Legend of Crystal Valley Recenze Legend of Crystal Valley

Legend of Crystal Valley

Robotron3

Robotron3

6. 4. 2009 22:52
Reklama
Reklama

Alenka v říši divů, krásný pohádkový román od anglického spisovatele Lewise Carolla, je asi tím prvním, co vás napadne, jakmile se dozvíte jen střípek z příběhu Legend of Crystal Valley. Ten pojednává o Evě (chcete příjmení? Je to prostě Eva, ta od Adama také žádné neměla), která znenadání dostane dopis od svého otce, který už dlouho o sobě nedal vědět. O to podivnější je tajemné vyznění celého dopisu, kde otec Evu vybízí, aby se co nejrychleji vrátila domů na venkov. Eva tedy přijíždí a statek shledává prázdným. Co se tu stalo? Kde je táta?

Po krátkém intru stojíme před stavením a hlas herního vypravěče nás nabádá, abychom se zúčastnili tutorialu, což je u adventur docela zvláštní. To, že někam na zem myší klikneme a na to místo se Evička vydá a že kurzorem myši můžeme zkoumat předměty a umisťovat je do inventáře, je vcelku věc jasná a myslím, že i naprostí začátečníci by si na to přišli sami. Ale dobře, je vidět, pro jaké publikum je hra určena, v pořádku. To už jen dokládá někdy až přespříliš nízká obtížnost hry, ale nepředbíhejme. Stojíme s Evou před stavením a proklikáváme se tutoriálem. Jakmile jej s úspěchem absolvujeme, ocitáme se nikoli za zrcadlem, ale za skříní, tedy projdeme skrýší do pohádkového fantasy světa. A zde začíná Evino dobrodružství a hledání zmizelého tatínka.

Prolézt skříní do jiné dimenze, to se nestává každý den a leckdo by z toho byl pěkně vyjukaný - ne tak ale Evička. Ta se zcela pragmaticky rozhlédne po okolí pohádkové vesničky a hned zabředne do rozhovoru s vytáhlým pánem u kočáru, který tak trochu připomíná krysaře Jiřího Bárty. Stejně si Evička promluví se všemi obyvateli vesnice a ti jí milerádi vyhoví a “neznámé cizince“ odpoví na jakýkoli všetečný dotaz, proč a kde to vlastně je, co je to za podivnou sochu na náměstí, jaké mají problémy a proč nikdo z nich nemůže dojít dál než za hranice vesnice. Zřejmě nějaký potměšilý šprýmař a nebo také Král celého údolí? Schoval kouzelný diamant, který když se ztratí, na vesnici upadne kletba a nikdo se už nedostane přes řeku do lesa na houby, ani si nesesbírá chroští večer na podpal, o výletech do města už ani nemluvě.

Na jednu stranu musím ocenit samotný námět, který jednak připomíná Alenku, jak jsme si řekli, a mohl by zaujmout i milovníky výborné The Longest Journey či pokračování Dreamfall, kde hráč také přejímal roli mladé slečny, co se dostává do fantasy světa, který má jisté neblahé vztahy se skutečnou realitou. Ale srovnávat Legend of Crystal Valley s klasikou jako TLJ by bylo dosti troufalé, protože na tu nedosahuje ani omylem. Zádrhel je hlavně v přílišné naivitě dialogů a řešení úkolů. Jako např. při hledání prokletého diamantu. Od začátku víme, kde by asi mohl být, tak jaké pak hledání? Jen se poměrně rozsáhlými rozhovory s domorodci dopracujeme k otevření skrýše a navrácení diamantu na své místo. Nic, nad čím bychom museli byť jen trochu přemýšlet.

A takto primitivní úkoly najdeme na každém kroku. Vrcholem jsou např. zamčené dveře, ke kterým musíme sehnat klíč. Ten nalezneme prošacováním mrtvoly, která však leží asi tak metr od samotných dveří. Cože? Chápal bych, pokud by hra byla i svým námětem jen pro ty nejmenší, ale příběh je oproti zpracování docela hluboký a je také asi jediným pozitivem hry. Dalším podrýváním hratelnosti jsou hádanky, jako např. rozsvěcování krystalů do určité barevné pozice nebo opravení hrací skříňky stlačením několika tlačítek dle melodie. Hádanky jsou sice naoko zajímavé, ale jen dokud nezjistíte, že většinou stačí jen halabala namačkat pár kombinací a pak se vám podaří bez dalšího uvažování hádanku splnit.

Ale abych pouze nehaněl, líbilo se mi využití magie k řešení některých úkolů. Kromě klasického inventáře máte i inventář magický, co obsahuje kouzla jako zmenšování (Eat me? Drink me?) nebo zmrazení, což se velice hodí nejen na dotěrné osoby, ale i třeba na zámky (nemyslím vzdušné, ale obyčejné, zamykací).

K dobrému dojmu naopak vůbec nepřispívá grafické a audio zpracování. Pominu-li fakt, že kromě tutorialu a animací hra neobsahuje dabing a hudba se ozývá spíš sporadicky, i grafika jako celek vyvolává rozčarování. Eva jako 3D postava zasazená do 2D lokací vypadá podivně, stejně jako celé renderované prostředí, které by odpovídalo spíš nějaké freewarovce než komerční hře. Grafika vypadá jak něco, co jsme vídávali na stařičkých Pentiích 100 MHz, možná i nadupanějších 486, kdežto pro provoz hry je doporučován CPU 1,33 Ghz, 512 MB RAM a grafická karta podporující pixel a vertex shader 2.0. Někdy si říkám, kam ten svět počítačů a her spěje...

Poslední položka obžaloby se týká herního interface. Je hezké, že při rozhovorech se text dialogu zobrazuje na straně portrétu osoby, která zrovna hovoří, ale proč, proboha, se dají dialogy odklikávat jen na malém tlačítku next? Proč ne kdekoli na herní obrazovce? Nebo aspoň v rámečku s textem? Nebo např. proč Evička, jako v každé slušné moderní adventuře, neumí běhat? Dvojklikem? Ještě štěstí, že lze rovnou přecházet tam, kde jste už jednou byli, ale stejně se nevyhnete situacím, kdy se Eva bude pláááááááhóóóóóčit z jedné strany obrazovky na druhou, dokud u monitoru nevyrostete. A to si radši ani nechtějte představit, jak dlouho Evě trvá přejít jednu obrazovku po aplikaci kouzla zmenšení. Opravdu, po světě se dá beze všeho pohybovat i v liliputánské verzi Evy Palečkové a nejen, že to působí dost směšně, ještě v takové miniaturní verzi můžete hovořit se všemi postavami, které se vůbec nediví, že najednou mluví s něčím, co před chvílí bylo dvacetkrát takové.

Bohužel, i když musím připustit, že po příběhové stránce jistých kvalit a hloubky Legend of Crystal Valley dosahuje, naprosto ji sráží po všech stránkách amatérské zpracování, které by odpovídalo spíš freewarovce a dokonce i na poli freeware byste našli kvalitnější počiny. Např. z poslední doby bych vyzdvihl Broken Sword 2.5 nebo Dirty Split (obě i v české verzi). Vývojáři by udělali lépe, kdyby si své schopnosti “stvořit kvalitní adventuru“ ozkoušeli nejprve na nějaké freewarovce, protože si nedovedu představit, kdo by za Legend of Crystal Valley utrácel své těžce vydělané peníze.

Legend of Crystal Valley
Windows icon PC

Verdikt

Ruce pryč, pokud se nechcete zaobírat špatnou hrou jen pro těch pár světlých momentů z občas zajímavého příběhu hry.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nijak originální, ale přesto zajímavý příběh, který svou hloubkou dokáže v některých místech i překvapit
Špatné grafické i audio zpracování, naivita hry, primitivní obtížnost, která nejde ruku v ruce s jinak zajímavým námětem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz