Recenze Cartel Tycoon, stavby drogového impéria, kde peníze znamenají vše
i Zdroj: Moon Moose
Recenze Recenze Cartel Tycoon, stavby drogového impéria, kde peníze znamenají vše

Radek Raudenský

Radek Raudenský

11. 8. 2022 15:00

1. OPIUM DLÁŽDÍ CESTU 2. TAK TAKHLE NE 3. FINÁLNÍ RADA

Píše se rok 1989 a Medellínský kartel je na svém vrcholu. Do Spojených států přiváží 15 tun kokainu denně, za což každý den inkasuje 70 milionů dolarů. Peníze tečou proudem a nikdo neví, co s nimi dělat. Kilogramy bankovek hnijí ve skladech, protože všichni, kteří na ně mají právo, je už nemají kde udat. Forbes odhaduje, že Pablo Escobar je jedním z 227 tehdejších miliardářů světa a jeho kartel ovládá 80 procent celosvětového trhu s kokainem. A nikdo na něj nemůže – jeho lidi, obyvatelé Kolumbie, ho milují, a policie je podplacena do posledního pěšáka. Stačí ale jedna chyba, a celý kartel se sesype jako domeček z karet.

Tenhle příběh asi většina z vás zná, minimálně ze seriálu Narcos, který popsal život Escobara i to, jak funguje život v drogovém impériu se všemi plusy a mínusy. Rozhodně není procházkou růžovým sadem, jakmile jste ale na vrcholu, jde o ráj na zemi. Jenom musíte být velice opatrní, protože každý nelegální byznys je hodně vrtkavý, a ten drogový obzvlášť.

Přesně to se snaží ukázat Cartel Tycoon. Skutečně mi přijde, jako kdyby se tvůrci zhlédli v seriálu Narcos a rozhodli se na tomto základu vyvinout budovatelskou strategii. Zprvu nenápadný indie titul, který jsem si vyhlédl v rámci Steam Next Festivalu, totiž přináší až překvapivou hloubku, která vás bude po několik hodin značně trápit.  Bohužel, jakmile přijdete na ten správný recept, hra ztratí tempo. Ale to předbíhám.

TEXTOVÝ PŘÍBĚH

Hra nabízí tři různé režimy, a to příběh, sandbox a survival. Příběh ale slouží spíše jako velice, velice dlouhý tutorial, kde se vám hra snaží představit všechny mechanismy a výrobní řetězce, gangy, zkrátka všechen obsah, který nabízí. Bohužel samotné příběhové pozadí za moc nestojí a je vyprávěno pouze skrze psané dialogy. Navíc, pokud si průchod špatně rozjedete a časem se celé impérium začne hroutit, možností je buď náročná kompletní přestavba, nebo začít zase od znova – a ztratit tak nahrané hodiny. V pokročilejší fázi druhé větve jsem tak přeskočil na sandbox a rozhodl se, že raději zkusím um bez příběhového vedení za ručičku.

• Doporučená cena: 21 €/ 510 Kč (Steam)
  • Na kterých platformách vychází? PC
  • Potěší vás v případě, že: Rádi prozkoumáváte možnosti budovatelských strategií
  • Česká lokalizace: Ne
  • Jak dlouho mi hra vydrží? 10+ hodin

A nebyla to moc dobrá volba. Mám moc rád strategie, i když paradoxně vím, že mi moc nejdou. A Cartel Tycoon vám to dá pořádně sežrat. Jak už sem naznačoval, mechanismů a obsahu ve hře je opravdu dost a na úplný začátek je to až přehlcující – proto vám raději popíšu, jak vlastně začíná stavba drogového impéria.

OPIUM DLÁŽDÍ CESTU

Každý kartel musí mít někdo na svědomí. Kápa, který se rozhodne, že ho civilní život nudí, a tak začne makat do drog. Ovládne jeden region a pustí se do vlastní výroby. Nejjednodušší cestou je samozřejmě vypálit místním grázlům jejich výrobní řetězec a ušetřit tím nějakou tu kačku. Kousek odtud jsou plantáže opia, a to i se skladem a transportní společností. Když se pustíte do boje, přitáhnete na sebe pozornost policie, to ale bankovky ve správných rukou časem vyřeší. Výroba tak může začít. Herní krajina má různé oblasti, kde se daří jednotlivým rostlinám, představte si je jako ložiska ropy v Simcity. A když jsem viděl množství nevyužitého prostoru, musel jsem hned postavit další farmy, abych sklady pořádně nasytil.

i Zdroj: Radek Raudenský | Hrej.cz

Jakmile produkt začne proudit, kolos už nejde zastavit. Opium musí cestovat do skladu, odtud do budovy s náklaďáky a pak do nějakého místa, odkud je můžeme v čistém stavu prodat. Nejlépe v menším přístavu nebo letišti, kam můžete pravidelně posílat obálky s penězi výměnou za mlčenlivost. Vy posíláte produkt, oni druhým směrem špinavé peníze. No jo, jenže s těmi se blbě nakládá. Musí se ručně převážet, na účet vám je nikdo bez otázek nepřipíše. Naštěstí každé město nabízí volné místo ke stavbě, začít tak můžete třeba s taxi společností, která peníze rychle propere.

Základní řetězec je tedy nastaven, teď se ale musí optimalizovat. Když vyrábíte málo opia, platíte za údržbu víc, než vyděláte. Když opia do světa hrnete příliš, sklad nestíhá a produkt se kupí na jednom místě. To zbytečně přitahuje pozornost policie a snižuje loajalitu místních. Obě funkce se navzájem doplňují a s tím také přichází první problém. Stejně jako v GTA vás stále znervózňuje počítadlo „teroru“, tedy pozornosti policie, rozdělené na hvězdičky podle toho, kdo po vás půjde. Začíná to prostým zabavení budovy nebo blokádou na silnici, v obou případech ještě můžete policii nějakým způsobem uplatit. Jenže pokud si nedáte už u prvního produktu pozor na plné sklady, přijede DEA, s ničím se nemaže, utne celý výrobní řetězec a vy jste v háji. Loajalita kompliců klesne na nulu, rozzuřený dav si přijede pro kápa a popraví ho. Ten nemá svého nástupce a bum. Konec – a stačila na to hodinka.