Hardware Článek Recenze Creative SXFI Air Gamer, prémiového headsetu s dotykovým ovládáním a... Slotem na paměťovou kartu?

Recenze Creative SXFI Air Gamer, prémiového headsetu s dotykovým ovládáním a... Slotem na paměťovou kartu? | Kapitola 3

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

3. 9. 2021 18:30

1. Balení a konstrukce 2. Mikrofon, zvuk 3. Funkcionalita a software

Není tomu ještě ani čtvrt roku, co se mi do nenechavých pařátů dostal headset Creative SXFI Gamer. Za cenu okolo tří tisíc korun jsem měl výhrady vlastně jen ke kvalitě zpracování a ergonomickým drobnostem, mnozí z nás však od dražších headsetů očekávají více než jen velmi dobrý zvuk. Co byste například řekli na bezdrátovou konektivitu, paměťový slot a ovládání dotykovými ploškami? To vše a mnohem více nabízí Creative SXFI Air Gamer. Povedl se i dražší bráška, nebo tentokrát v Singapuru uvařili pověstný dort pejska s kočičkou? To si povíme v dnešní recenzi.

POUŽÍVÁNÍ, FUNKCE A KONEKTIVITA

Headset lze využívat jak v drátovém, tak v bezdrátovém režimu – je zde ovšem jistý háček. Veškeré softwarové vychytávky (mimo SXFI profilů) lze provozovat jen v kabelovém režimu. V telefonech, kde obvykle lze využít různých ekvalizérů, to samozřejmě není velký problém. Ovšem na počítači vás bude otravovat plochý bezdrátový zvuk až do doby, než se naštvete a SXFI Air prostě připojíte bez pardonu kabelem.

Tento problém by vyřešil vlastní USB přijímač a je opravdová škoda, že jej Creative rovnou nepřidalo do balení – například místo druhého mikrofonu nebo čtečky paměťových karet. Díky ní sice v teorii můžete přehrávat hudbu bez nutnosti dalšího hudebního zdroje, ale ruku na srdce – kolik z nás takovou funkci v roce 2021 využije, tím spíše u herních sluchátek? Ovládání přes dotykové plochy je v tomto módu navíc velmi neintuitivní, po prvním vyzkoušení se pravděpodobně velice rychle vrátíte k osvědčené kombinaci PC a telefonu.

Ovládací schéma má poměrně daleko k dokonalosti, některé základní funkce headsetu nelze ovlivnit fyzickými tlačítky

Konektivita přes Bluetooth 5.0 je na druhou stranu velmi spolehlivá a v telefonu jsem neměl problémy s rušením přes tři vnitřní zdi, ani přes obvodovou zeď na zahradě. Jednou z vychytávek spojených s Bluetooth připojením je pak funkce Gamerchat, díky které můžete s přáteli (a vlastně i nepřáteli) komunikovat přes telefon i při hraní. Gamerchat tedy dovede ve sluchátkách spojit jak drátový zvuk ze hry, tak ten bezdrátový z telefonu. Pro ideální stav je sice ideální trochu ztlumit zvuk ze hry, po prvotním nastavení je ovšem přínos takové funkce opravdu nezanedbatelný – ať už jej použijete pro opravdovou komunikaci, nebo jen pro přehrávání podcastů při hraní.

Pokud patříte mezi cílovou skupinu, budete z funkce Gamerchat nadšení

Integrovaná baterie postačí na zhruba 9-10 hodin bezdrátového používání, což sice není nijak závratná hodnota, v realitě ovšem bude omezovat málokoho. K nabíjení je využíván přiložený USB Type-C kabel, plné nabití pak trvá cca dvě a půl hodiny.

SOFTWARE

Software SXFI Control nedoznal od recenze Creative SXFI Gamer žádných zásadních úprav a nabízí tak jen velmi základní funkcionalitu, obzvláště oproti nedávno testovaným Logitech G Pro X se softwarem Logitech G HUB. Kromě ekvalizéru, funkce Gamerchat a základního nastavení konfigurace zvuku se dočkáte jen nastavení RGB osvětlení.

Mimo ekvalizéru vám SXFI Control bohužel moc kontroly nesvěří...

To je sice samo o sobě stále hezké a efektní, v SXFI Control lze ovšem uživatelsky nastavit jen jednu pevnou barvu, což je v dnešní době trochu málo. Přes zapínací tlačítko přitom lze docílit i efektu duhy, jedná se ovšem pouze o přednastavení, které nelze dále upravovat.

K žádnému pokročilejšímu nastavení podsvícení vás Creative nepustí, RGB ale přesto vypadá velmi efektně. Další barvičky najdete v galerii u článku.

Creative tedy svůj SXFI Gamer vylepšil takovým směrem, který cílí hlavně na specifické uživatele. Kvalitní základ, tedy reprodukce zvuku a skvělý mikrofon, zůstal u SXFI Gamer AIR stejný. Připojení pomocí Bluetooth ovšem bohužel nejde plnohodnotně využívat i na PC a výhrady mám i k ovládání, které bude pro běžného koncového zákazníka zmatečné. Pokud často hrajete na telefonu i PC, z nějakého důvodu stále nedáte dopustit na nahrávání hudby na paměťové karty, nebo využijete vychytávky jako Gamerchat, budete s modelem AIR spokojení. Ortodoxní počítačoví hráči ovšem v cenové hranici okolo čtyř tisíc korun rozhodně najdou i vhodnější headsety