Bzzzt Recenze Recenze Bzzzt, očekávané české hopsačky vzdávající hold zlaté éře osmdesátých let

Recenze Bzzzt, očekávané české hopsačky vzdávající hold zlaté éře osmdesátých let

Josef Murcek

Josef Murcek

13. 11. 2023 22:00

Dnešní večer vychází českými hráči očekávaná retro plošinovka, která kromě notné dávky nostalgie nabízí také adrenalinové putování futuristickým pixel-artovým světem z pera a klávesnice ostříleného herního matadora Karla Matějky. Podle svých slov na ní začal pracovat před úctyhodnými čtyřmi lety, a právě dnešní večer nastala ta pravá chvíle jí slavnostně uvést na pulty digitálních obchodů. Dámy a pánové, držte si klobouky, čeká vás totiž pořádná jízda.

Na začátek se vám musím přiznat, že pixel-art nemám zrovna v lásce. Ve většině titulů mi tento grafický styl vadí a považuji ho za rušivý element. Naposledy jsem se o tom přesvědčil u Songs of Conquest, který jsem si jako milovník série Heroes of Might and Magic nemohl nechat ujít. Po pár hodinách jsem ho ale vypnul a už se k němu nevrátil. Existuje naštěstí několik výjimek a mám opravdovou radost, že mezi ně patří právě recenzovaný kousek. Autorovi se totiž podařilo dokonale spojit pixel-art s roztomilostí a také hravostí. Výsledný mix mi nakonec nejenže nevadí, ale dokonce jsem si jej zamiloval. To samé platí o animacích, doprovodných efektech a celkovému zasazení. Vše je zkrátka roztomilé, malebné a mým očím lahodící.

i Zdroj: Josef Murcek

To ovšem neznamená, že by jiné smysly zůstaly o něco ochuzené. Pan Matějka totiž zapřáhl bývalého kolegu z Centauri a ten doručil naprosto fenomenální hudební podkres. Čeká na vás 24 (!) chytlavých songů napumpovaných poctivým osmdesátkovým popem a legendárními rytmy syntetizátoru. Některé písně jsou natolik chytlavé, že se mi kolikrát nechtělo pokračovat dál, a jen tak jsem si spokojeně pohupoval hlavou. Dokonce si troufám říct, že předčí i nedávno recenzovaný soundtrack u Sonic Superstars. Hmatové vjemy zase okouzlí preciznost a vymazlenost ovládání vám svěřeného robůtka. Sám autor na Steamu přiznal, že mu naprogramování takto přesného ovládání zabralo hezkých pár měsíců. A na jeho kvalitě je to doopravdy znát.

• Doporučená cena: 289 Kč (Steam, GOG), 499 Kč (XZONE sběratelská edice)
  • Česká lokalizace: Ano
  • Obtížnost: Nastavitelná (tři druhy), ovšem zapotíte se u všech
  • Základní herní doba: 3 až 4 hodiny (Jednoduchá obtížnost)
  • Bude vás bavit: Pokud milujete retro či osmdesátá léta
  • Nebude vás bavit: Pokud neradi umíráte jako na běžícím páse

Dějová linka se odehrává hluboko v budoucnosti, a to konkrétně v roce 4096 (mrk mrk). Světově uznávaný profesor Norbert a jeho kolegyně Emily usilovně pracují na té nejdokonalejší AI, jaká kdy byla člověkem stvořena. Předchozí čtyři verze se sice úplně nepovedly (byť T-790 vypadá zajímavě), u páté iterace však dojde k průlomu a ZX8000 je na světě. Nejprve v podobě čiré energie, záhy ovšem dostane i slušivé tělo o velikosti standardního toustovače. Na rozdíl od Listerovo kolegy z Červeného Trpaslíka dokáže nejen upéct křupavé pečivo, ale také zdolat sérii smrtících nástrah v rozlehlé testovací laboratoři. Radost vědců náhle překazí útok šíleného vědce Badberta, který nespřádá nic menšího než totální podrobení celého světa. A vy mu v tom samozřejmě musíte chtě nechtě zabránit.

i Zdroj: Josef Murcek

Za záchranou lidstva

Úkol to pochopitelně není jednoduchý. Byť jste zcela určitě schopní a nadaní, vaše plechové tělíčko nic moc nevydrží a zbraně pro jistotu nemáte žádné. Veškeré překážky a nepřátele tak musíte zdolat vlastní chytrostí, důvtipem a hlavně mrštností. Většinou se sice nejedná o nic složitého, nicméně předem vytýčený plán musíte ještě perfektně namačkat. Ovládání je velmi jednoduché, a to čtyři směrové šipky, skok a rychlý úskok zvaný dash. Postupem času získáte i několik upgradů jako třeba dvouskok nebo možnost se znovu proměnit v jiskřící energii, díky čemuž se hra jako taková posune do další fáze. Ostatně v tom musím tvůrce pochválit. Kdykoliv totiž hrozí, že byste se mohli začít nudit, stane se na obrazovce něco nového a neokoukaného. Při hraní jsem tak měl pocit, jako by mi hra doslova četla myšlenky. Děsivé.

i Zdroj: Josef Murcek

Kromě samotného průchodu jednotlivými levely se ještě hodnotí vaše rychlost a počet posbíraných šroubků. To ocení zejména speedrunneři a sběrači achievementů, protože získat všechny trofeje a součástky zabere nějaký ten čas, nehledě na spotřebovanou dávku úsilí. Čeká na vás 52 rozličných úrovní, přičemž na první dobrou se dají pokořit za tři až čtyři hodiny čistého herního času. Ale nebojte se, hra je stavěna na vícero dohrání. Zatímco na začátku jste celkem nemotorní a zoufale pomalí, ke konci jste natolik vycvičení, že velmi rádi uvítáte možnost se vrátit a výrazně vylepšit dosavadní časy či posbírat záludně umístěné šroubky. Obě aktivity vám navíc navyšují celkové skóre, se kterým se pak můžete chlubit svým přátelům nebo i cizincům v celosvětovém měřítku, a to díky existenci integrovaného globálního žebříčku.

i Zdroj: Josef Murcek

Nic pro sraby a uplakánky

Musím vás upozornit, že Bzzzt není pro žádná ořezávátka. Pokud nejste zrovna trpěliví nebo jste nedejbože cholerici, raději se mu vyhněte velkým obloukem. Můžete si sice vyzkoušet volně přístupnou demoverzi, nicméně pravá výzva začíná zhruba od třicátého levelu a ty v ní satanžel nenajdete. Na výběr jsou tři obtížnosti, a to Jednoduchá, Normální a Šílená. V první variantě máte možnost tří zásahů, než se následně rozložíte na prvočinitele, v Normální jednu jedinou. V obou případech smíte všechny úrovně opakovat do nekonečna. Poslední obtížnost je pak určená lidem s abnormálními reflexy, jelikož robůtek nepřežije vůbec žádný zásah a opakovat úrovně mohou maximálně sedmkrát za celou dobu hraní. Vtipné je, že i samotný autor nemá hru podle Steam achievementů na tuto obtížnost dohranou. Osobně doporučuji dát nabubřelé ego stranou a začít pokorně na nejlehčí obtížnost. I v té mi 34 kolo způsobilo slušné trauma, jelikož jsem po dvou hodinách a desítkách smrtí panicky psal šéfredaktorovi, že je to velký špatný a hru asi nestihnu dohrát včas.

Poslední obtížnost je pak určená lidem s abnormálními reflexy, jelikož robůtek nepřežije vůbec žádný zásah a opakovat úrovně mohou maximálně sedmkrát za celou dobu hraní.

Naštěstí zasáhla vyšší moc, po dalších pěti pokusech se nakonec zadařilo a já došel až do samotného závěru. Je pravdou, že některé úseky mi přišly zbytečně složité, naštěstí jich moc není. Závěrečný boss fight byl pro mě naprostým očistcem, jenž mou dosavadní radost a nadšení přelil v nehezkou frustraci. Je samozřejmě možné, že jsem jen starý lamer a většině z vás bude pekelná výzva imponovat. Na druhou stranu je také docela dobře možné, že si za to mohu vlastně sám. Pro navození správného retro feelingu jsem totiž absolvoval hru na klávesnici, a to včetně defaultního nastavení šipek, mezerníku a shiftu. Autor ale důrazně doporučuje použití gamepadu a možná jsem ho měl přeci jen poslechnout. Každopádně ať je tomu, jak chce, už nyní lze na internetu najít video od jistého ufouna, který úspěšně zdolal celou hru včetně veškerých časových trofejí a šroubků za necelých 30 minut. A pak že nejsou mezi námi, Scullyová!

i Zdroj: Josef Murcek

Číšníku, dám si ještě nášup!

Pokud jsou mezi námi i zástupci vašeho druhu, neostýchejte se prosím. Hru si okamžitě kupte a svými neuvěřitelnými rekordy nám dejte o vaší existenci vědět. To samé platí také pro běžné obyvatelstvo naší krásné planety. Kromě výše uvedené obtížnosti, která může být silně individuální, prakticky nemám co vytknout. Jak už jsme si společně sdělili, Bzzzt se hýbe a vypadá naprosto skvěle, doprovodná hudba zní fantasticky a ovládání je precizní. Během hraní jsem se neměl čas nudit a hru jako celek si opravdu užil, byť mě občas zákeřně poškádlila. Nesmím také zapomenout na perfektní technický stav, nezaznamenal jsem totiž jediný bug či jiný problém. Kéž by se tím řídila i ostatní vývojářská studia, obzvlášť ta rádoby tříáčková. Našinec potěší kompletní česká lokalizace a příjemná cena čítající podle momentálního kurzu lidových 289 Kč. Tady zkrátka není o čem, dávám zaslouženou devítku a budu se těšit na přídavek.

Bzzzt

Český výlet v čase za poznáním osmdesátých let se povedl prakticky na jedničku. Veškeré aspekty jsou dotažené do konce a kromě místy až moc silnému tlačení na pilu, nemám nic zásadního, co bych mohl vytknout. To, že má většinu hry na svědomí jediný člověk, je opravdu nevídané a zaslouží si veřejné uznání. Je mi také jasné, že cílová skupina není v dnešní době nikterak početná, přesto tento titul vřele doporučuji i mladším hráčům, kteří se tak mohou na několik hodin za levný peníz náramně zabavit.

Milý a vřelý závan nostalgie
Roztomilé pixel-artové zpracování
Vynikající osmdesátkový soundtrack