Microsoft Flight Simulator Recenze Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator

Aleš Adam

Aleš Adam

18. 8. 2020 09:30 20
Reklama

Po neskutečných 14 letech vychází regulérní pokračování Microsoft Flight Simulatoru a očekávání jsou obrovská. Předchůdce z roku 2006 vévodil žánru celé roky a stal se vývojářům leteckých simulátorů významným zdrojem inspirací. Konkurence k němu vzhlížela a snažila se jej překonat a jedna celá nová série, Prepar3D, z něj vzešla. Microsoft Flight Simulator se dávno před vydáním dostal do povědomí širšího publika. Zaujal svou rozsáhlostí a technickou stránkou. Odvážná tvrzení vývojářů tento zájem ještě zvyšovala a virtuální létání se začalo objevovat i v neherních médiích. Pro mě jako dlouholetého virtuálního letce to znamená velkou zodpovědnost. Musím dát stranou vlastní očekávání a posoudit, do jaké míry vývojáři splnili své sliby. V následujícím textu se podívám na technický stav hry, uživatelské prostředí a ovládání. Hodně pozornosti vzbudila vizuální stránka a snaha co nejpřesněji do virtuálního světa přenést celou planetu Zemi. Velký důraz byl kladen na co nejvěrohodnější zachycení počasí a atmosférických jevů. To nejsou malé cíle, které si vývojáři z francouzského Asobo Studio pracující pro Microsoft vytyčili. Můj úkol je jejich snahu ohodnotit s přihlédnutím ke komplexnosti jejich práce. V neposlední řadě je třeba posoudit samotnou simulaci chování letadla včetně kvality a autentičnosti zvuků. Čeká nás toho opravdu hodně, tak jdeme na to!

CO NA NÁS ČEKÁ

Pořízením nového dílu Microsoft Flight Simulator získáváte přístup k modernímu, dobře vypadajícímu leteckému simulátoru, v mnoha ohledech překonávající svou konkurenci. Můžete se rozletět doslova do celého světa a prozkoumávat jeho kouty v nikdy neviděných detailech. Nejste-li letec samotář, oceníte zabudovaný multiplayer. Stojíte-li o maximální realističnost, jistě zaujme volitelná nabídka převést letecký dopravní ruch z reálného světa do toho virtuálního. To umožní potkávat letadla na svých skutečných leteckých trasách v reálném čase. Ještě než vyletíte, jsou zde cvičné mise. Pro ty zkušenější jsou připravené různé výzvy a události. Předpřipravené situace prověří schopnosti každého pilota přistát na některých známých, na přistání obtížnějších letišť. To doplňují tzv. Bush trips, série déle trvajících misí. To vše s 20, respektive 25 či 30 letadly. Obsahu je více než dost a potenciál obrovský.  

INSTALACE A TECHNICKÁ STRÁNKA

Úplně na začátku je vhodné připomenout, že každá PC sestava je jiná. I kdybyste měli dva naprosto totožné počítače, mohou se chovat trochu odlišně. Toto pravidlo logicky platí i pro technické chování aplikací včetně tohoto simulátoru. Technické potíže, projevující se na mém stroji, se nutně nemusí objevovat všem. 

Abyste se mohli stát hrdým majitelem tohoto nového leteckého simulátoru, potřebujete v tuto chvíli Microsoft Store účet. K dispozici je také Steam verze, avšak očekávám, že se stejně budete muset připojovat k účtu Microsoft. Dále si připravte 150 GB prostoru na disku a já vám radím, je dobré si vyhradit aspoň 200 GB pro případné aktualizace. Už pokud si zapnete online funkci stahování přesnějších snímků z cloudu Microsoftu, budete stahovat další data. Za několik hodin a vyzkoušení několika lokací mi v PC přistál další 1 GB dat. Čím více regionů navštívíte, tím více stáhnete. Je dobré s tím počítat. Vývojáři ovšem mysleli na vše a umožňují hráčům podrobně nastavit, kolik dat maximálně smí protéct. O tom ale více v další části textu.

Neumím si dost dobře představit, jak dlouho musí čekat uživatelé se standardním HDD diskem.

Úvodní načítání programu trvá na rychlém SSD disku asi dvě minuty a načítání zvolené oblasti taktéž není nejrychlejší. Proto rozhodně doporučuji instalovat na SSD disk. Načítání bývá u leteckých simulátorů obecně vždy delší a prodlužuje se s každým addonem. Zde mě ovšem čas strávený čekáním nepříjemně překvapil. Snad se postupně podaří zkrátit, neumím si dost dobře představit, jak dlouho musí čekat uživatelé se standardním HDD diskem.

Zvláštně se chovala aplikace při spuštění. Trvalo několik desítek sekund, než o sobě dal vědět a začal viditelně něco dělat. Na začátku jsem proto spustil program opakovaně a následně musel odklikávat chybové hlášení o mnohonásobném spuštění. Ostatní aplikace včetně her se zapnou prakticky okamžitě. Je to jen maličkost, na kterou se dá zvyknout a kterou asi autoři v budoucnu opraví, ale jen tak přejít se rozhodně nedá.

Doporučené konfigurace si každý najde sám. Co už se ovšem nedozvíte, je způsob využívání vašich hardwarových prostředků. Pohyboval jsem se v nastavení středních, později vysokých detailů. I Flight Simulator se zdá být dost závislý na výkonu centrálního procesoru, což je typické pro všechny letecké simulátory. Zkoušel jsem různé takty procesoru, abych zjistil, jak se program chová a jak využívá grafickou kartu. Pokud byly takty nižší, kolem 2.5 GHz, obraz nebyl plynulý a snímky za sekundu se pohybovaly kolem hodnot 20 až 35. GPU přitom zdaleka nevyužíval svůj potenciál. Frekvence nad 3 GHz podávala výrazně lepší výkon a dosáhl jsem relativně stabilních 40 až 55 snímků za sekundu (mimo velká města a bez větší oblačnosti). Nakonec jsem našel ideální hodnoty pro mou konfiguraci (i5 9300H, GTX 1660 ti, 16 GB Ram, laptop), a to na vysoké frekvenci 3.3 GHz. Pokud byste chtěli hrát na laptopu s obdobným hardwarem a nechtěli zbytečně zatěžovat komponenty vysokou teplotou, zkusit můžete frekvence v rozmezí hodnot 3.0 až 3.5 GHz. Na desktopu s dobrým chlazením bych neváhal jít nad 4 GHz na nejvyšší nastavení. Jsem zvědavý, jak bude MFS 2020 fungovat na Xboxu One, neboť jeho procesor běží na výrazně nižších frekvencích.

Ať bylo nastavení jakékoli, při každém načtení kokpitu nebyl obraz plynulý i po několik sekund. Hodnota snímků za sekundu se držela někde mezi 5 až 10, než se situace zlepšila. Pokud začínáte na zemi, není to problém. Když si ale zvolíte startovní bod svého letu někde mimo letiště ve vzduchu, musíte s tím počítat. Vaše letadlo bude totiž chvilku neovladatelné. Během testování mi hra několikrát bez jakéhokoliv oznámení chyby spadla. Čas od času jsem rovněž registroval zhruba pětisekundové záseky, ty se ale objevují spíše sporadicky.

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Na výše zmíněné sestavě jsem si při nastavení medium až high užíval stabilních 40 až 55 snímků za sekundu v případě slunečného počasí. Vyšší oblačnost a déšť mi vždy spolehlivě poslaly tyto hodnoty k 30 až 40 snímkům. Ještě horší byla situace u velkých měst. Snížení detailů budov na medium pomohlo jen částečně a nakonec jsem jej zase vrátil na vyšší hodnoty. Celkově je hra plynulá, ale setkal jsem se s momenty zřetelných propadů bez ohledu na nastavení. Opět upozorňuji - obdobně se chovají i další letecké simulátory.

Zaujala mě spotřeba hardwarových prostředků při otevření menu. Asi byste stejně jako já očekávali, že v menu se toho moc nevykresluje a neděje, takže si GPU a CPU trochu lidově řečeno odpočinou. Není tomu tak, grafický čip dokonce dosahoval nejvyššího zatížení výhradně v menu.

UŽIVATELSKÉ PROSTŘEDÍ A NASTAVENÍ

Ostatní simulátory s podobou svého uživatelského prostředí (UI) docela bojují. X Plane 11 oznamoval jako jednu z největších novinek právě úpravu a modernizaci UI. Prepar3D se za roky vývoje zmohl jen k drobnějším úpravám. MFS 2020 přichází s moderním, funkčním a pěkně vypadajícím rozhraním. 

Po zapnutí na vás čeká přehledné menu, v němž je orientace velmi snadná. Nechybí světová mapa v podobě zeměkoule, s níž lze jednoduše rotovat a vybrat na ní startovní pozici. Velice snadno na ní také vytvoříte letový plán, zvolíte letové podmínky, nastavujete počasí a vybíráte letadlo. Světová mapa pochopitelně věrně zobrazuje noc a den. Když se pak podíváte na obrázek níže pozorně, uvidíte malé bílé tečky. To jsou jednotlivá, a nutno dodat větší, letiště. Mapu můžete dále přibližovat a postupně objevit další menší letištní plochy. K dispozici je ve výsledku neskutečných 37 tisíc letišť. A kdyby to bylo málo, dali nám autoři do ruky nástroj pro volbu letu z naprosto libovolné pozice. Chcete se podívat na konkrétní místo a nechcete se zdržovat odletem z nejbližšího letiště? Není problém. Stačí zapíchnout značku kamkoli do mapy a stisknout tlačítko “letět”. Brilantní.

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

V další položce “profil” se skrývá nabídka “hangár”, kde si můžete do detailu prohlédnout všechna letadla z vnějšku i vnitřku a prostudovat si specifika letadel. Pěkně je řešena nabídka v podobě navigační lišty, kterou máte k dispozici přímo během letu a jejím prostřednictvím lze ovládat kameru, komunikaci s věží, otevírat mapu a dokonce podrobně nastavovat letové podmínky včetně počasí. Když už jsme u počasí, vývojáři dávají virtuálním letcům neskutečné nástroje pro jeho podrobné přizpůsobení. Existuje několik přednastavených šablon počasí, ale nic nebrání tomu, aby si hráči změnili hustotu deště, výšku mraků, vzdušnou teplotu a další. To lze dokonce měnit přímo během letu a změny se projevují okamžitě. Z krásného slunečného dne ideálního pro vyhlídkový let uděláte lusknutím prstů naprosté peklo s bouřkami a vánicí. Dále přibyl také nový kamerový režim “dron” suplující volnou kameru mimo letadlo, což zjednodušuje pořizování snímků. 

Pokud jde o další nastavení, možností je opravdu hodně. Stejně jako v předchůdci máte pod kontrolou realističnost chování letadla a případné závady, které vás potkají při výletech po nebi. Přirozeně je zde kvantum voleb pro ovládání, k jakékoli funkci lze přiřadit libovolnou klávesu. Dokonce nechybí nastavení vzhledu vašeho pilota, kopilota a instruktora. Autoři mysleli také na přizpůsobení velikosti písma, což jistě ocení řada letců sedících ve větší vzdálenosti od obrazovky, případně ti s horším zrakem. Trpíte-li poruchou zraku, hra vám dokáže řadou pomocných prvků ulehčit život. Už jsem zmínil, že máte pod kontrolou datový tok mezi počítačem a cloudem, určeným mimo jiné k zvyšování kvality krajiny. Protože mi za pouhých několik hodin nalétala na disk “vylepšující” data o objemu jednoho gigabajtu, tento přehled rozhodně vítám. Zabudované nastavení pro omezení příchozích dat se bude hodit například v případě, že váš provider vyhrožuje datovým limitem.

UI se jednoduše povedlo.

Zamlouvají se mi pomocné prvky přístupné přímo během letu. Navigační lištu jsem už zmínil výše. Mnoha letcům budou jistě užitečné zvýraznující body v prostoru ohlašující blízkost letišť či zajímavých objektů. Domníval jsem se, že by mě tyto prvky uživatelského rozhraní mohly spíše obtěžovat, ale hře skutečně dodávají na přehlednosti. 

UI se jednoduše povedlo. Je moderní, dobře se v něm orientuje a nabízí řadu zajímavých funkcí. Pro náruživé fotografy je tu novinka v podobě režimu dron, díky kterému budete mít ty nejlepší snímky přesně toho správného úhlu, nastavení jsou rovněž bohatá... Za tohle velký palec nahoru.

OVLÁDÁNÍ 

V předchozím díle jsme mohli myší ovládat letadlo, jako bychom drželi joystick. To bohužel autoři v pokračování nezachovali, respektive jsem nepřišel na to, jak funkci spustit. Docela mě to mrzí, neboť mi ovládání myší a klávesnicí přišlo vždy velmi pohodlné. Asi zní představa ovládání leteckého simulátoru myší spíše zvláštně, má to ale své opodstatnění. U mnoha letadel je prvořadá obsluha přístrojů typu autopilot. Vzlétnete a následně prakticky nepotřebujete nic jiného, než sledovat přístrojovou desku a zadávat správné údaje do autopilota, případně ladit rádio a komunikovat s řídícím letového provozu. K tomu je, ať chcete nebo ne, nejvhodnější právě myš a klávesnice. Ostatně ani samotný joystick vám nestačí k plnému ovládání složitějších letadel a bez myši a klávesnice se prostě neobejdete, nevlastníte-li skutečně profesionální joystick s mnoha tlačítky. V tuto chvíli však využijete myš jen pro pohyb v menu, v navigační liště a obsluze palubních systémů. 

Klávesnice je u všech leteckých simulátorů důležitá a obejdou se bez ní jen největší nadšenci s vlastními, mimořádně drahými ovládacími konzolemi. Tady bych jen upozornil na výhodu plnohodnotné klávesnice s numerickým blokem, který je hojně využíván. K samotné funkčnosti klávesnice nemám žádné připomínky, protože jde cokoliv velmi jednoduše přemapovat.

Přirozeně jsem musel vyzkoušet i gamepad a měl jsem od něj vzhledem k okolnostem vyšší očekávání, která se bohužel nenaplnila. Připojení bylo naprosto bezproblémové. Hra jej okamžitě identifikovala, klidně během probíhajícího letu, a mohl jsem ho ihned používat. Bohužel byl však po celou dobu a opakovaných pokusech ovladač příliš citlivý. Letadla jen při mírném pohnutí analogovu páčkou reagovala velmi prudce. Změna nastavení citlivosti a mrtvé zóny vůbec nepomohla. Zcela jistě se jedná o chybu, kterou některá aktualizace, doufejme, napraví.

Myš k ovládání řídící páky nelze použít vůbec a ovladač Xboxu je příliš citlivý.

Zcela odlišná je má zkušenost s joystickem. Stejně jako ovladač byl detekován okamžitě. Ovládání s ním je přesné a pohodlné. Zatímco u ostatních simulátorů jsem vždy musel dělat úpravy v nastavení joysticku, zde je vše rozvrženo prakticky dokonale. Je zřejmé, že někdo opravdu věděl, jak se tato ovládací periferie používá. Opět, naprosto brilantní. 

Z ovládání mám rozporuplný dojem. Joystick je skvělý. Myš k ovládání řídící páky nelze použít vůbec a ovladač Xboxu je příliš citlivý a létání s ním proto velmi nepohodlné. V tuto chvíli proto jednoznačně doporučuji joystick. 

LETADLA

V základní edici s cenovkou 70 eur je připraveno 20 strojů. Nabídka je bohatá - od velkého Boeingu 747, Airbusu A320, přes Cessnu 152, 172 až po maličký CTLS. Potěšil mě stroj z tuzemské produkce Zlin Aircraft. V každé vyšší edici pak přibývá dalších 5 letadel. Nejvyšší Premium edice s cenovkou 120 eur tak obsahuje 30 strojů. Narozdíl od předchozího dílu zcela chybí vrtulníky a stíhací bojová letadla. 

Všechny stroje jsou velmi detailně a dobře zpracovány jak uvnitř, tak z vnějšku. Rozmazané textury jsou minulostí, kokpity jsou vytvořeny velice pěkně, ostře a realisticky. Povedly se taktéž palubní systémy. Bedlivě jsem sledoval chování budíků, diodek a obrazovek a nevšiml si žádné větší chyby, ač musím přiznat, že odhalení takových nedostatků vyžaduje velkou pozornost a větší zkušenost s příslušným strojem. 

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

To nejdůležitější je ale samotné chování letadel. Otestovat kvalitu simulace není nic snadného. Vyžaduje to větší zkušenosti s leteckými simulátory obecně a stejně platí, že se ani zkušení virtuální piloti - veteráni - často neshodnou. Odtud pramení dlouholeté diskuze, který simulátor replikuje realitu nejlépe. Osobně můžu říct, že MFS 2020 dopadl velmi dobře. Letadla a jejich systémy správně reagovaly na moje akce, když jsem špatně zacházel s motorem, zadrhnul se, pokud jsem se vydal střemhlav k zemi, došlo k přetížení konstrukce a let jednoduše skončil. Na druhou stranu si můžete “míru simulace” jednoduše nastavit. 

Letadla se povedla po všech stránkách, o zvucích se ještě zmíním níže. Připouštím, není vyloučené, že tu a tam nějaký palubní systém nefunguje správně. To je bez delší zkušenosti, opravdu podrobné znalosti příslušného letadla a pozorného sledování jeho systémů poměrně obtížné odhalit. Takových chyb si ovšem většinou běžný hráč nemá šanci všimnout. Proto s klidným srdcem hodnotím letadla v MFS 2020 jako podařená.

LETIŠTĚ

Zdá se mi, jako by to bylo včera, když byly přistávací plochy ve virtuálním létání jen šedé “placky” v zelené ploše. Když konečně přibylo několik primitivních modelů hangárů, byla to velká sláva. S větším pokrokem přirozeně sílil tlak na ještě lepší vyobrazení letišť, a tak jednotlivé simulátory přicházely s vylepšováním. Konkurence přidala na letištní plochy nějaký ten dopravní ruch a do okolí pár trochu detailnějších modelů. Právě podoba letištních ploch se nakonec stala významnou součástí marketingové a technické prezentace nového simulátoru. Mohli jsme vidět demonstrace chytré technologie pomáhající naplnit slib věrného vyobrazení neskutečných 37 tisíc letišť, v předchozím díle jich přitom bylo “jen” 24 tisíc. A jak zmíněných 37 tisíc “placek” vygenerovaných Bingem dopadlo? Vůbec ne špatně, byť mám menší výhrady. 

Na zemi potěšil aspoň pokus o nějaký ten letištní ruch.

Vývojáři své sliby splnili do té míry, že skutečně “vytvořili” neskutečné kvantum letišť. Jistěže jsem nemohl navštívit všechny, to byste se recenze dočkali nejdříve za několik let. Proto jsem vybral několik mně známých a několik zcela náhodných. Nejlépe vypadají letiště dotvořená ručně. V základní edici je takových 30 a v nejvyšší 40. Zbytek jsou letiště generovaná. Ta, která jsem viděl, byla pokryta v podstatě generickými budovami, celkově však byla uvěřitelná. Nenarazil jsem na problémy zmíněné v sekci Svět. Dojem z náhodně vybraných letištních ploch je proto pozitivní - vypadají dobře ze země i ze vzduchu. Na zemi potěšil aspoň pokus o nějaký ten letištní ruch, i když k zmiňované realističnosti má ještě opravdu hodně daleko. Kolem tu a tam projede nějaké technické vozidlo a lze spatřit několik málo zaměstnanců, kteří apaticky lelkují a postávají. Jakmile zůstanete na místě stát o něco déle, projeví se nedokonalost iluze letištního ruchu. Zmíněné technické vozy jezdí sem a tam bez nějaké větší logiky a zmínění zaměstnanci jsou jen panáci stojící na místě. Když jsem je chtěl trochu popohnat a namířil si to se svou Cessnou přímo na ně, projel jsem jimi, jako by to byli duchové. Vím, tohle není žádné GTA, ale obrovitý simulátor. Hráči se mají pohybovat pokud možno ve vzduchu. Přesto by bylo pěkné vidět nějaké lepší zobrazení letištního ruchu. Pořád na mě nepůsobí uvěřitelně. 

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Abych posoudil, jak moc dobře umělá inteligence dokázala zachytit podobu jednotlivých letišť, zavítal jsem do dvou konkrétních, na kterých jsem přímo osobně pracoval. Jsou to Ronald Reagan Washington National Airport a Vienna International Airport - Schwechat. U obou byla pozice všech budov a přistávacích ploch přesná. Stejně tak příchozí silnice. Washingtonské letiště má jeden z terminálů naprosto unikátní a ten se správně vystihnout nepodařilo. Schwechat ale dopadl lépe. Nový i starý terminál vypadají nesmírně přesvědčivě, až jsem se musel ujistit, zda zrovna Schwechat není v seznamu letišť modelovaných ručně. Není. Tyto dva příklady dobře demonstrují, jak se to s letištními plochami má: Pozice terminálů a hangárů je poměrně přesná, uvěřitelná a rozhodně dostačující pro dobrý dojem. Některá letiště dokázala umělá inteligence vygenerovat až překvapivě přesně. 

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Letiště dopadla dobře a řekl bych, že jsou o krok napřed před konkurencí a doslova kilometry před předchozím dílem. Přesto bych si na závěr dovolil zmínit jednu překvapivou absenci - chybí letiště na ostrově Svatá Helena. To bylo uvedeno do provozu v roce 2016 a  narozdíl od řady opravdu malých letištních ploch, které nechybí, je to mezinárodní letiště s jednou přistávací plochou. Svatá Helena je unikátní pro svou izolovanost a povětrnostní podmínky. Je proto škoda, že jí autoři opomněli. 

SVĚT

Když v červnu 2019 Microsoft ukázal svůj oznamovací trailer, reakce byly nadšené a mnozí obdivovali zvláště podobu virtuální Země. Pokusit se vytvořit kopii naší planety se všemi městy, komunikacemi a letišti je samo o sobě nesmírně obtížný úkol vyžadující zapojení pokročilých technologií, má-li být výsledek relevantní. Modelovat vše ručně je totiž zcela nemožné. Vývojáři k tomuto účelu využili satelitní snímky Bingu a použili umělou inteligenci Azure, která detekovala 3D objekty v 2D mapě a následně tyto objekty rekonstruovala do 3D podoby. Jak se tento komplikovaný proces podařil se dozvíte v následujících řádcích. Ještě než se do hodnocení pustíme, rád bych připomněl, že už předchozí díl nabídl model celé planety a ve své době byl výsledek velmi solidní. Rovněž některé konkurenční letecké simulátory nabízí model celé Země.

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Současné umělé inteligence s oblibou nazývám “umělé neinteligence”. Místo opravdu chytrých strojů a programů jsme zatím dospěli “jen” k velmi sofistikovaným algoritmům plnící svůj účel poměrně dobře, nikoli však dokonale. A takový je i výsledek převedení Země do virtuální podoby od techniků z Asobo Studio. Vizuálně vypadá krajina velmi pěkně. Detaily jsou pochopitelně výrazně vyšší, než kdy dříve. Podařilo se skvěle vyřešit dříve problematický přechod mezi vodní plochou a souší. V předchozím díle byly tyto přechody dosti kostrbaté a pobřeží měla často pravoúhlé tvary. Sice vznikaly profesionální placené předělávky schopné tyto nedokonalosti z větší části řešit, v novém MFS 2020 však tento problém odpadá zcela a my se nemusíme zatěžovat nakupováním profesionálních vylepšení. Stejně tak je virtuální podoba pohoří hodna 21. století. Vraťme se ale k vodním plochám. Moře, jezera a řeky působí většinou uvěřitelně. Tu a tam jsem však narazil na starou známou chybu. Vodní plochy totiž “zlobily” nejen v předchozím dílu, jsou problematické i u ostatních simulátorů. O co jde konkrétně? Například jsem přelétal nad podivně se chovající řekou v oblasti Aljašky, nedaleko městečka Yakutat. Proud vody si pěkně tekl z kopce do kopce. Pro naší planetu a fyzikální zákony, řekl bych, trochu netypické.

Ve Vídni jsem zase narazil na chybné ztvárnění vodního kanálu. Abyste tomu správně rozuměli, Vídní protéká Dunaj a má své kanály. Ty jsou široké téměř jako pražská Vltava. Při letu jsem si všiml, že tyto kanály vůbec nebyly registrovány jako vodní plochy a místo toho umělá inteligence vytvořila šedou plochu podobající se silnici. Vídeňské kanály o svou vodu přišly, jinde zase voda přibyla. V řadě měst včetně Londýna a Prahy chtěli vývojáři buď zachytit mrzuté období rekordních záplav, nebo prostě jejich Azure (ne)inteligence špatně vyhodnotila situaci. Dalším problémem jsou mosty, některé jsou chybně umístěné a nachází se pod vodní hladinou. Nejen v Praze tak přibylo několik brodů. Obdobná chyba se objevuje u složitějších dopravních staveb, kde se kříží více komunikací. Na naší virtuální Zemi to znamená podivné zamotance silnic bez valného smyslu. Na silnicích mě zaujal ještě jeden, spíše vtipný nedostatek. Hned vedle mého oblíbeného letiště Roudnice nad Labem vede pozemní komunikace. Pro místní piloty spolu s blízkým Řípem slouží jako vítaný navigační bod. Na této silnici mapy od Bingu zachytily několik automobilů, které nedokázal Azure správně odhalit a prostě je zde nechal ve své 2D podobě. Na komunikaci tedy najdete rozplizlé fleky několika automobilů. Fleky a patvary jsou obecně oblíbeným a častým útvarem. Katedrála na Pražském hradě byla natolik složitou stavbou, že se “umělá inteligence” ani nepokusila o její rekonstrukci a místo pěkné gotické budovy najdete na místě jakýsi zvláštní dvourozměrný patlanec. To bych snad ještě pochopil. Co už však tolerovat nemohu je podoba Washingtonova monumentu ve Washington D.C. To je ten ikonický, vysoký bílý obelisk nedaleko Bílého domu. Určitě ho znáte z filmů. Francouzi z Asobo Studio z něj ale udělali divnou, zřejmě skleněnou věž. Alespoň tohle si pohlídat mohli. 

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Můj dojem z virtuální Země je hodně rozporuplný. Můžete letět celé hodiny, obdivovat krásy a detaily krajiny a měst pod sebou, aniž by vás vyrušily patvary zmíněné výše. Svět z výšky vypadá opravdu neskutečně. Vegetace konečně vypadá uvěřitelně, města mají hustou 3D zástavbu a většinou působí neuvěřitelně realisticky.  A pak najednou narazíte na něco, co jsem popisoval výše a zkazí to celkový dojem. To je opravdu veliká škoda. Doufám, že se podaří tyto chyby vyřešit.

ATMOSFERICKÉ EFEKTY A POČASÍ

Kdybych měl vypíchnout jedinou nejlepší věc z Flight Simulatoru 2020, bude to fantastické vystižení atmosférických jevů od nejrůznějších typů oblačnosti po sníh, déšť a sluneční paprsky. Prolétat se svou Cessnou Citation nad mraky a pozorovat v dálce vycházející slunce nemá chybu. Když jsem se dostal do hustého deště, kapky dopadaly na přední sklo a rychle stékaly, přesně jak bych to očekával v realitě. Létání v bouřce bylo doslova ohromující, vlastně jsem v žádné hře nezažil tak dobře ztvárnění tohoto jevu. Naprosto úžasné. 

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

Microsoft Flight Simulator
i Zdroj: Hrej.cz

ZVUKY

Letecké simulátory obecně nemají vyloženě špatné ozvučení, své rezervy však mají. Nevšimnete si toho, dokud si místo standardní Cessny 172 nepořídíte profesionální addonovou verzi letadla s výrazně autentičtějším ozvučením. V tu chvíli pro vás není cesty zpět a standardní zvuky leteckého motoru vám budou připomínat přinejlepším vysavač. 

Ocenil bych větší variabilitu hlasů.

MFS 2020 nedopadl po této stránce vůbec špatně. Letadla, jejich motory a ovládací prvky typu klapek a mačkání čudlíků v kokpitu zní slušně. Naprosto skvělé se mi (opět) zdají zvuky efektů počasí. Takový hrom zní opravdu jako pořádný hrom a vy ve svém malém kokpitu cítíte tu bezmoc ve srovnání s matkou přírodou. Stejně tak zní skvěle déšť. Nepotěšilo mě ale zpracování komunikace s řídící věží. Svůj účel plní, já bych však chtěl více. Kdekoliv jsem se spojil s věží, a bylo to na více jak desítce míst po celé planetě, komunikoval se mnou tentýž hlas. To je škoda, ocenil bych větší variabilitu hlasů. Představte si, že opouštíte letový prostor Německa a Gertruda se s vámi loučí svým nezaměnitelným německým přízvukem a přelétáte do Francie, kde na vás čeká Pierre a jeho francouzská angličtina. 

Vyjma tohoto detailu mě zvuková stránka nezklamala. 

ZÁVĚR A SHRNUTÍ

Microsoft Flight Simulator se povedl. Je úchvatný po vizuální stránce a obsahuje kvalitně vymodelovaná letadla. Autoři skvěle zpracovali ozvučení a naprosto fantastické jsou atmosférické efekty. Podobu krajiny se taktéž podařilo zachytit opravdu uvěřitelně, stejně tak všechna lidská sídla od velkoměst s mrakodrapy po nejmenší zapadákovy. Obstojně a v řadě případů až neskutečně přesně jsou zachycena letiště z celého světa. Jinak skvělý dojem kazí zejména chyby při rekonstrukci objektů umělou inteligencí. V některých případech si stojím za tím, že měla zasáhnout lidská síla a tyto nedostatky ručně opravit. Mrzí mě také problémy s vodními plochami. Snad se během měsíců a let podaří vývojářům doladit. Z technického hlediska mám menší výhrady pouze k délce načítání a k problematickému ovládání gamepadem. Simulátor byl na testovací konfiguraci většinou plynulý, jen s několika, byť výraznými, poklesy frameratu. Oproti konkurenci tak musím vyzdvihnout velmi solidní technický stav. Za své těžce vydělané peníze dostanete opravdu poctivý produkt, který se za sebe rozhodně nemusí stydět. Navíc je tu obrovský potenciál do budoucna - je pravděpodobné, že k tomuto už tak nesmírně bohatému simulátoru přibude mnoho dalšího obsahu. 

Tímto se s vámi však musím rozloučit, vydávám se vstříc nebesům. Chybí mi ještě dalších 36 972 letišť.

Microsoft Flight Simulator
Windows PC
Xbox Xbox Series X | S

Verdikt

Skvělý, moderní letecký simulátor v pěkném vizuálním kabátku, kterému snižuje celkové hodnocení několik nepřehlédnutelných chyb. Pokud je vývojáři opraví, přičtěme bod a budeme mít absolutní hodnocení.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama