Hrej.cz Genesis Rising: The Universal Crusade Recenze

Genesis Rising: The Universal Crusade

taltos
taltos
11. 4. 2007 22:21 Sdílej:
Reklama
Reklama

Genesis Rising: The Univarsal Crusade je vesmírnou akční strategií, která přichází s několika dobrými nápady a atraktivním zpracování nekonečného světa planet, hvězd a nebezpečných mimozemšťanů. Na čem se ale autoři při vývoji spálili, jsou nedodělky, časté bugy a stereotyp ze stále se opakujících činností. Jaké by tedy mohli být důvody koupě právě této vesmírné akce, když se na trhu nabízí starší a velmi propracované tituly, jako je Freelancer? Vezměme si to popořadě.

Srdce vesmíru

Kromě čtyř různých tutoriálů a multiplayeru vás v hlavním menu čeká kampaň. Ta funguje jako tenký provázek, po kterém budete ručkovat a doufat, že se nitka nepřetrhne a vy zcela neztratíte. Jejím cílem je získat legendární Heart of Universe (tedy Srdce vesmíru). Při stejném pátrání již zahynul váš otec, takže zde máme hned další hnací motorek pro vašeho hrdinu. Srdce vesmíru by navíc mělo lidské rase zajistit téměř nesmrtelnost, takže by se poté lidé mohli stát samotnými Bohy.

Vzhled postav i celého světa Genesis Rising se náramně podobá stylu z Warhammeru 40 000, takže se dočkáte velice hezky vykreslených, futuristických postav, designů lodí a podobně. Vaše hrdiny (i nepřátele) si budete mít možnost prohlédnout v poměrně častých příběhových filmečcích. Ty se většinou odehrávají na vaší lodi, kde rozebíráte situaci s různými mimozemšťany nebo i nadřízenými. Problém je, že velmi často vypadává zvuk, takže pokud vám autoři nedarovali do filmečku titulky (což se občas stalo), můžete sekvenci v klidu přeskočit a doufat, že na nitku příběhu dokážete navázat v dalším místě nějakého zvratu.

Poslední neprozkoumaná galaxie

Právě tam zamíříte se svou mateřskou lodí a budete brázdit jednotlivé „sektory“ a sbírat informace o tom, kde byste mohli nalézt váš cíl putování. V praxi to vypadá asi tak, že v aktuální lokalitě dostanete nějaký úkol (například prozkoumat opuštěný tanker a následně i základnu), který se nadále vyvíjí. V našem případě po přiblížení spustí základna palbu. Po obsazení se dozvídáte, že základna i tanker jsou pod taktovkou silných mimozemšťanů, kteří si již brzo přiletí pro svůj podíl na těžbě. Rychle tedy nastražíte do tankeru výbušninu a se svou flotilou se schováte v mlze. Zbytek si již jistě dokážete domyslet sami. Po těchto dílčích úkolech jste většinou nasměrování na jinou mapu, kam se pomocí teleportu dostanete během chvíle. Úkoly jsou založeny na tom, že po vás někdo chce laskavost, za kterou vám pak poví důležitou informaci o vaší hlavní misi. Žádný z úkolů se většinou neobejde bez boje a v některých lokacích se setkáte pouze s osamělou základnou, kterou po dobití můžete vytěžit a tím si rozšířit flotilu do dalších, příběhových, bojů. Všechny jednotky i vylepšení se hrou přenáší, takže se nemusíte bát, že byste pokaždé začínali od píky.

Na většině map budete mít k dispozici jakousi organickou základnu, z které budete těžit surovinu. Zapomeňte na kamení, dřevo i jakékoliv krystaly. V Genesis Rising se obchoduje s krví. Právě z ní budete stavět veškeré lodě, vyvíjet nové technologie i vylepšovat své jednotky. Pokud porazíte nepřátelské plavidlo a nedáte mu ránu z milosti, i z jeho nehybného vraku můžete krev dostat a poté ji využít buď na léčení svých jednotek, nebo na stavbu nových lodí. Žádné statické budovy stavět nebudete a všechny jednotky vyprodukujete přímo v mateřské lodi a vylepšení zase v laboratoři. A jakmile máte svou malou armádu hotovou, můžete se vrhnout na nepřítele…

Neberte zajatce, pouze jejich krev!

V Genesis Rising jsou bitvy bohužel poněkud „skromnější“, takže kdo čekal souboje o desítkách nebo i stovkách lodí, je na špatné adrese. Hra má počet jednotek velmi přísně ošetřen populačním limitem, tudíž si každou loď budete hlídat jako oko v hlavě. Jediná ztráta totiž může znamenat prohranou bitvu, možná i válku. Tento způsob sice nahrává většímu taktickému přemýšlení, ale to hned dostává pořádnou ránu pod pás tím, že jednotky nezískávají v boji žádné zkušenosti. Můžete při sobě tedy mít i veterána, který prošel bez zničení pěti misemi, ale i tak se nijak nebude lišit od právě vyrobené jednotky. Každá bojová loď, kterou vyrobíte, je totiž na chlup stejná a až poté, co jí přidělíte jednotlivé „geny“, se stává unikátní a různě využitelnou jednotkou. Loď je tedy ihned po vyplyvnutí z továrny zcela bezbranná a rychle ji musíte osázet různými druhy střel, štítů, možností obsazovat nepřátelské základny a podobně. Abyste se nebáli, že po vyrobení jedné jednotky strávíte pět minut nad rozdáváním schopností, doplním, že základní bojový letoun má pouze tři sloty na jednotlivé schopnosti, takže s tím budete hotovi raz dva. Geny získáváte zakoupením v laboratoři nebo vykradením nepřátelských schopností z poraženého korábu.

Samotný boj poté probíhá vcelku hodně rychlým a akčním stylem a na nějakou taktiku je jen velmi málo času. Maximem vaší flotily bude tedy vyslání silnějších raket na větší vzdálenost (tyto střely se chvilku dobíjí a jednotka je sama nikdy nepoužije) a případně i uhýbání před raketami nebo ochrana vaší lodi pomocí štítu. Na nic jiného nezbývá čas a jelikož jsou veškeré lodě v 2D rozměru, na nějaké podlety a jiné manévry v rozměru třetím můžete zapomenout. 3D design zde slouží jen jako vábnička na hráče a na hezký pohled po okolním vesmíru. Velkým nedostatkem je nemožnost jakkoliv ovládat čas, takže se nevyhnete dlouhým přeletům na druhou stranu mapy a naopak zmatku na bojišti, kdy nevíte, co máte dělat dřív, a tak raději necháte lodě stát naproti sobě a pálit do sebe lasery. Minimapa na přehlednosti hře rozhodně nepřidá, protože se skládá jen z různě barevných teček a dalších podivných útvarů. Jestli to mělo navodit atmosféru futuristické budoucnosti a záhadného vesmíru, ani trošku se to nepovedlo.

…ten musí jít z kola ven!

Vesmírné prostředí, detaily lodí i efekty při boji jsou opravdu na vysoké úrovni, což můžete sami posoudit na obrázcích. Co tvůrci ale technicky nezvládli, jsou bugy, které vás během hry čekají. Sice již vyšel jeden patch a další jsou jistě na cestě, ale recenzujeme základní hru, takže nemůžeme opomenout vypadávání zvuku, zasekávání hry, nebo vyhazování do operačního systému. Nejvíce starostí mi sice dělal právě zvuk, který 100% fungoval prakticky jen při boji, zaseknutí hry uprostřed dobře rozjetého úkolu, ale dokáže také, kvůli automatickému ukládání pouze na začátku mise, pořadně naštvat.

Škoda těchto zbytečných chyb a později stále se opakujících činností a úkolů. Genesis Rising přinesl do žánru pár nových prvků, osazování flotily jednotlivými geny je opravdu výtečné, ale po nějaké době vás hra začne nudit a příběh tak velkou motivací do dalšího hraní není.

Svižnější multiplayer, který je ušetřen od dlouhých přeletů, je proti živým protivníkům bezesporu zajímavější, avšak i zde naleznete zdlouhavé těžení, tudíž jen těžko u hraní vydržíte několik desítek hodin. Bohužel, zajímavý koncept bez správné realizace znamená jen šedý průměr.

Genesis Rising: The Universal Crusade
Windows icon PC

Verdikt

Dobré nápady, originální prvky a plynulost hry sráží na kolena zbytečné bugy a brzký stereotyp, plynoucí ze stejné náplně misí. Na trhu je dostatek propracovanějších titulů, ze stejného žánru, takže případnou koupi dobře zvažte.

Co se nám líbí a nelíbí?

Výtečná grafika, dějové sekvence a vizuální efekty, geny, kterými tvoříte vaši flotilu, zpočátku svižná zábava, inovace žánru.
Vypadávající zvuk a další bugy, málo unikátních jednotek na stavění, nemožnost ovládat čas, nepřehledné a netaktické boje, nemožnost využít třetího rozměru, po delší době se dostaví stereotyp
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz