Mass Effect – vesmírná sága, která změnila RPG i hráče samotné
i Zdroj: Electronics Arts
Článek Mass Effect – vesmírná sága, která změnila RPG i hráče samotné

Mass Effect – vesmírná sága, která změnila RPG i hráče samotné | Kapitola 4

Andrej Holátko

Andrej Holátko

1

Seznam kapitol

1. Zrození 2. Mass Effect 2 – nový standard pro vyprávění 3. Závěr trilogie a kontroverze 4. Andromeda – restart, který nevyšel 5. Návrat a odkaz série

Od svého vzniku v roce 2007 definoval Mass Effect pojem sci-fi RPG. Na oslavu N7 Day si připomínáme sérii, která ukázala, že i ve vesmíru jsou nejdůležitější naše volby, vztahy a lidskost.

Reklama

Po uzavření původní trilogie stálo BioWare před nelehkým úkolem. Fanoušci si přáli návrat do vesmíru Mass Effectu, ale vývojáři nechtěli jen recyklovat minulost. Cílem bylo vytvořit nový začátek, který by zachoval ducha série, ale otevřel dveře nové generaci postav, příběhů a planet.

Tak vznikl projekt Mass Effect: Andromeda, vydaný v roce 2017. Hra se odehrávala v jiné galaxii, daleko od událostí původní trilogie, a slibovala dobrodružství průzkumníků hledajících nový domov pro lidstvo. Na papíře to znělo jako ideální restart – svoboda od minulosti, nový prostor pro příběhy i svěží technologické možnosti.

Realita však byla mnohem složitější. Vývoj provázely technické problémy, spory o směřování i přechod na nový engine Frostbite, který byl navržen spíše pro střílečky než pro RPG. Výsledkem byla hra, která sice nabízela ohromné prostředí a solidní akci, ale postrádala emocionální sílu a soudržnost, jež definovaly původní trilogii.

Mass Effect – vesmírná sága, která změnila RPG i hráče samotné
i Zdroj: Electronic Arts

Andromeda nebyla vysloveně špatná – svět byl vizuálně krásný, průzkum planet zábavný a soubojový systém plynulý. Ale chyběl jí ten pocit osudovosti a osobního vztahu, který dříve poháněl hráče kupředu. Kritici i fanoušci ji přijali chladně a plánovaná DLC byla nakonec zrušena.

Po Andromedě se série na čas odmlčela. BioWare se vrátilo k introspekci a zaměřilo se na to, co hráči chtějí opravdu – návrat k tomu, co dělalo Mass Effect výjimečným.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama