Loki Recenze Loki

Loki

taltos

taltos

10. 9. 2007 22:00 7
Reklama
Reklama

Kolikrát již? Třikrát? Pětkrát? Nebo snad i desetkrát? Kolikrát jsem již takto začínal psát úvodní odstavec o hře, která si „bere z Diabla jen to nejlepší a přidává své vlastní nápady pro ještě lepší zážitek z hraní“? Kolikrát jsme již spekulovali o tom, co je na tom Diablu tak nepřekonatelného? Čím to je, že prakticky žádné studio není od rozpadu Blizzardu schopné udělat tak nezapomenutelné a chytlavě hratelné akční RPG? Ne, toto není reklama na staré časy Diabla ani obnovení útoku na jeho prodejnost. Dokonce to ani není začátek úvahy o tom, co bude v herních zprávách roku 2020. A co zatraceně vůbec znamená ten nadpis Loki?!

Čtyři národy, čtyři pohledy na hru

Francouzské studio Cyanide se vyhýbá zástěrkám, že by si z Diabla vzali pouze žánr a zbytek jsou jejich vlastní nápady. V případě Loki totiž autoři přímo vydali prohlášení, že se jejich hrou snaží zaplnit místo po tak očekávaném Diablu 3, o kterém je stále minimum oficiálních zpráv. Navzdory všem předchozím řádkům o sérii Diablo, Loki se svou podobou a herním projevem bude spíše srovnávat s hrami jako Sacred a především Titan Quest. Kdybyste totiž někomu neřekli o jakou hru se jedná a posadili ho přímo před obrazovku, s velkou pravděpodobností by asi tipoval jeden z těchto titulů. Stateční Řekové, Egypťané, Aztéci i Norové – ti všichni se vydávají vstříc dobrodružství, které se pro každý národ liší.

Autoři si připravili jako hlavní zápletku útěk egyptského boha chaosu Setha, který se vydal napříč národy i časem, aby znovu načerpal svou sílu a obnovil armádu temných přisluhovačů. Pak již záleží jen na vás, jakým způsobem a v jaké pozici se k němu nakonec dostanete. Čtyřem zmíněným národům přísluší i čtyři rozdílné charaktery. Na výběr budete mít z Norského barbara (ovládajícího mistrně boj tváří v tvář), Řecké bojovnice (amazonka spoléhající se především na luky, disky atd.), Egyptského kouzelníka (především útočná kouzla blesky, ohně,…) a z Aztécké šamanky, která se specializuje na přírodní kouzla a vyvolávání zvířecích pomocníků. Výběr je velmi povedený, rozdíly mezi jednotlivými charaktery opravdu rapidní (jak vzhledově, tak i schopnostmi) a díky zcela rozdílným lokacím, příšerám i questům pro každého hrdinu je znovuhratelnost s různými charaktery na mnohem vyšší úrovni než jsme z podobných titulů zvyklí.

Překvapení se nekoná

Loki
Kdo čekal něco jiného než hack n' slash RPG, ve kterém uvidíte nějakou intelektuální myšlenku či hádanku stejně často jako fialovou krávu v Alpách, nemusí nad koupí hry vůbec uvažovat. Loki je klasickým příkladem toho, kdy se autoři zaměří na tituly jako Titan Quest, Dungeon Siege a z části i Diablo, všechny vezmou hezky přes kopírák a řádně do sebe zamixují.

Náplní hry je tedy chůze po různě rozsáhlých lokacích a vymlacování všeho živého. Mezi jednotlivými mapami budete chodit přes nahrávací obrazovky a v případě nouze se vždy můžete teleportovat zpět do města, nabrat nové síly a vrátit se do místa, kde jste naposledy ukončili svou bitvu. Ve vesnici zadané questy se vám vždy jasně označí a hra vás dokonce přes obrazovky navede do přesné destinace, kde se má něco zásadní odehrát. Bohužel se nejedná o žádné převratnosti, takže čekejte vcelku standardní úkoly tipu „zabij, najdi, zachraň nebo zjisti“. Poměrně slepený a nepřehledný příběh vás u hry rozhodně dlouho neudrží a i když střety s obřími bossy vyženou adrenalin v těle vskutku vysoko, není těchto situací příliš mnoho a po nich opět nastává mírný stereotyp v podobě zabíjení příšer jako na běžícím pásu.

Čím to je, čím to je…

Loki
Loki má i několik věcí, které jsme u podobných titulů neviděli a jsou sice malým, ale o to lepším zpříjemněním hry. Pro někoho může být velmi zásadním přídavkem možnost ve hře pokračovat, tak jak byla opravdu rozehraná. Tím nemáme na mysli konkrétní mapu ale všechny zabité příšery, které opravdu v záhrobí zůstanou a nemusíte je tak vybíjet znovu a znovu (i tato možnost tu však je). Zajímavostí je také výběr ze tří bohů u každého národa. Tím se opět dostáváme k výtečné znovuhratelnosti, která se tímto násobí. U sochy božstva si tak můžete zvolit jednoho ze tří bohů, který vám pak bude přinášet zcela rozdílné schopnosti a kouzla. Dobré je, že nalezené magické zbraně a předměty (klasicky označené světlou nebo tmavou modrou), nemusíte pouze prodávat, ale můžete je u této sochy „nabídnout“ i svému bohu a ten vás odmění několika bodíky do panelu znázorňující něco jako víru. Skill pointy zde totiž výjimečně nebudete dostávat zároveň s novým levelem (za něj dostanete 5 bodů pro rozdělení mezi sílu, obratnost, zdraví, energii a magii), ale právě až po naplnění této speciální rtuti. Ta se zaplní po delší době než klasický level hrdiny a ovlivňují ho faktory boje, dokončování úkolů a právě „obětování“ bohům. Další nespornou výhodou Loki je excelentní grafické zpracování, které ve svém žánru má jen málo konkurentů. Od maximálního přiblížení obrazovky těsně nad hlavu vašeho hrdiny, až po detailní a rozdílné okolní prostředí celého světa. Vše je zpracováno velmi precizně, s citem pro minimální kýčovitost a přitom se zachováním dostatečné zajímavosti prostředí.

Tuto pochvalu si již bohužel nezaslouží příšerně namluvené dialogy, které vůbec nesedí k dané postavě a navíc jsou velmi krkolomné a nevyhovující k dané situaci. Opakem jsou zvuky, které jsou přesně načasované a velmi věrohodné. Možná si to neuvědomujete, ale právě tento drobný aspekt je jeden z nejznatelnějších problémů (pokud se nepovede) u akčních RPG. Jakmile je totiž zvuk švihání meče nebo oblíbeného kouzla vašim uším nepříjemný, je tu velký problém. Uslyšíte ho totiž průměrně zhruba každých pět sekund vašeho hraní.

Tady ještě nekončíme

Loki
Autoři si bohužel neodpustili špatné testování a předčasné vydání, takže se nemůžete divit, že na světě jsou již asi čtyři patche. Bohužel i po nainstalování nejnovějšího z nich, to některé problémy ve hře neřeší, takže se budete muset občas poprat s nereagováním hrdiny na kliknutí, chvilkovým zamrzáváním hry nebo úplným vyjetím do operačního systému. V těch nejhorších případech se dokonce na chvíli vytratí zadání questu a místo toho se v zápisků objeví pouze systémový nadpis dané složky, ve které by měl popis být. Daň za vyšperkovanou technickou stránku hry jsou také vcelku vysoké hardwarové nároky. Loki si potrpí především na paměť RAM, takže i s 1024 MB této paměti se vám bude hra párkrát nepěkně kousat.

Loki je titulem, který může někoho okamžitě chytnout, druhého zase hned odradit. Mírná nevyrovnanost nabízených postav také vede k tomu, že s jedním hrdinou se vám může Loki hrát zcela jinak než s druhým. Také záleží na sympatiích ohledně velmi rozdílného prostředí, protože potkáte jak podzemní katakomby, zasněžené pláně, egyptské pouště, tak i hluboké lesy. Pokud se vám ale líbil Titan Quest, Sacred nebo Diablo, své byste si měli najít i tady. Je však otázkou, jestli vám hra nabízí dostatek nových zážitků, aby vůbec stála za instalaci. My musíme konstatovat, že technické nedostatky a nudné okamžiky se s těmi zajímavými novinkami, spoustou questů, dobrou znovuhratelností a pěknou grafikou dělí zhruba o polovinu hry. 

Loki
Windows icon PC

Verdikt

Kolonky plusů i minusů jsou nadměrně nacpané a tak je to i se hrou. Má spoustu věcí proč si ji zahrát, ale na druhou stranu vás velmi často odrazuje zbytečnými chybami nebo nepříjemným stereotypem. Pokud jste ale již po několikáté dohráli Titan Quest i Sacred a dychtíte po dalším podobném dobrodružství, jistě nebude zklamáni.

Co se nám líbí a nelíbí?

Výborná grafika a zvuky, čtyři různé dějové linie pro každého hrdinu, rozdílné charaktery a jejich styl boje, drobnosti jako uctívání bohů, možnost vrátit se do rozehrané hry a podobně, které velmi přidávají na pohodlnosti hraní
Podobné hry s minimem novinek jsme tu již měli mockrát, pozdější stereotyp, zabíjení stále stejných příšer na jednotlivých mapách, ze začátku trošku zmatené ovládání hrdiny i inventáře, málo motivace pro sbírání lepších zbraní, nevyrovnané skilly hrdinů a některé z nich opravdu nepoužitelné
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz