Recenze Age of Empires IV, návratu krále středověkých RTS | Kapitola 3

Lukáš Černohorský

Lukáš Černohorský

25. 10. 2021 09:01 2

1. ZPÁTKY PO LETECH 2. DO BOJE 3. V BARVÁCH

Řím padl, věk králů skončil, bohové se stali bájemi, konkvistadoři dobyli svět… Nadchází nový věk. Věk, ve kterém se vrátíme do... středověku. Tam, kde vznikla ta nejlepší kapitola Age of Empires.

NEVÍM, DÁL…

Velkou změnou prošlo uživatelské rozhraní. Kupříkladu oproti strategiím od Blizzardu působí až neuvěřitelně minimalisticky. Všechno je moderní, malé a nijak nepřekáží ve výhledu na dění na mapě. Drobná zlepšení přehlednosti se ale i tak najdou. U každé usedlosti a stavby nově svítí ikonka počtu (ano, i u farem). Ta znázorňuje, zda danou budovu vlastníte, případně kolik jich už stojí. Jde o velmi příjemné a jednoduché řešení, a to obzvlášť pokud se hrou teprve začínáte a všechny budovy vám připadají tak trochu stejné.

Z hlediska optimalizace prostě čtvrté Age of Empires šlapou jako hodinky

Vizuální kabátek je podobný tomu ve třetím dílu. Právě z něj jsem byl po zhlédnutí prvních ukázek dost rozpačitý. Na výsledku je trochu znát, že hra byla ve vývoji dlouho a od roku 2017 technologie nějakou cestu urazily, ale prostředí a budovy vypadají i tak parádně. Dění na obrazovce je hlavně skvěle rozpohybované a z hlediska optimalizace prostě čtvrté Age of Empires šlapou jako hodinky. Subjektivně bych mohl vytknout jedině příliš pestrobarevný styl jednotek. Zatímco druhý díl v definitivní verzi působí jako deskovka a takový ten “pravý středověk”, v tomto případě jsou armády příliš barevné a působí až fantasy dojmem. My už tak nějak tušíme, že středověk rozhodně barevnou pohádkou nebyl. Celkový dojem to ale zkazit nedokáže.

Po hudební stránce jde o pastvu pro uši. Melodie nejsou nijak vtíravé, ale naopak příjemné a především se až do závěrečných titulků nezačnou otravně opakovat. Co lze pochválit nejvíc jsou pak audio efekty. Ať už se jedná o zvuky lesa, zvěře či řinčení mečů, jsou naprosto parádní a fungují na sto procent.

EKONOM ČI VÁLEČNÍK?

Na nové „Ejdže“ jsem se těšil dlouhé čtyři roky. Po několika ukázkách hlavně z letošního dubna jsem byl vizuálem spíš zklamaný. I tak jsem nepřestával doufat, že tvůrci přijdou s něčím svěžím a zároveň tak známým pro nás, fanoušky. Age of Empires IV se nakonec hraje naprosto parádně, plynule, a hlavně zábavně. Kampaň zabaví na mnoho hodin, jen jí bohužel chybí větší rozmanitost a zajímavější kulisy. To ale, předpokládám, časem spraví DLC. Multiplayer jako takový jsem zatím nezkoušel, protože to v rámci recenzování příliš komfortně nešlo. Ale za Skirmish mohu hrdě a nahlas prohlásit, že mu nic nechybí!

-
-

I když tvůrci nepatrně klopýtli a bohužel se báli více zamíchat osvědčeným koktejlem značky, přinesli nádhernou hru plnou zábavy s klasickou hratelností moderním kabátku. Jestli se v budoucnu bude hrát stejně dobře jako legendární druhý díl, to bohužel říct neumím. Ale moc bych jí to přál. Stejně jako to, aby se dočkala několika datadisků a měla před sebou velkou budoucnost. Real time strategie i v roce 2021 dokazují, že ještě nejsou mrtvým žánrem a že toho do budoucna ještě mají mnoho co říct.

Age of Empires IV

Parádní RTS s klasickou, zábavnou hratelností. Nejde o titul roku s mnoha novinkami, ale o velmi důstojné pokračování, které šlape jako švýcarské hodinky.

Zábavná hratelnost, skirmish i kampaň