Guild Wars 2 Recenze Guild Wars 2

Guild Wars 2

Radek Friedrich

Radek Friedrich

10. 9. 2012 22:00 11
Reklama
Reklama

Za dobu letité dominance World of Warcraft se už několikrát objevil titul, který se dopředu kasal přídomkem “zabiják WoW”, zatím se to ale žádnému ani omylem nepodařilo. A to se mezi vyzyvateli našla i zvučná jména podpořená hromadou peněz a velkou fanouškovskou základnou. Guild Wars 2 má poměrně dost trumfů na to, aby se stala velmi úspěšnou a přinesla profit svým tvůrcům, na pokoření krále to ale přece jenom asi stačit nebude. Největším plusem je bezesporu absence pravidelných měsíčních poplatků a o generaci modernější grafická podoba. V případě slibovaných revolučních prvků a nových principů hraní už je to na dlouhou diskuzi. Podle dosavadního hraní to spíše vypadá na vyzobání fungujících modelů ze všech možných onlinovek nebo o jejich vylepšení – což nijak nesnižuje zábavnost hraní, do revoluce to má ale hodně daleko.

Tvorba postavy obsahuje všechny populární možnosti, volbou povolání počínaje a barvou chlupů v nose konče. Na výběr je z pěti ras a osmi povolání, poměrně tradičně se dají rozdělit do tří skupin podle brnění, jež mohou nosit. V tomhle ohledu se Guild Wars 2 nijak neliší od ostatních MMO – v kovu schovaní válečníci; zloději, lovci a technici v kůži; magií obdaření jedinci v látkových modelech. V průběhu tvorby ještě modifikujete svého budoucího hrdinu sadou odpovědí na otázky a po jeho pojmenování se před vámi otevře celý svět.

Báječný svět k prozkoumání

Hned první kroky vás zavedou do osobního příběhu, který se vine v průběhu celého postupu na osmdesátou úroveň. Chlapíka s vykřičníkem nad hlavou tu sice nepotkáte, ale pokud chcete dosáhnout nějakého progresu, do připravených scénářů se budete chtě nechtě muset zapojit. Dynamické události, které suplují roli klasických questů, se nijak výrazně neliší od modelu použitého ve Warhammer Online. Běžíte krajinou, prozkoumáváte okolí a najednou se přimotáte k probíhající události, nebo ji sami spustíte svojí činností. Může jít o ochranu vesnice před nájezdem, dobytí nepřátelské pozice, doprovod karavany, chránění osob či zabití silného protivníka atd. Slibovaná dynamika, kdy výsledek vašeho snažení trvale ovlivní situaci v oblasti, je samozřejmě přehnané tvrzení, tyto události se nutně musí průběžně opakovat, což trvalý dopad vašich činů poněkud znemožňuje. Příjemné naopak je, že nemusíte shánět dopředu žádnou partu nebo prosit ty, kdo dorazili dříve, aby vás do skupiny přibrali. Prostě jen přiložíte ruku k dílu a hra vás po skončení odmění podle vašeho přínosu množstvím zkušeností, speciálních bodů karmy a penězi. Díky otevřenosti se sice ve větším počtu hráčů stává situace poněkud chaotickou, ale to nijak nesnižuje její zábavnost. Přesto si neodpustíme poznámku, že pro MMO typické grindování v Guild Wars 2 sice nemá podobu nošení medvědích kůží zadavateli questu, ale plnění jednotlivých dynamických událostí se v případě nutnosti „dolevelovat“ na další postup mění v něco velmi podobného.

Každá oblast (vymezená doporučeným rozsahem úrovně hrdiny) nabízí daný počet věcí, které na ní můžete plnit. Takže vás čeká objevování jednotlivých zajímavých míst, plnění výzev a úkolů a další činnosti, za jejichž kompletní splnění v dané zóně budete odměněni. Například hledání vyhlídek vnáší do MMO prvky skákaček (nejpodobnější je to asi hledání Datacronů v SW TOR), objevené uzlové body zase slouží jako teleporty pro rychlé přesuny po mapě. Pokud se budete zhruba držet příběhové linie, bude vaše úroveň odpovídat horní hranici pro danou zónu zhruba v okamžiku, kdy vás hra pošle dál. Ano, i když se to možná na první pohled nezdá, Guild Wars 2 vás v příběhové linii posouvá docela lineárně vpřed. To neznamená, že se nemůžete vzbouřit a opustit dějovou linku a vydat se zkoumat jiný kout světa... Mezi třicátou a čtyřicátou úrovní se pak poprvé podíváte do instance – příběhového dungeonu, po jehož dokončení ho můžete následně procházet opakovaně s partou v nepříběhovém režimu. Momentálně hra nabízí osm dungeonů, z nich tři jsou určeny pro hráče na maximální úrovni. Zda to bude stačit hráčům, pro které není PvP prioritní náplní, ukáže teprve čas – dokud je co objevovat a plnit v jednotlivých zónách, je o zábavu postaráno.

Guild Wars 2 obsahuje i jeden kontroverzní element, který někteří vítají, jiní na něj pohlíží s nelibostí. Jedná se o škálování úrovně podle zón – v praxi to znamená, že pokud jako level 35 zavítáte do míst určených pro začátečníky na páté úrovni, váš level se efektivně sníží na 6. Nevýhoda je jasná – neexistuje místo, kde byste mohli zabíjet pouhým pohledem, výhod je ale ve finále více. Pokud si budete chtít projít některé z low-level zón později, nebude to jen kosení bandy únavných šedivých potvor hluboko pod vaší úrovní, budete muset bojovat s rovocennými oponenty. Dalším plusem je to, že hráči na vysokých úrovních nemohou „navštěvovat“ nováčky a kazit jim hru způsobem, jakým to občas dělávají...

Bez boje to nepůjde

Existují sice online hry, v nich můžete svůj „život“ prožít jako rybáři nebo bylinkáři a nesáhnout po zbrani po celou svoji kariéru, ale v případě Guild Wars 2 to příliš nedoporučujeme. Bojový systém se povedl, opět se jedná o esenci toho, co funguje v jiných hrách doplněnou o některá vylepšení. Velmi sympatický prvek je odstranění energie/magie potřebné k používání schopností – úderů či kouzel. O dynamiku boje se starají cooldowny, o variabilitu zase odlišné schopnosti svázané s různými zbraněmi. V praxi to znamená, že pokud v ruce třímáte obouruční hůl, základní pětice kouzel se liší ve vzhledu i účinku oproti situaci, kdy se do boje vybavíte dýkami. V bojích pod vodou přichází další sada, neboť pod hladinou je hrdina automaticky vybaven trojzubcem. Dalším zpestřením bojů je přepínání mezi zbraňovými sadami (ne u všech povolání) – tím se vyhnete čekání na dlouhé cooldowny, neobvyklá je i možnost uhýbat nepřátelským útokům. To sice nelze dělat bez omezení, ale i tak se může jednat o rozhodující moment v boji, pokud se vám podaří vyhnout devastujícímu úderu od nepřítele... Povedlo se i zapojení komb do bojového systému – postavíte ohnivou stěnu a jiný hráč díky ní střílí na nepřítele zápalné šípy, abychom jmenovali to nejjednodušší. Spolupráce s ostatními přináší spoustu výhod, přesto si v Guild Wars 2 vystačíte sami, pokud preferujete sólo hraní. Každý hrdina má svou vlastní schopnost léčení, ve hře tedy chybí klasická třída zaměřená pouze na uzdravování ostatních.

Díky tomu, že vizuální stránka hry je na vysoké úrovni, se vám boje hned tak neomrzí. Efekty jednotlivých úderů a kouzel jsou pastvou pro oči, když se sejde větší počet hráčů a pustí se všichni do boje, může se vám stát, že se v celé té nádheře trochu ztratíte. Kouzla s plošnými efekty (ohnivá bouře) se míchají s roztočeným mečem, do toho někdo další vyvolává své kouzelné poskoky a za chvíli nevidíte, kde se nachází nepřítel. Naštěstí je to většinou v místě, kde je koncentrace blesků, střel, výbuchů a řevu nejhustší. Nutno podotknout, že slabší grafické karty mohou upadnout do šoku, ze kterého se jen těžko vzpamatují.

Sběratelé kostí

Loot neboli kořist z padlých nepřátel nabízí tradiční variabilitu předmětů. Trofeje, které lze prodat, zbraně, brnění a materiály, ze kterých lze vytěžit základní suroviny potřebné ve výrobních profesích. Při pobíhání po herním světě kácíte (sklízíte a těžíte) dřevo, plodiny a kovové rudy. Tady je potřeba si dát pozor, abyste svou úrovní příliš „nepředběhli“ svůj level ve výrobní profesi, protože ve vyšších zónách budete těžit vyšší formy surovin, pro ty nižší se budete muset vracet do začátečnických lokací, nebo je shánět za peníze v aukci (Trading Post). Stejně jako v jiných MMO lze zvolit dvě profese, pokud se časem rozhodnete pro jinou, o získaný progres v té původní nepřijdete a můžete se k ní kdykoli vrátit. Po počátečních problémech Trading Postu (nestačil kapacitně náporu hráčů, ostatně podobně na to byly i samotné servery), kdy bylo skoro nemožné získat chybějící ingredience, teď všechno funguje jak má.

Velkým plusem Guild Wars 2 v této oblasti je úložiště materiálů – do něj můžete odkládat všechny nasbírané, vytěžené i zpracované suroviny v rozumném obejmu – GW2 je snad první onlinovka, v níž hráč nemusí neustále bojovat s nedostatkem místa v batohu a bance. A i když se to možná nezdá, tohle je jeden z velmi přínosných momentů, který dělá samotné hraní příjemnějším – i proto, že nemusíte neustále odbíhat prodávat věci, nebo volit, co zahodíte, abyste do batohu nacpali něco lepšího... Samotná výroba funguje na principu receptů, ty základní dostáváte po dosažení dané úrovně automaticky, jiné z dostupných materiálů vynalézáte sami, další můžete zakoupit. Podle obtížnosti dané věci je odstupňováno i ohodnocení ve formě zkušenosti. Celkově se dá říci, že systém výrobních profesí je v Guild Wars 2 perfektní, a pokud se výrobě věnujete, jste schopni tvořit věci, které obstojí v konkurenci těch, co získáte z nepřátel nebo za odměny. A když funguje Trading Post, dal by se tento systém nazvat prakticky dokonalým.

Zabij bližního svého

Guild Wars 2 bez PvP si lze asi jen těžko představit, momentálně se nabízí ve dvou variantách. Strukturované PvP se podobá kombinace Battlegroundů a Arén z WoW a je striktně odděleno od vlastního PvE obsahu. Všechny odměny získané ze strukturovaného PvP lze použít zase jen v něm. V této verzi se můžete zapojit do turnajů, úspěšní se pak kvalifikují do měsíčních turnajů a ti nejlepší nakonec postupují do ročních.

Ti, kdo si chtějí zahrát tento druh PvP, ale nedosahují potřebných kvalit, nebo jen nemají čas se mu věnovat pravidelně, se mohou zúčastnit rychlých bitek s podobným přihlašovacím systémem, jako znáte třeba z Team Fortress 2. Momentálně funguje jediný PvP mód, kterým je Conquest, další varianty se objeví až postupem času v některém budoucím patchi.

Druhá varianta je WvW, neboli světové PvP, v němž mezi sebou bojují hráči ze tří serverů. Dvoutýdenní bitvy se odehrávají na obřích mapách a úspěch v takovém tažení znamená bonusy pro celý domácí svět (server). Pokud se hráči chce, může svou postavu kompletně vylevelovat v tomto prostředí a celý PvE obsah nechat ležet ladem.

Pro samotné PvP boje platí přesně opačné škálování než v normálních zónách. Jakmile vstoupíte do PvP, postava je dynamicky upravena na 80. úroveň a odpadá tedy dělení bojů na různé instance podle dosaženého levelu hráčů.

Co říci závěrem? Možná vám budou chybět cestovní zvířata (ale systém teleportů je dostačující), možná byste si přáli vlastní dům (housing je do budoucna plánován), možná jste čekali revoluci (ta ale nepřišla). I když se určitě najdou místa a momenty, v nichž vás Guild Wars 2 zklame, celkově se jedná o skvělý kousek, který si zaslouží chválu od všech hráčských vrstev.

Guild Wars 2
Windows icon PC

Verdikt

Výhodou MMO je bezproblémová možnost průběžně ladit obsah – v případě Guild Wars 2 věříme, že každá nová úprava vylepší už takhle skvělou hru.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz