Gran Turismo Sport Recenze Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

Maggot

Maggot

19. 10. 2017 13:30 27
Reklama

Při pomyšlení nad skutečností, že se tu recenze s titulkem obsahujícím sousloví Gran Turismo naposledy objevila před 4 lety, se skoro tají dech. Japonské studio Polyphony Digital jako jediné z někdejšího kruhu elitních vývojářů vydává na konzolích aktuální generace svůj první závodní titul, který zároveň sundá svou masku a hráčům nastavuje novou tvář. Ačkoliv se zažité principy mění, původní filozofie zůstává. Gran Turismo Sport je důmyslná encyklopedie plná detailů, která ve vás vzbudí lásku k automobilům. Přiměje vás ovšem zamilovat se do ní samotné? Zavřete oči, zasněte se a představte si, jak vcházíte do provoněného auto salonu... 

JINÝ SVĚT, JINÝ ZVUK

Dveře se otevírají a do nosních receptorů naráží jemná vůně leštěného dřeva a drahého vína. Procházíte prosluněnou halou, kde sluneční paprsky jemně tančí na kapotách delikátních britských klasik a německých legend. Jste obklopeni luxusem, jemným, ale rozhodně ne okázalým. Čalounění nábytku dokonale ladí s obložením stěn. Čím více se blížíte ke garážím, tím více se teplá vůně interiéru mísí se štiplavostí vysokooktanového benzínu. To je jedna z mnoha definicí Gran Turisma coby prémiové závodní značky, jejíž tradice a zvuk v mnoha ohledech předchází její nedávné úspěchy i selhání. Pokud se někdo v historii závodních her vždy zaměřoval na ty nejtitěrnější až abstraktní detaily, bylo to vždy japonské studio Polyphony Digital. Detaily takového ražení, jako je simulace jízdy po Měsíci! Ano, simulace jízdy po Měsíci v závodní hře.  

Koukej, co umim! #1:
Split-screen závodění

Gran Turismo Sport je jedním z mála moderních titulů, kde si můžete ve 2 hráčích zahrát na jedné rozdělené obrazovce. Očekávejte jen lehce degradovanou grafiku kvůli výkonu, ale už vám jen stačí sehnat kamaráda a můžete tůrovat motory společně!

Časy se ovšem mění a z kdysi přední závodní série se stal outsider, kterého v mnoha ohledech pohřbila ona mystická honba za detaily a neschopnost reagovat na změny herního průmyslu efektivně. Hoďme minulost za záda a věnujme se přítomnosti. Gran Turismo Sport totiž mění koncepci. Z kdysi masivní hry orientující se na offline obsah je rázem téměř výhradně multiplayerová závodní hra se záběrem na esport, která ovšem válčí na několika frontách současně. Kromě nového pojetí závodění a interakce s hráčem přináší i mohutně aktualizovaný engine, lepší fyzikální model, vyhlazenou grafiku a další vychytávky. Přestože se časy mění, Gran Turismo Sport voní stále stejně prestižně a honosně, prezentuje se jako žádná z her od konkurence. Již v menu, kde hraje jemné barové piano a kamera decentně jezdí kolem naleštěného vozu si uvědomíte, že v tomto ohledu je vše na svém místě. 

Pod kapotou je ovšem všechno jinak a ti nejvěrnější fandové z nás musí přistoupit na myšlenku toho, že když nebudou chtít závodit online, Gran Turismo Sport reálně nemá co nabídnout. Ano, jistá forma kariéry a ekonomiky ve hře funguje, je ovšem natolik upozaděná, že zkušenější hráči zhltnou všechen obsah dedikovaný pro kampaň během dvou dní. Bavíme se tu o čtyřicítce licencí, kde se naučíte základním technikám ovládání auta, vyděláte peníze do začátku a do garáže zaparkujete prvních pár vozidel, které odpálí vaši kariéru virtuálního atleta. Přestože je přítomnost licencí příjemným osvěžením z pohledu zaběhnutých tradic v sérii, stejně jako všechen další odříznutý obsah působí jen jako něco, čím se musíte prokousat, abyste mohli začít závodit po síti. 

KDYŽ NENÍ Z ČEHO BRÁT

Mimo licencí na vás pak čeká šedesátka speciálních úkolů a závodů s předvybranými vozidly či kategoriemi, kde si okusíte všechno od srážení kuželů až po čtyřicetikolový vytrvalostní závod a v neposlední řadě i časovky na vybraných okruzích. Gran Turismo Sport se nijak nesnaží hlásit k hardcore komunitě závodních simulátorů, motto "Závodění je pro každého" velmi přesně vystihuje postavení hry na aktuálním poli závodních titulů. Sport totiž nejde do hloubky v prakticky žádném aspektu, nicméně drží se na velmi silných základech a natahuje ruku směrem k obecnému publiku. A jak se vlastně může jízdní simulátor snažit oslovit běžného hráče, který se chce bavit bez závazků? Inu, ona roznožka mezi dvěma světy se neobejde bez obětí v podobě roztržených kalhot.  

HOĎ TO NA BOUDU!

Gran Turismo Sport
i Zdroj: Hrej.cz


Vizuální model poškození je jen velmi základní, v podstatě se omezuje na pomačkané plasty, poškrábaný lak či jemné pavučinky na skle. Totéž se dá říci i o mechanických efektech na řízení či výkon vozu. Gran Turismo Sport ovšem parádně řeší pit stopy, chytře se vyhýbá jakékoliv manuální interakci a místo toho se přehraje fešná animace, kde tým běhá kolem vašeho auta, zatímco vy rozdáváte příkazy.

Zapomeňte na obsahově bohatou kariéru, tato éra už je dlouho pryč. Gran Turismo Sport ovšem své formě podřizuje i zbytek obsahu a to, co mnozí ani nezaregistrují jako problém, je pro mě osobně absolutní ničitel atmosféry. Bavíme se tu o celkovém množství 160 aut, což je číslo, za které by se hra za normálních okolností nemusela vůbec stydět. Potíž je, že aktuální vozový park představuje neuvěřitelný chaos, který zmixovaný dohromady připomíná spíše další Ridge Racer než autentický jízdní simulátor. Na jedné straně totiž stojí zhruba 60 licencovaných silničních strojů i závodních speciálů, zbytek je jen vata v podobě fiktivních závoďáků postavených na základech reálných aut a konceptů z programu Vision GT. Situace je navíc natolik bizarní, že autoři postavili například fiktivní závodní verzi reálné Corvetty Stingray a z té zpětně odvodili fiktivní silniční verzi. 

A proč by se studio, které si tak moc potrpí na chirurgické přesnosti a faktografii, uchýlilo k tomu, aby virtuální obdobu závodů GT3, kde doopravdy závodí pravděpodobně největší množství různých závodních aut vůbec, naplnilo neexistujícími speciály, které vedle těch reálných vypadají jako kdyby je dohromady slepil tříletý Honzík po mozkové obrně? Důvodů se pravděpodobně najde spousta, jednou z teorií je, že zkrátka nebyl čas čekat na vyjádření automobilek, jelikož iterační proces tvorby a schválení virtuální verze auta zabere spoustu času. Teorie číslo 2! Jelikož je Gran Turismo Sport kompetitivní hra, rozdíly mezi jednotlivými vozy nesmí být příliš velké, a tak si vývojáři musí často pomoci tím, že upraví výkon tady nebo zvětší hmotnost támhle, což je přesně něco, co se automobilkám poskytujícím licenci obecně nelíbí. 

TŘI SVĚTY

Ať už je to, jak chce, výsledek je bídný a se stejným problémem se potýká i repertoár tratí. Reálných okruhů je absolutní minimum, a ačkoliv jsme všichni přirozeně nadšení z InterlagosNurburgringuBrands Hatche, Suzuki či Willow Springs, dalších 10 fiktivních tratí a jejich variace už nikterak nepřispívají pocitu toho, že se nacházíte uprostřed závodního simulátoru, který by vám zprostředkoval prvotřídní virtuální zážitek na okruhu. A jaká nálada panuje mimo garáže, tedy přímo na okruhu? Jízdní model doznal velkých změn a Gran Turismo Sport dokazuje, že si svůj přídomek jízdního simulátoru stále zasluhuje a nemusí na stůl vykládat příliš mnoho argumentů. 

Koukej, co umim! #2:
Hra se hraje skvěle i na ovladači!

Bez přehánění, GT Sport nabízí nejvyladěnější řízení auta pomocí ovladače ze všech aktuálních závodů. Hra dokonale reaguje na vaše povely bez zbytečného škubání, což hráči dodává dosud nevídanou porci jistoty a stability i ve vysokých rychlostech a jinak hazardních situacích.

Celou dobu jsem se úspěšně vyhýbal porovnávání s Project CARS 2 či Assetto Corsa – je třeba si uvědomit, že tyto dva tituly jsou v porovnání s GT či Forzou v úplně jiném segmentu, přestože všechny hry sdílí spoustu styčných bodů napříč svými jízdními modely. Ačkoliv Gran Turismo Sport nejde tak moc na krev jako výše zmíněné duo hardcore simulací, řízení auta si užijete. V mnoha ohledech dokonce naše novinka vychází jako vítěz! Pocit z hmotnosti vozu je vynikající a s auty se musíte mnohdy vysloveně prát, abyste je protáhnuli zatáčky, přičemž tento pocit sílí zejména při závodech silničních aut. Bez závodních pneumatik to zkrátka nejde snadno a skutečně se musíte velmi rychle naučit respektovat brzdnou dráhu aut. 

Je až překvapivé, jak pevně auta působí, přestože hra útočí na mnohem širší publikum než kdykoliv předtím a je radost vidět, jak nádherně vypadá dynamika vozu v praxi. Na hrbolatém Nordschleife cítíte, že je potřeba volant držet mnohem pevněji a necitlivá práce s plynem jistojistě vyústí v cestu mimo trať. Hlavním rozdílem oproti striktním simulátorům je množství impulzů, které hráč získává od podvozku a pneumatik do svých prstů. Auta nejsou tak zdivočelá a nemáte pocit, že vás chtějí zabít, nemusíte neustále ladit stopu pečlivým dotahováním volantu či analogové páčky a již v prvním závodě se budete cítit velmi pohodlně. Gran Turismu odjakživa chyběla živočišnost, jejíž absence byla ovšem s přibývající konkurencí ještě znatelnější. Jistá dávka sterility se bohužel nevyhýbá ani GT Sport právě skrze fakt, že se celkem úspěšně snaží zavděčit všem. 

DRŽ TO PEVNĚ!

A přestože budete o nejlepší časy bojovat s vypětím sil a ty nejlepší výkony podáte jen při absolutní harmonii vašich smyslů a nastavení auta, obecně je mnohem snazší podávat velmi dobré a konzistentní výkony. Zatímco v Assetto Corsa či Project CARS 2 si neustále připadáte uprostřed války a závodní auto je spíše zbraň a nástroj zkázy, z něhož vychází robustní mechanické zvuky, auta v Gran Turismo Sport působí trošku jako plastové rakety připevněné k autodráze. Skvěle se projedete, ale pokud jste byli ohromeni komplexností jednou z výše zmíněných her, velmi pravděpodobně se vám nepodaří v prostředí nového Gran Turisma najít většího uspokojení. Důkazem jest fakt, že si na auta v různých třídách zvyknete takřka okamžitě a takhle to doopravdy nefunguje. Není možné přeskočit z Fordu Focus na Lamborghini Veneno a cítit se jako doma už po první zatáčce, realita je méně úprosná. I přesto je řízení absolutním základem hry a žádná z aktuálních her vizuálně nevyobrazuje dynamiku vozu tak dokonale plynule, jako to dělá právě Polyphony Digital se svým výtvorem. 

Pohyby vozů u konkurence při brždění či zatáčení jsou velmi reaktivní, rychlé a impulzivní v reakci na daný moment. Gran Turismo Sport dokáže tyto přenosy váhy a náklony reprezentovat velmi plynule a v záznamech závodů vypadají auta skvěle i z pohledu kamery postavené podél trati. V HDR, ve 4K rozlišení a s použitím patřičných filtrů hra vypadá skutečně dobře a plynulost pohybu jen podtrhuje celkovou vyladěnost hry jako takové, která netrpí zásadními problémy a kde jeden díl skládačky ladí s druhým, alespoň co se prezentace týká. Přestože hra vždycky obstojně zvládala simulovat řízení auta, vystižení závodění jako takového už jí tolik nešlo, což je jeden z faktorů, který se logicky musel změnit v nejnovější iteraci série. Přestože je díky přítomným značkám, brandování a atmosféře hra mnohem blíže okruhovému zápolení, v podstatě všechny výše zmíněné argumenty onen pocit znovu nabourávají. 

Přesto se můžete těšit na určité elementy, které do závodů přináší svěží vítr taktiky, kdy musíte například během závodu za jízdy dynamicky přepínat palivovou mapu tak, abyste vydrželi na trati co nejdéle bez nutnosti zajíždět do pitu. Menší přísun vysoko oktanu samozřejmě znamená menší výkon, a tak je hledání oné citlivé hranice zásadní částí závodu. Dynamická správa elektronických pomocníků a palivových map je velmi příjemně řešená a snadno se ladí pomocí d-padu, kde rychle vidíte, jaké nastavení používáte a můžete jej v reálném čase změnit. Pravda, to není žádná novinka, ale z hlediska uživatelské přívětivosti jde o rozhodně ideální řešení. Hra vám bohužel nedovolí vypnout alespoň část informací na obrazovce a tak 30 % obrazu zabírá řada zbytečných panelů, které nepotřebujete. 

MODELKA MEZI ATLETY

Nepotřebujete nutně vidět, jestli ABS nebo kontrola trakce právě v daný moment pracuje, ukazatel řazení a tachometr v HUDu efektivně zaberou celou spodní část obrazovky, což nejvíce zasahuje do viditelnosti při výběru kamery z kokpitu. Zkrátka a jistě, obrazový setup vypadá arkádově, přestože kvalita renderování, rozlišení a nedej Bože zapnuté HDR dělá z Gran Turismo Sport skvělou podívanou, přestože má své mouchy. Hlavními hvězdami jsou auta a kvalita modelů je zcela realisticky senzační. Dochází ovšem k určité rozpolcenosti, kde vozidla vypadají dokonale v menu a v izolovaných scénách bez dalšího množství objektů ukusujících z výpočetního výkonu. Počkejte si, až kamera zabere například detail lampy, v níž uvidíte jednotlivé diody. Záběr interiéru je podívanou pro bohy a v čem gétéčko nabírá plusové body, je reprezentace různých materiálů. 

BUĎ SOCIÁLNÍ!

Gran Turismo Sport
i Zdroj: Hrej.cz


Jak čekáte, hra je díky své povaze prošpikovaná sociálními prvky, které vám umožní takřka okamžitě sdílet drtivou většinu vašich kroků se světem. Nebojte se ničeho, nejde o nic podbízivého, veřejná knihovna sdílených obrázků, replayů, polepů vám bude skvělou inspirací, díky čemuž hra překvapivě ožívá!

V závodě to už ovšem taková sláva není, a přestože vše vypadá stále nadstandardně, Forza Motorsport 7 svou čistotou a celkovou plynulostí zadupává konkurenci do země. Vzpomínáte si například na obludné stíny v interiéru? Hou hoouu hoooouuu! Jsou zpět! Jakmile se ovšem připíchnete ke 4K televizi s podporou HDR, hra vám na tváři vykouzlí blažený úsměv, jelikož jde zatím o jednu z nejlepších implementací rozšířené barevné palety vůbec. Ta má samozřejmě dopad na nasvícení, transparentnost materiálů, dynamické přechody mezi rozdílně osvícenými prostory a saturace barev je mnohem blíže realitě. To podtrhuje i tradičně výsostný foto mód, který se nově rozšířil o kompletně bezvýznamný přesto docela zajímavý prvek. 

Scapes mód vám totiž dovolí umístit vysoce kvalitní virtuální model auta z vaší garáže do reálné fotografie silnice a výsledný render je nad míru kvalitní. Při správném použití filtrů a nastavení objektivu byste při porovnání s reálnou fotkou nepoznali rozdíl! Jednu malou radost ovšem střídá velké zklamání, jelikož Gran Turismo Sport nejen že neobsahuje dynamické plynutí času během závodu, ale žádná z tratí ve hře momentálně nepodporuje déšť, ať už se bavíme o okruhovém závodění nebo o rallye. To je absolutní zklamání, zvláště když se před nedávnem Project CARS 2 vytasilo s geniálním systémem Live Track 3.0 a nová Forza podporuje alternativní počasí a zároveň zachovává bájných 60 snímků za vteřinu. Nejasná komunikace směrem k hráči je také jedním z problémů Polyphony Digital. Novinka je zcela očividně obsahově nekompletní a tvůrci se kasají, že to nejlepší nás stále ještě čeká. Co to ale znamená pro nás hráče? Dočkáme se rozšířené podpory počasí? Můžeme se těšit na nový obsah a případně v jaké formě? Otázky, otázky... 

JEDNÍM METREM

Naprosto integrální součástí hry je ovšem systém, který hodnotí hráče. Ve světě závodních simulací se více a více aplikují mechanismy, jež v reálném čase měří hráčovo počínání a Gran Turismo Sport se v tomto ohledu mohutně inspiruje u věhlasné iRacing. Každý živý závodník má v profilu přiřazeny 2 různé hodnoty. Stěžejní je takzvaný řidičský rating, který jednoznačně určuje skupinu, v níž se nacházíte. Všichni jako zelenáči začínáte ve skupině E a postupně se čistým závoděním propracováváte výše, případně prasáctvím propadáte zpátky. Řidičská skupina jednoznačně určuje, s jakým typem hráčů se budete spojovat, do jakých šampionátů se můžete přihlásit a při zakládání vlastních místností slouží také jako omezující faktor, jehož aplikováním lze celkem snadno odfiltrovat havěť od hlouběji zainteresovaných hráčů, kteří to se závoděním myslí vážně. 

Koukej, co umim! #3:
Editor polepení a designu auta

Jedním z obecně nejžádanějších nástrojů je odjakživa editor polepení, který si v sérii Gran Turismo nyní odbyl svůj debut. Důkazem, že jde o nástroje mocné a komplexní dokazuje přehled vytvořených návrhů v galeriích ostatních hráčů. Jsou libo repliky reálných válečných barev nebo originální design?

Způsob, jakým se mezi skupinami pohybujete, řeší takzvaný index čistého závodění. Hra vám během závodu v reálném čase přiděluje tyto body a případně vás penalizuje za chyby, což v konečném součtu znamená, že ačkoliv uděláte pár zbytečných chyb, stejně můžete skončit v zelených číslech. Pokud zajíždíte rychlé časy, nevyjíždíte mimo trať a nebouráte do ostatních, máte vyhráno a můžete se těšit na rychlý postup vzhůru. Pokud jste ovšem prase, sekáte zatáčky a bouráte často, velmi pravděpodobně se budete v jedné skupince potácet celý život. Filozofie zní jasně a její aplikace ve hře je efektivní a v praxi i funkční. Přestože stále ještě narazíte na řadu chyb, kdy vás například někdo vytlačí mimo trať a hra strhne body vám nebo naopak nehlídá dostatečně důkladně jezdce kteří lítají po obrubnících vnitřní části trati, obecně je technická implementace funkční. 

Bohužel neřeší jednu zcela nevyhnutelnou situaci. Gran Turismo Sport je jízdní simulátor, který to s online závoděním myslí skutečně vážně, ale zároveň vábí i absolutní nováčky, což je přirozený proces, díky němuž hra velmi pravděpodobně přežije. Teď si představte, že někdo, kdo nikdy předtím nehrál automobilový simulátor, má nasednout do těžkopádného auta a snažit se v plném provozu závodit s ostatními, za doprovodu represivního penalizačního systému. Na jedné straně jej hra hodnotí tak jak si zaslouží, což je správné, nicméně online závodění v úplně počáteční skupině je obecně extrémně vratké, jelikož právě zde narazíte na ty nejproblémovější závodníky, kteří často absolutně nevědomky bourají a dělají potíže ostatním. Největší masakr nastává v momentě, kdy se vypíše závod na malém oválu a kde se sejde třeba až 30 dalších hráčů. Jak asi vypadá závod, kde jsou namixovaní úplní zelenáči s ostřílenými matadory? 

NENASADÍŠ, ANI KDYBY SES TAM...

Zcela přirozeně se ti silnější dostanou výše a čím dále budete v žebříčcích, tím čistějšího a férovějšího závodění se dočkáte. Momentálně ovšem musíte počítat s tím, že začátky budou skřípat, a to nejen kvůli vašim vlastním chybám. Rozhodně je také potřeba zmínit, že Gran Turismo Sport je technicky always-online titul. Respektive, hrát můžete i bez připojení k síti, ale jen silně omezený arkádový režim bez přístupu ke kariéře jednoho hráče. To je jedno z těch rozhodnutí, které nedává smysl a sám jsem bohužel zažil situaci, kdy byl hlavní server během závodění odstaven a hra neuložila výsledky závodu, načež se po zpětné synchronizaci dostala do velmi podivného stavu. Tato skutečnost jen potvrzuje, že pokud to nemyslíte s budováním svého online profilu vážně, nemá vaše životnost v GT Sport dlouhého trvání. 

Pakliže se ale rozhodnete do závodění naskočit po hlavě, těšit se můžete i na vlastní ekonomiku, která podpírá páteř hry. Za vyhrané kredity si tradičně kupujete nová auta, i přesto ovšem nejde o primární měnu. Zásadní jsou Mileage body, jež získáváte lineárně s odjetými kilometry a za něž pořizujete jinak nedostupná auta, nová kola, motivy nálepek, barvy či vybavení pro svého závodníka v místním obchodě. Mimo jiné jimi vylepšujete i nakoupená vozidla, což je tentokrát maximálně bezpohlavní proces, jelikož není nijak vysvětlen prostřednictvím tradiční vaty v podobě "Kup si turbo, budeš mít víc koní, kup si nový brzdy, budeš líp brzdit". Místo toho si ťuknutím na tlačítko vylepšíte výkon či aerodynamiku a tím to končí. To pro případ, že byste chtěli svoje oblíbené auto použít ve vyšší soutěži.  

Pakliže bych měl ovšem aplikovat nasbírané poznatky přímo na konkrétní personu, budu muset být konkrétnější! Pokud jste sentimentální fanoušci odkojení Gran Turismem, velmi pravděpodobně pocítíte absenci významnějšího offline obsahu. Stejně tak se můžete řadit mezi hráče, kteří se snaží hrát všechny aktuální závodní tituly. V takovém případě očekávejte, že vám nové Gran Turismo nenabídne ani zdaleka takovou výzvu a vzrušení jako konkurenční tituly, přestože se v jádru hraje pořád dobře a vypadá senzačně a technicky jde o jednu z nejodladěnějších her poslední doby. Jsou to právě nováčci a hráči nevyžadující hlubší jízdní model, kteří se budou ve hře cítit jako ryba ve vodě. Ať už je důvod jakýkoliv, Gran Turismo Sport nabízí solidní základy, ale zároveň trpí syndromem rozpolceného obsahu, kterého je navíc nedostatek. Až čas ukáže, nakolik bylo rozhodnutí postavit plnohodnotný titul na online hraní rozumné.

Gran Turismo Sport
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Gran Turismo Sport je splněným snem kompetitivních hráčů, ale noční můrou tradičních závodníků. Odvážná rozhodnutí se neobejdou bez obětí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama