Farming Simulator 22 Recenze Recenze Farming Simulator 22, hry, v níž je čas zasít nový engine

Recenze Farming Simulator 22, hry, v níž je čas zasít nový engine | Kapitola 3

29. 11. 2021 20:20

1. ZORAT 2. ZASÍT 3. SKLIDIT

Po třech letech se vrací virtuální farmáři a farmářky v novém Farming Simulatoru. Stojí za to vytáhnout holínky a vyrazit během dlouhých zimních večerů na polygonové pole?

Zmiňoval jsem sice, že hra nevypadá špatně, to ale neplatí stoprocentně. Smutný je třeba naprosto mrtvý svět. Po silnicích sice drandí zběsilí řidiči v nehezkých autech a ulicemi vesnic se procházejí dost plošší obyvatelé, jinak ale život v zemědělské krajině zajišťujete jen vy, vaše AI, ptactvo divoce odlétající zpod vašich kol, a srnky nebo zajíci, kteří se na vás občas přiběhnou tupě podívat z pár centimetrů. Proč po cizích polích nemůže jezdit technika kolegů zemědělců je mi záhadou, dost možná by to ale neutáhla stupidní umělá inteligence a AI kombajny by končily v korunách stromů…

-
-

Rezervy má hra i v detailnosti některých konkrétních prvků. Pole s trojrozměrnou vegetací sice vypadá pěkně, třeba ovoce je ale řešeno příšernou texturou potahující obsah přepravek a stejným způsobem je stále řešen sklizený produkt. U malých zrn mi to srdce netrhá, brambory nebo řepa by si ale v roce 2021 nějaký ten 3D model alespoň vrchní vrstvy nákladu zasloužily. Texturový kužel produktu sypajícího se z jinak extrémně detailního kombajnu je pak už skutečně k smíchu. V tom bohužel Farming Simulator 22 brutálně zaspal dobu. Další stále chybějící lahůdky jako žádané boření do bahna á la Spintires raději ani zmiňovat nebudu.

CO TEĎ S TÍM

Problémem také zůstává nepříliš zručně navržený tutorial. Ke hře jistě díky její popularitě a exotice zemědělství přijde spousta hráčů, kteří nemají nejmenší tušení, co by vlastně na virtuálních polích měli dělat. Základní výuka vás sice naučí, jak funguje sklizeň, elementární úprava pole a následné setí, případně prodej produktu a využívání AI pracovníků, tím ale nějaké angažování hasne. Další otázky vám zodpoví buď extrémně stručná a doslova zbytečná in-game encyklopedie prvků, nebo rozestavěná podrobnější akademie na oficiálním webu, anebo ideálně zkušenější hráči a obsáhlé tutorialy na internetu. Případně se samozřejmě můžete učit formou pokus-omyl. To je také validní způsob a rozhodně netvrdím, že není zábava vlastními silami přijít na fungování některého složitějšího (nebo mírně špatně navrženého) systému. Takto komplikovaná a specifická hra by si ale podrobný tutorial a výukové lekce jistě zasloužila.

Při přijímání zakázek pro ostatní farmáře se při pronajímání vybavení spustí jenom odhadem jedna mise ze tří.

K tomu se váží problémy třeba s tupým systémem stavby, který je sice o něco lepší než minule, neumožňuje ale bourání již existujících prvků světa nebo přesouvání dříve/špatně postavených budov. To situaci komplikuje tím, že jakákoliv chyba při stavbě je v začátcích drahá, neřku li likvidační. Na závěr ostřejší kritiky ještě zmíním nefunkční systém kontraktů. Při přijímání zakázek pro ostatní farmáře se totiž při pronajímání vybavení spustí jenom odhadem jedna mise ze tří. Zbytek prostě po stisknutí příslušného tlačítka zmizí. To obzvlášť zamrzí při lukrativních zakázkách na postřik obřích polí, které nabízejí zdaleka nejlepší poměr času a zisku.

V LÉTĚ I ZIMĚ

Všechny zmíněné výhrady mají ale jedno velké ALE. Farming Simulator 22 je totiž pořád šokujícím způsobem zábavná, návyková a odpočinková záležitost. Když v noci narychlo dotahujete poslední sklizeň, když konečně nákladní vlak po okraj naplníte produktem, který s vidinou desetitísíců eur vezete do sousedního města, když se jen tak rozhlížíte po vaší polnosti, kde mírumilovně zobou slepičky a bzučí včely… To všechno jsou momenty, kdy jste hře všechny technické i designové nedostatky ochotní odpustit. Farming Simulatoru navíc nelze upřít naprosto obří nabídka možností a licencovaného obsahu. Od jedné značky v roce 2008 jsme se posunuli k výčtu, který připomíná katalog dobře zásobeného velkoobchodu se zemědělskou technikou. Jednou z menších novinek je i propracovanější editor postav, který nabízí řadu licencovaného vybavení a oblečení od Stihlu nebo třeba firmy Strauss, která ve skutečném světě vytrvale zásobuje svými katalogy všechny řemeslníky v mém okolí. Příznivci autenticity tedy budou ve svém živlu, a pokud nějakou (modernější) techniku používáte na skutečném poli, existuje docela vysoká pravděpodobnost, že ji najdete i tady. Drobností jsou další vylepšení, třeba možnosti nákupu vybavení z druhé ruky.

Farming Simulator 22 navíc není tak drahý. Základní edici pořídíte za zhruba deset až dvanáct stovek, což není špatné. I přes snahu komunity navíc hra dost dobře nemá konkurenci. Pod palbou modifikací si hru hardcore komunita, která dle některých reakcí není z novinky příliš nadšená, promění k obrazu svému. Pro všechny ostatní jde o skvělou relaxační záležitost, která nabízí patřičnou hloubku a obsahovou nabídku. Pohonné ústrojí hry by ale chtělo výrazně obměnit, protože skřípe na hranici snesitelnosti a řada novinek rozkvete nejspíš až v dalším díle za dva tři roky.

Farming Simulator 22

Stále velmi zábavný, odpočinkový a mimořádně obsáhlý simulátor trpí především na zastaralý fyzikální model, rozporuplnou grafiku, neintuitivnost, nepřístupnost a nedotažené nové prvky.

Vysoce relaxační a zábavná hratelnost