Final Fantasy XIII-2 Recenze Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII-2

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

23. 2. 2012 23:43 8
Reklama

Nesmrtelná sága Final Fantasy bezesporu patří mezi ta nejlepší japonská RPGčka, ovšem její debut na současné generaci konzolí s pořadovým číslem třináct byl přinejlepším rozporuplný. Zatímco zjednodušený soubojový systém a linearita zaujaly především nové hráče, veteráni série nad tímhle pokračováním ohrnovali nos. Vývojáři naštěstí kritiku hráčů vyslyšeli a Final Fantasy XIII-2 je k naší veké radosti mnohem lepší hrou.

V předchozím dílu jste viděli...

Podobná škatulata s číslováním už jednou vývojáři ze Square Enix předvedli ve Final Fantasy X a X-2. Tohle je velmi podobný případ. XIII-2 se odehrává ve stejném světě jako předchozí díl a samotný příběh na konec třináctky plynule navazuje, takže se setkáte s některými dobře známými postavami. Hlavní hrdinkou už není sličná Lightning, ale její mladší sestra Serah. Lightning je neznámo kde a zatímco většina jejich nebližších už přestala doufat, Serah stále věří, že její sestra je naživu. Do toho všeho si navíc někdo zahrává s uspořádáním časové osy a dochází k propletení několika alternativních realit. Serah se tedy svým kamarádem Noelem vydává na dobrodružství s cílem najít ztracenou Lightning, spasit svět, napravit časové paradoxy a seřadit protínající se reality. Jak vidíte sami, esence japonské podivnosti se z téhle dlouholeté epické ságy rozhodně nevytratila. Melodramatické postavy s podivnými účesy a nejasné fyzikální zákony, které si vývojáři přizpůsobují, jak se jim zlíbí, jsou jen špičkou ledovce. Na druhou stranu, děj má rychlé tempo a neustále vás žene vpřed do dalších lokací. Je navíc neuvěřitelně zajímavé vracet se do těch samých míst o tři sta let později a pozorovat, jak vaše činy svět ovlivnily. Příběh tedy není špatný, je jen na naše poměry trochu výstřední, stejně jako postavy, které každých pět minut propukají v zahloubané filozofické monology. Pokud ale zkousnete trochu té japonské kultury, odměnou vám bude velkolepý a skvěle odvyprávěný příběh.

Role

Pak je tu proklínaný soubojový systém. Třináctka odvážně představila nový koncept, který odbočuje od klasického stylu většiny japonských RPGček. Pečlivý výběr útoků, zkoumání jejich efektů a kombinace s dalšími schopnostmi se octlo na druhé koleji. Hráč se teď spoléhá na tlačítko auto-battle, které typy útoky vybírá za něj. Mnohem důležitější jsou totiž takzvaná Paradigma, neboli role. Role určují, jak se postava v boji zachová, jestli bude v pozici útočné, obranné, nebo léčící. Rolí je celá řada. Commando je přímý útok, stagger se koncentruje na oslabení nepřítele, sentinel vyloženě na obranu a tak dále. V podstatě si přednastavíte několik týmových složení, role všelijak kombinujete a snažíte se připravit na všechny možné situace, které v bitvě mohou nastat. Musíte rozpoznat, kdy se chystá silný útok, a přepnout do obranné pozice, a kdy je naopak vhodné nepřítele oslabit, nebo plně přejít do ofensivního postavení. Oproti třináctce v tomhle ohledu nedošlo k výrazným změnám, ale upřímně, nevidím důvod proč systém Paradigm shiftingu nějak razantně měnit. Jde o příjemné osvěžení žánru a souboje se neuvěřitelně zrychlily. Jedinou opravdovou novinkou je schopnost chytání poražených monster a jejich přidávání do party. Možná to trochu připomíná Pokémoní Catch’em All systém, ale když je to pro dobrou věc, nemůžeme se zlobit. Pochytané obludy můžete upgradovat a podobně jako hlavní postavy, mají i monstra přidělené svoje vlastní role. V týmu tak máte najednou tři postavy a mnohem víc možností jak jejich paradigmy namixovat.

Vývojáři ze Square Enix si k srdci vzali i kritiku přílišné linearity úrovní a představují nám jak techniku cestování časem, tak i rozmanitější levely. Uznávám, že ve většině případů nejde o nijak rozlehlé pláně, ale zatímco předchozí Final Fantasy nabídlo jen jediný tunel, XIII-2 se může pochlubit až pěti koridory, které hráč může libovolně prozkoumat. Nechybí ani spousta dialogů a vedlejších questů, které ve většině případů vyžadují cestování v čase, když po vás například počítačový nadšence požaduje jakousi elektronickou starožitnost. Nezbývá než se přenést do minulosti a součástku si obstarat.

Vizuální lahůdka

Final Fantasy XIII-2 je velmi pohledná hra. Všude samé velkolepé scenérie, překrásné modely postav a CGI filmečky, které stále patří k těm nelepším ve svém oboru. Všichni si jistě vzpomenou na problémy, kterými trpěla Final Fantasy XIII ve verzi pro Xbox 360, kde komprese videí dosahovala opravdových extrémů a místy to až kazilo dojem ze hry. Naštěstí pro nás na tom vývojáři zapracovali a obě hry, jak z hlediska in-game grafiky, tak i co se týče předrenderovaných filmů, vypadají totožně. Na několik odlišností jsme ale přece jen narazili. Na Xboxu se hra rychleji nahrávala, zatímco Playstation nabídl stabilnější framerate. Šlo ale o opravdu zanedbatelné rozdíly a hru si užijete bez ohledu na platformu.

Jak už tedy napovídá název hry, Final Fantasy XIII-2 nepřináší revoluční novinky, ale spíš staví na svém předchůdci a do jisté míry vylepšuje prvky, které tato hra představila. Soubojový systém je vybalancovanější a díky schopnosti chytat potvory nabízí víc možností, jak se s nepřítelem vypořádat. Jednolitou šňůru tunelů z Final Fantasy XIII navíc nahradily levely rozmanitější, které hráč může skutečně prozkoumávat a krom hlavního úkolu vás zaměstná i spousta vedlejších questů. Final Fantasy XIII-2 samozřejmě není bez chyb. Chvílí trvá než se příběh rozeběhne a v samotném úvodu se k dalšímu hraní musíte přemáhat. Zkrátka, první dvě hodiny jsou trochu nuda, ale není to nic ve srovnání s třináctkou, kde jsme na zábavu čekali až dvacet hodin. Nové Final Fantasy je ve všech směrech lepší hrou, ale stále je tu prostor pro zlepšování. Pokud ale máte chuť na tradiční japonské RPGčko, Final Fantasy XIII-2 vás rozhodně nezklame.

Final Fantasy XIII-2
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Final Fantasy XIII-2 je tradiční japonské RPGčko, které je o něco lepší než předchozí díl. Pro někoho je to dost, pro někoho málo. Nás tenhle kousek ale opravdu zabavil.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama