon Xbox Series X | S