Imperium Romanum Recenze Imperium Romanum

Imperium Romanum

taltos

taltos

10. 3. 2008 23:54 12

Je to až s podivem, jak málo stačí pro úspěšnou hru. Nemusíte vymyslet převratné novinky. Mnohokrát jednodušší recept je v dnešní době spojit hlavy dohromady a především fungující záležitosti z úspěšných her jednoho žánru. Stejný princip použili i tvůrci z Haemimont Games, aplikovali ho na žánr RTS a zaměřili se na Řím a jeho budování, které má přednost před válčením.

Herní možnosti

Imperium Romanum nabízí několik různých módů. V historickém hraní si vyberete ze tří začátečních map rozlišených letopočtem. Z těchto linií pak hra dál pokračuje a přeskakuje historií tam i zpět. Na výběr budete mít z roku 509 nebo 146 př. Kr., přímo v rozrůstajícím se Římě, a nebo rok 70 př. Kr. v Pompeích. Historická přesnost a fakta sice nepatří k největším zbraním Imperium Romanum, nicméně i během hraní se občas něco zajímavého dočtete.

Obdobou tohoto módu je Rome, kde dostanete pod své velení rozsáhlou metropoli a vašim jediným zájmem bude ji nadále rozvíjet podle úkolů. Rozdíl je v tom, že zde si nic nevybíráte a jste vhozeni do víru rozjetého města. Což může být kvůli zhoršené orientaci ve výrobě dosti obtížné. Poslední možností jsou samostatné scénáře. Multiplayer se do hry už bohužel nevešel.

Budujeme Řím

Ve všech misích začínáte s již rozestavěnou vesnicí nebo malým městem a minimálně forum (hlavní budova) již stojí a během mise nesmí být zničena. Vašim úkolem tak bude město rozšiřovat, zajistit dovoz všech potřebných surovin a v neposlední řadě i potřeby všech obyvatel. O tom ale až později.

Ekonomické a surovinové principy v Imperiu Romanu jsou zajímavě zpracované a dobře kombinované. Nemusíte tak jako v řadě RTS zadávat každému človíčku jeho vlastní práci. Jednoduše postavíte farmu, či důl v místě, kde je to dané přírodou (důl u kamení, dřevorubec u lesa a podobně), v blízkosti postavíte domy a hle, jejich obyvatelé si práci vyhledají sami a začnou ji intenzivně provádět. Vy tak musíte pouze zajistit, aby daná výroba měla dostatek pracovní síly a u některých výrobků i více druhů materiálu. Ani zdaleka totiž nebudete stavět jen farmy a doly, nýbrž musíte zajistit i dostatečný přísun hotových výrobků, jako je oblečení, chleba nebo párky. A k výrobě těchto věcí samozřejmě budete potřebovat vlákno, obilí či maso z prasat. Tyto dodávky pro vás nebudou zajišťovat obyvatelé, ale speciálně k tomu určení otroci, kteří také obstarají postavení veškerých budov.

Důležitým faktorem při stavění vaší metropoli bude také rozvedení akvaduktu do co nejvíce částí města, přičemž u uzlů této důmyslné římské stavby můžete postavit studny.

Kromě těchto užitkových staveb můžete své město zvelebit nejrůznějšími zahradami, chrámy, cestami, okrasnými fontánami nebo obrovskými stavbami, jako Caesarův Circus Maximus nebo Colloseum, ve kterých můžete pořádat závody vozů či gladiátorské zápasy.

Tabletový systém úkolů

Hra jako taková neobsahuje, pokud nepočítáme samotná historická fakta ohledně Říma, žádný celistvý příběh. I v historické kampani totiž nehrajete za žádného hrdinu ani Boha. Prostě jen usměrňujete vaše občany a ti, pokud jsou spokojeni, nadále rozvíjí vaše město, obchodují, nosí dřevo, kamení, olivy či hrozny. Úkolem v jednotlivých misích přitom nikdy není rychle vystavět budovy, zlepšit ekonomiku a vyrazit na barbarskou vesnici a zneškodnit ji. Váš protivník není ani zdaleka tak vyspělý a tak je válečná část hry jen malým doplňkem. Důležitější pro vás budou hodnoty surovin a denárů, zde fungujících jako platidlo.

Hra sama vám určuje za sebou jdoucí úkoly a odměny, které musíte k úspěšnému projití mise splnit. Některé můžete odmítnout, jiné jsou povinné. Většinou se jedná o úkoly jako dosáhnutí určitého levelu hlavní budovy, postavení chrámu, zlepšení šťastnosti vašich obyvatel nebo jejich bohatství. Tyto faktory pak ovlivňuje plnění jejich tužeb.

Mezi ty základní patří například nutnost mít v blízkosti vodu, maso, chléb a podobně, ty pokročilejší pak náboženství či kulturu. Jednotlivé budovy mají okolo sebe po kliknutí vyznačené pole působnosti. Neznamená to tedy, že když postavíte na kraji města jednu studnu, vystačí to pro celé město. Pokud se o své svěřence starat dobře nebudete, jednoduše se zbouří, ve městě vzniknout požáry, zvýší se kriminalita a budete se mít co otáčet, abyste tyto problémy vyřešili.

Válčení pouze sporadicky…

Oproti ostatním, obytným či surovinovým budovám je těch válečních ve hře přítomných pouze několik. Jedná se o klasickou nabídku kovárny, kasáren, stájí a cvičiště pro lukostřelce. Budovy ke svému provozu samozřejmě také potřebují určité výrobky jako ošacení pro vaše muže či zbraně. Jednotky nebudete vystavovat jako v jiných strategiích klikáním, nýbrž je hra bude do maximálního počtu 36 mužů na budovu, stavět. Pokud byste tak chtěli mít větší armádu, musíte vystavět více kasáren nebo jiných vojenských budov. Jednotliví vojáci se přitom ovládají jen velmi jednoduchými a strohými příkazy, nemůžete skupinu 36-ti mužů rozdělit, ani je přetáhnout myší. Vaše možnosti se tak omezují na výběr skupiny vojáků, jejich poslání do určité pozice, zaútočení na nejbližší protivníky, změna formace a nebo návrat do města, kde se doplní padlé jednotky.

Po zahájení útoku již samotný průběh můžete ovlivnit jen minimálně, protože hra se většinou řídí pouze podle dvou aspektů – počtu mužů a jejich síle v boji na blízko či na dálku. Tento jednoduchý a možná i odfláknutě působící boj naštěstí nebudete provozovat nikterak často a střety s divokými barbary jsou ve většině misí spíše výjimkou.

Grafický skvost

Co naopak stojí za velikou pochvalu, je detailní, na hardware nenáročná grafika a krásné žijící město, ve kterém můžete pozorovat jednotlivé otroky, obyvatelé jdoucí do práce a celkový ruch na ulicích. Nechybí ani detailní zoom a dostatečné oddálení pro přehlednost. Ovládání a rozložení obrazovky je taktéž na špičkové úrovni a nezaznamenali jsme žádné problémy. Grafická stránka Imperium Romanum, doplňovaná v pozadí sympatickou muzikou je tak opravdovým skvostem mezi podobnými druhy strategií a stařičký Caesar může jen závidět.

Ať už patříte mezi příležitostné hráče RTS nebo jste velkými fandy tohoto žánru, koupí této hry rozhodně neprohloupíte. Nabízí totiž dostatek, především stavitelské, zábavy jak pro náročné hráče, tak i začátečníky a umí se jim výtečně přizpůsobit.

Imperium Romanum

Jednou větou. Vylepšený, rozšířený a zábavnější Caesar se skvostným grafickým a hudebním zpracováním.

Propracované budování města, výroba, starost o obyvatele a plnění jejich tužeb, monumentální stavby Říma, zajímavé prostředí, výtečná grafika, zvuk a atmosféra, nízké HW nároky