FIFA 22 Recenze Recenze FIFA 22. Fotbalu, který to nezabalil a naopak rozkvetl do krásy

Recenze FIFA 22. Fotbalu, který to nezabalil a naopak rozkvetl do krásy

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

14. 10. 2021 10:00 1

1. SVĚT STARÝCH ZNÁMÝCH REŽIMŮ 2. JSI TROCHU PŘIBRAL, CO? 3. TAK JEŠTĚ JEDEN BALÍK OTEVŘU… 4. SROVNÁNÍ NEXTGEN A OLDGEN VERZE

Jaký by to byl podzim bez další dávky rozmlácených ovladačů, prasklých žilek a vyřvaných hlasivek? Bez hry, která dělá i z největších flegmatiků krvelačné hooligans a nešťastnějším jedincům strhává nehty z rukou? FIFA 22 hlásí nástup a letos konečně zvolila správné obutí.

Hned zkraje je nutné říct, že i když se jedná o první plnohodnotnou nextgen verzi, vychází FIFA 22 i na konzolích minulé generace. Porovnání s verzí, která má v sobě znatelně menší množství novinek, se budeme věnovat později. Recenze jako taková bude rozebírat hlavně FIFA 22 pro PS5 a Xbox Series S|X.

• Doporučená cena: 2099,00 Kč (Microsoft Store)
  • Česká lokalizace: Ano, titulky
  • Faktor znovuhratelnosti: obrovský, dokud zbývají funkční gamepady
  • Bude vás bavit: dost, pokud nemáte alergii na rozhodčí
  • Nebude vás bavit: jestliže chcete dát raději přednost japonskému pojetí kvality
  • Nové soutěže: Indická liga (meh)

Po prvním spuštění vás už tradičně uvítají dlaždice s jednotlivými režimy, kterých je i letos požehnaně, i když jsme se nedočkali praktický žádné novinky. Možnosti fotbalové zábavy jsou však široké už dlouhé roky – máme tu streetový fotbálek v podobě Volty, kariérní režimy z pohledu manažera i hráče, ženské národní týmy, finále největších pohárů, klasické zápasy podle standardních pravidel, ale i podle těch nejbláznivějších regulí, a samozřejmě pána všeho fotbalového lidstva, FUT. Jestliže patříte mezi tu relativně drobnou skupinku hráčů, která se do hry hnala kvůli příběhovému režimu s řadou zvratů a atmosferických animaček, budete zklamaní. Tahle cesta už před pár lety došla do cíle, Saša Lovců pověsil v jednadvaceti kopačky na hřebík a na další příběhy si budete muset ještě nějakou dobu počkat.

Hráči však o nějaký ten příběhovo-filmečkový kousek úplně ochuzeni nejsou. U verze pro novou generaci konzolí vás totiž FIFA 22 uvítá interaktivním tutoriálem, kde se seznámíte se základy ovládání, zatímco se v prostřizích a dialozích potkáte s řadou známých osobností. Ve stejném hotelu pobýváte s Davidem Beckhamem, v centru Paříže krmí holuby Eric Cantona a podobně. Nad rámec toho se však delších příběhových sekvencí nedočkáte ani v kariéře, ani ve Voltě.

To ale pro většinu fanoušků série stejně není ten důvod, proč každý rok pravidelně vysypou dva tisíce za nový díl, usednou do sedaček a s větší nebo menší radostí vyráží na čerstvě posekaný pažit. Jádrem všeho je fotbal jako takový. Ten se přitom letos dočkal asi největší změny, jakou můžeme za poslední roky pamatovat. I když už byl jistý pohyb tímto směrem cítit v minulém ročníku, FIFA 22 už naplno zkouší přehodit výhybku a vydat se do světa řekněme realističtějšího simulátoru. Jasně, pořád jde o arkádu, pořád jde o svůj vlastní sport ve fotbalových kulisách, ale vývojáři přání lidu vyslyšeli.