Need for Speed: Carbon Recenze Need for Speed: Carbon

Need for Speed: Carbon

taltos

taltos

5. 11. 2006 23:01 39
Reklama
Reklama

Pár věcí je na světě zaručených. Po zimě přijde každý rok zase jaro, nejlepší filmová série je Kmotr a ta nová Deli se fakt nedá jíst. Stejná věc se dá říci o sérii Need for Speed (teď nemáme na mysli tu Deli), která vychází stejně pravidelně, jako se mění situace s českou vládou. Takže velmi často! I přesto, že na ni fanoušci i recenzenti nadávají každým rokem čím dál více, její prodejní úspěchy se příliš nemění. Po ucházejícím Most Wanted přechází série opět do tmy a snaží se přidat na trošku jiném poli než v předchozím díle, kde byly primárním cílem propracované honičky se strážci zákona. Otázkou zůstává, jestli nový díl jménem Carbon přidává dostatek novinek a obměn, aby dokázal zaujmout nejen skalní fanoušky série.

Cesta za dobytím města

I když se Carbon snaží tvářit, jako že základem není jen kariéra, příliš pravdy na tom není. Sice se v menu můžete mrknout i do nabídky Výzvy, Rychlý závod, Bonusové karty a pár dalších, ale většina hráčů hned zamíří k položce Kariéra. Ta je opět prošpikovaná pěkně udělanými filmečky, které vám pomůžou dostat se do děje. Ten není od minulých dílů nikterak rozdílný. Přijíždíte do Palmont City a stejně jako v posledních letech máte za úkol všechny porazit a dosednout na pomyslný trůn. Koncept je zase trošku pozměněn a zpočátku může působit svěže, ale po chvíli zjistíte, že o nic převratného nejde. Město je rozděleno na čtyři velké čtvrti, které se pak dělí do několika další bloků. V každém z nich naleznete několik odlišných závodů, které musíte vyhrát, čímž získáte danou část území. Jakmile takto obsadíte veškeré území v jedné čtvrti, boss této oblasti vás vyzve na závod ve městě a pokud uspějete, přesouváte se do hor za městem. Kaňony jsou na kraji mapy čtyři a samozřejmě nechybí i závěrečný Carbon kaňon.

Závod s hlavním šéfem gangu je poměrně slušnou motivací k dalšímu hraní. Odměnou je možnost vyhrát jeho auto (minimálně se vám zpřístupní základní model) a především poměrně dobrá zábava na klikatých horských silnicích. Tento duel v kaňonu je novinkou a zážitky z něj musíme označit za velmi rozporuplné. Nápad jízdy na dvě kola, v nichž nejdříve soupeře stíháte a získáváte body a poté se stav otočí a musíte svou pozici bránit, rozhodně není vůbec špatný. Problém je v tom, že na trati v horách je opravdu špatná viditelnost, čímž je zapříčiněno nešťastné mlácení autem o svodidla. Kromě tohoto šrámu na kráse jsou duely vítaným zpestřením a dobrým zakončením tvrdých závodů ve městě.

Kromě dobývání nového území budete chránit městské části vašeho klanu před nájezdy soupeřů. Mezi jednotlivými závody se vám tedy může objevit zpráva o napadení některé vaší oblasti. Buďto ji můžete nechat plavat nebo se zúčastnit obranného závodu, v němž musíte vyhrát, abyste daný blok neztratili. Nechybí možnost opakovat závod donekonečna bez jakéhokoliv postihu, takže nemusíte mít strach, že byste mohli ztratit velkou část svého území.

Auta, závody, holky – to je můj život!

Jak už to v posledních dílech série Need for Speed bývá, opět máte k dispozici volné město, po jehož ulicích se můžete mezi závody volně projíždět. Nic vám nebrání ani v tom, abyste si z mapy města vybrali daný závod a přesunuli se přímo na startovní pozici. V tomto případě však přijdete o možnost potkat při cestování po nočních ulicích policejní hlídku nebo rivala z jiného klanu, který vás může vyzvat na krátkou honičku. Nic zvláštního se tedy nekoná a oproti Most Wanted se pouze zmírnilo zaměření na útěky před policií (pro další postup žádné Bounty ani respekt nepotřebujete) a závody ve dne již nepotkáte vůbec.

Z nabídky závodů vypadl Drag, což někomu může vyhovovat, jinému zase ne. V každém případě z toho vyplývá, že druhů závodů je poměrně málo a tras jakbysmet. Inovace v tomto ohledu se tedy nekoná. Nejvíce zastoupené jsou na mapě okruhové závody a tzv. Sprinty, tedy jízda z místa A do místa B. Kvůli tomu, že se závody odehrávají na podobných trasách a v totožném prostředí nočního města, tak se velmi brzy stávají velmi brzy nudnou záležitostí. Nechybí ani známá jízda na checkpointy bez oponentů, tzv. Speedtrapy (v několika místech se vám změří rychlost a součet musí být pro vítězství nejvyšší) a drifty. Ty prošly poměrně zásadními změnami a kromě toho, že se nyní odehrávají i mimo okruh v kopcích za městem (velice obtížná a adrenalinová záležitost), tak se v nich změnilo o ovládání. To je nyní velmi citlivé a reaguje na sebemenší pohyb do jedné ze stran. Na tento styl jízdy je potřeba si chvíli zvykat, avšak později zvládnete drifty i za několik set tisíc bodů.

Zbylo místo i na novinky?

Nad jízdním modelem NFS: Carbon se snad ani nemá cenu pozastavovat. Opět se jedná o arkádu, která je ještě umocněna nerozbitností automobilu a většiny okolního prostředí. I kdybyste vaše Porsche napálili ve stotřiceti mílích čelně do zdi, odměnou vám bude pouze několik škrábanců na laku. Z prostředí můžete kromě malých značek zničit pouze určené objekty, které (stejně jako v minulém díle) působí zároveň jako překážka pro policii nebo soupeře. Divím se, že autoři nezapracovali na nějaké změně v modelu poškození, který by byl pro hru velikým osvěžením.

Novinek je opravdu málo, řekl bych skoro až nezdravě málo a hrací doba je také velmi krátká. Oproti Most Wanted působí Carbon spíše jako rozsáhlejší datadisk bez nějakých větších inovací, než plnohodnotná hra. Obsazování území a jejich obrana nemá žádný zásadní vliv na hratelnost a naopak ještě více umocňuje pocit, že jezdíte pořád dokolečka ty samé závody. Jedinou větší změnou je tak přítomnost několika parťáků v týmu, který se postupem hrou rozšiřuje. Tito závodníci, kteří se k vám rozhodli přidat, se dělí do tří skupin - skauti, blokaři a tahouni. První z uvedených vám na trati ukazují všemožné zkratky, ale vzhledem k rychlosti a chaotičnosti v závodech je toto vylepšení prakticky nepoužitelné. Zkratka navíc nemusí znamenat automatickou výhodu, protože nájezd do trati může být při jejím použití obtížný a lehce tak můžete ztratit. Blokaři jsou naopak velmi dobře a jednoduše použitelní. Jediným příkazem váš parťák zablokuje cestu vpřed některému ze soupeřů a tím mu znemožní vás dohnat. Tahouni jsou dostupní až v pozdější fázi kariéry a dají se nejlépe využít u závodů Speedtrap. Po zmáčknutí akčního tlačítka se stačí pověsit za vašeho spoluzávodníka, což vás dosti znatelně zrychlí. Důležité je, že si při závodě musíte vždy vybrat jen jednoho parťáka a pokud vyhraje místo vás on, závod se počítá jako splněný. Stejně jako v Most Wanted, ani v Carbon nechybí krátkodobé zpomalení času, využitelné především při prorážení policejních zátarasů nebo při řešení jiných prekérních situací.

Noční dobrodružství

Graficky je na tom Carbon podobně jako Most Wanted. Je však přizpůsoben nočnímu životu v Palmont City, což znamená spoustu neonové záře a ostrých nápisů. Okolní prostředí nebudete při rychlé jízdě stejně moc vnímat a popravdě řečeno není natolik detailně vykresleno, aby vás mohlo něčím zaujmout. Nejvyšších kvalit tak dosahují modely jednotlivých vozidel, na kterých si můžete prohlédnout každý kousek spoileru, nebo jakékoliv jiné části. Hudba je tradiční smíchaninou moderní remixované hudby a rapu, do kterého občas zazní i nějaká asijská melodie.

Co se vozového parku týče, nabízí Carbon pořádně našlápnuté sporťáky značek Porsche, Lamborghini nebo Lotus. Samozřejmě nechybí známé kousky, jako například nejrůznější Volkswageny, Mazdy, Mercedesy, BMW, Mustangy a podobně. K tomu je třeba připočíst možnost vylepšovat vůz po stránce výkonové i vzhledové, která je ještě rozmanitější než v Most Wanted. Opět přibylo několik vinylů a především možnost mírně si grafické skvosty upravit po namontování. Chcete mít danou část auta užší, širší, delší a podobně? Není problém. Škoda, že se technická vylepšení odkrývají postupně s vyhráváním závodů a díky dostatku financí si budete všechny tyto části moci pořídit hned po zpřístupnění, čímž se z větší části ztrácí radost ze stále většího výběru.

Hodnotit Need for Speed Carbon není vůbec jednoduché. Opět je to závodní hra, která na pěkných pár hodin zabaví a potěší pěknými vozidly. Na druhou stranu tento díl přináší jen velmi málo novinek a navíc se nehonosí nikterak ohromující hrací dobou. Je to prostě spíš datadisk, než plnohodnotný titul. O ten se samozřejmě nejedná, ale parťáci při závodech, zabírání jednotlivých teritorií a duely v horách jsou na plnohodnotný nový díl trošku málo.

Need for Speed: Carbon
Windows icon PC
Nintendo icon GameBoy Advance
Xbox icon Xbox
PlayStation icon PlayStation 3
PlayStation icon PlayStation 2
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360
Nintendo GameCube icon GameCube
Wii icon Wii

Verdikt

Pokud vlastníte Most Wanted, měli byste si dobře rozmyslet, jestli se vám vyplatí investovat do dalšího dílu, který se liší jen v několika drobnostech. Pokud však žadoníte o další auta, tratě a spolupráci s parťáky, Carbon vás na pár večerů dobře zabaví.

Co se nám líbí a nelíbí?

Široká nabídka vozidel a jejich vylepšení, volné město a dobývání jednotlivých teritorií, zajímavé závody v horách, parťáci opravdu mohou někdy pomoci.
Málo novinek, opakující se závody i tratě, krátká kariéra, nevýrazné prostředí, špatná viditelnost v kaňonech, na Need for Speed začne poměrně brzo nudit.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz