Farming Simulator 22 Recenze Recenze Farming Simulator 22, hry, v níž je čas zasít nový engine

Recenze Farming Simulator 22, hry, v níž je čas zasít nový engine

29. 11. 2021 20:20

1. ZORAT 2. ZASÍT 3. SKLIDIT

Po třech letech se vrací virtuální farmáři a farmářky v novém Farming Simulatoru. Stojí za to vytáhnout holínky a vyrazit během dlouhých zimních večerů na polygonové pole?

K simulátorům jsem měl vždycky blízko. Teď mám na mysli ty, řekněme, opravdové simulátory, ve kterých v podstatě virtuálně vykonáváte práci, která ve skutečnosti zrovna zábavná není. Hovadiny typu simulátorů chleba, kozy, včel, kamene nebo rostoucí trávy v mém srdci moc místa nemají, a ani mi nepřijdou moc vtipné. To řízení kamionů, autobusů, bagrů nebo vysokozdvižných vozíků, to je jiná.

Na virtuální pole jsem tedy vyjel už někdy v roce 2009 s tehdy aktuálním Farming Simulator… pardon, tehdy fantasticky lokalizovaným Traktor Zetor Simulátorem se soundtrackem od Visacího zámku. Jen matně si pamatuji, že šlo ještě o hodně obskurní záležitost jen pro skutečné fajnšmekry. Kdo by se v době, kdy bylo aktuální Modern Warfare 2, Assassin’s Creed 2, Uncharted 2 nebo Left 4 Dead 2 (co je druhé, to je dobré) raději zabýval pšenicí a nákupem osiva?

• Doporučená cena: Cca 1000 korun (PC), cca 1200 korun (konzole)
  • Česká lokalizace: Ano
  • Nové plodiny: Olivy, vinná réva, čirok, jahody, rajčata, salát
  • Nová zvířátka: Včely a kolem běhající srnky
  • Přístupnost pro začátečníky: Tradičně mizerná, čeká vás hodně studia materiálů třetích stran nebo pokusů a omylů

Čas ale hodně pokročil. Ze simulátorů se postupně stávala stále mainstreamovější zábava, moderní český herní průmysl ve světě proslavují SCS Software s Euro Truck Simulatorem, a než se člověk nadál, Farming Simulator na Steamu hraje víc hráčů než nový Battlefield, nemluvě o tom, že se ve virtuálním farmaření i soutěží na poli vrcholového esportu. Chtělo by se říct, že Farming Simulator 22 ukazuje, jakou cestu studio Giants Software od konce nultých let tohoto století urazilo. A ono to platí, jen v některých ohledech ta cesta nebyla moc dlouhá…

HOWDY

Ne, novému Farming Simulatoru bych trochu křivdil. Téměř ve všech ohledech se posunul podobným způsobem jako herní průmysl jako takový. Od hrstky traktůrků, kombajnů a nástrojů sloužících čistě na polích v prapůvodním díle jsme se posunuli k poměrně komplexnímu simulátoru celé řady zemědělských činností. Postupem času autoři do hry nasypali obrovské množství nových plodin, dedikované zemědělské techniky i celé nové segmenty práce v podobě péče o zemědělská zvířata nebo lesnictví. Také graficky se hra hodně posunula, především co se detailností modelů techniky a ostrosti textur týče. V některých ohledech ale tenhle pokrok skřípe. Jak je na tom, o třináct let později, díl nejnovější?

Samotné jádro hry zůstává logicky stejné. Cílem je prostě a jednoduše farmařit, vydělávat peníze, rozšiřovat své majetky a modernizovat technologický park. Toho lze docílit obděláváním polí s rozličnými plodinami, péčí o dobytek, lesnictvím, a nově i zahrádkářstvím nebo velkovýrobou. Dobrou zprávou je, že od minula nic nezmizelo, ve hře zůstává původní nabídka činností a možností, jen obohacená o možnosti nové nebo inovované.

Do obsahových novinek se tedy asi rovnou můžeme pustit. Z hlediska polí přibývá možnost péče o olivy a vinnou révu, které se sází trochu jinak, než je ve hře zvykem. V tomto případě totiž využijete předělaný, i když stále těžkopádný systém stavění budov a doplňků. Každá plodina má svou specializovanou techniku, která díky principu růstu na kůlech vypadá trochu strašidelně. Vedle toho ještě ve hře najdete čirok, který se ale nijak nevymyká klasickým plodinám, například řepce. Dalším zajímavým přírůstkem jsou skleníky, ve kterých můžete pěstovat rajčata, jahody a saláty. Dobrou zprávou je, že skleník stačí postavit a zásobit vodou. Pak už jen sklízíte úrodu. Jako pasivní forma výdělku jsou tedy skleníky ideální. Vedle toho ještě do hry přilétají včely, které taktéž slouží jako téměř čistě pasivní forma výdělku, i když umí opylováním zvýšit výnos blízkých polí. Pak je tu ještě nová technika v čele se sněžnými pluhy, ale k těm se dostaneme později. Z tohoto hlediska nic přelomového nehledejte, evoluce je to ale příjemná a ono se vlastně při bohatosti možností hry není moc kam posouvat.