Fallout 76 - Wastelanders Recenze Fallout 76 - Wastelanders

Fallout 76 - Wastelanders

David Rozsíval

David Rozsíval

6. 5. 2020 13:03 4
Reklama
Reklama

Válka se nikdy nemění. Slavné heslo, které provází sérii Fallout od prvopočátku, pro díl s dovětkem 76 tak úplně neplatí. Fallout 76 se mění. Nebo se o to alespoň snaží. Důvod je jediný – musí. Nezdařené uvedení na trh, provázené jak technickými přešlapy, tak nepochopitelnými rozhodnutími z hlediska návrhu samotného herního zážitku, zanechal na pověsti Bethesda Studios i jejich online dítka nepěkný škraloup. Takový, na který nestačí obyčejná houbička. Tady bude potřeba savo.

Jedním z nejpodivuhodnějších rozhodnutí, která vývojáři Falloutu 76 učinili, bylo bezpochyby vyškrtnutí lidských NPC. Podivuhodná prázdnota sice možná vytvářela osobitou atmosféru večírku, na který jste dorazili až když už všichni sedí v taxíku domů, spíš ale působila, jako by ve světě najednou zela prázdná místa, která vývojáři nestačili zaplnit typicky falloutovskou proprietou – všemožně potutelnými osobnostmi.

VYKROČIT ZE DVEŘÍ

Aktuální masivní přídavek s názvem Wastelanders si klade za cíl tohle opomenutí napravit a s velkou pompou přivést lidská NPC zpět na scénu. I já jsem se proto kromě power armoru obrnil trpělivostí a do Apalačie se vydal ještě jednou.

Vzal jsem to z gruntu. Na oficiálních stránkách přídavku (které na mě z nějakého důvodu v základu mluví španělsky) jsem si přečetl, že nová příběhová linie, obsahující lidská NPC, začíná hned, jak poprvé vystrčíte nos z Vaultu 76. Vzhledem k tomu, že k postavě, se kterou jsem hrál při vydání, už beztak nemám žádný vztah, neváhal jsem, vytvořil si novou, a jal se zmíněnou příběhovou linku prozkoumat.

Pověst nelhala! Skutečně, prakticky hned za dveřmi byli lidé. Dvě ženy. Hádám. Přece jen, už Falloutu 4 se přezdívalo „Království bramborových lidí“ a léta nebyla k použité technologii úplně nejvlídnější. Snad možná i to byl důvod, proč se s lidskými NPC původně nepočítalo. Holky mi každopádně prozradily, že kousek dál si kdosi otevřel bar. Tak jsem se tam vypravil, a odstartoval příběhovou linii, která... byla po pár úkolech najednou přerušena.

ZNOVU A... STEJNĚ

Marketingové materiály nelhaly – skutečně můžete začít hltat obsah Wastelanders, jakmile vykročíte z domovského vaultu. Opravdu se do něj můžete vrhnout už na první úrovni. Akorát nějak zapomněli zmínit, že se po pár úkolech dozvíte, že v „novém“ příběhu se dá pokračovat až od úrovně 20, a že k němu tedy musíte prolevelovat skrz část příběhu původního Falloutu 76.

To může být otrava hned ze dvou důvodů. Za prvé, už jste ho možná jednou prošli. A za druhé, ukazuje v plné nahotě, že problémy spojené s příběhovým obsahem Falloutu 76 nejspíš netkvěly jen v tom, že jste si nemohli pokecat s nikým z masa a kostí (ostatní hráče samozřejmě vyjímaje). Potíž byla především v tom, že příběh je vám předkládám v takové podobě, že je jen velmi těžké ho vnímat. Ať už jde o rádiové hovory uprostřed přestřelky, sáhodlouhé texty, nebo ještě delší audiology, vždycky se najde něco, co vaši pozornost rozptýlí.

Musím říct, že po technické stránce Fallout 76 za víc jak 18 měsíců od vydání žádný pokrok neudělal.

Během těch hodin, kdy jsem mířil ke kýžené dvacáté úrovni, jsem si zároveň neustále připomínal, proč se Fallout 76 v době svého vydání žádné chvály nedočkal. Zůstali všichni staří kamarádi - bugy, nízký framerate (hrál jsem na základní PS4), pády do dashboardu, tristní umělá inteligence nepřátel, naprosto nepochopitelný model šíření zvuku. Ano, tentokrát mi nezmizela žádná výbava, ani se mi nevypařil celý tábor, ale jinak musím říct, že po technické stránce Fallout 76 za víc jak 18 měsíců od vydání žádný pokrok neudělal. A to mluvím skutečně jen o technických problémech – a ne o nešvarech game designu, představovaných například komplikovanými menu, jež vás budou stále trápit zejména, ale nejenom, při craftingu, nebo tím, jak nesmyslně vás (i hlavní) úkoly nutí střetávat se střídavě s protivníky hluboko pod vaší úrovní, i vysoko nad ní.

JDEME VŮBEC SPRÁVNÝM SMĚREM?

Je pro mě vlastně s podivem, že Bethesda napnula své úsilí v prvním online Falloutu k posílení singeplayerového zážitku a vylepšení příběhu, namísto toho, aby zkusila ze hry udělat online hru, kterou bude skutečně radost hrát. Bez ohledu na to, jak moc kvalitní či nekvalitní příběh Falloutu 76 je, bych totiž očekával, že hráči, kteří po příběhu baží, sáhnou raději po některé z inkarnací určených primárně pro singleplayer.

Přiznávám ale, že mi Wastelanders nepřipomněli jen to, co mě na Falloutu 76 po jeho vydání dráždilo, ale i to, co mě naopak zaujalo. Říkejte si o technickém zpracování, co chcete, ale krajinky dokáže tahle hra vykouzlit skutečně podmanivé. A podmanivá zůstává i atmosféra celého světa – ať už se zrovna plížíte bažinami, radiokativními jezírky, důlními šachtami, a nebo továrnou na Nuka-Colu.

DVA KOHOUTI NA JEDNOM SMETIŠTI

Vy se ale asi ptáte, co se stalo, když jsem se konečně na tu kýženou dvacítku vyškrabal. Po splnění tohoto milníku mě čekalo plnění úkolů pro dvě frakce, které Apalačii osídlují – Raiders of the Crater a Settlers of the Foundation. S tím souvisí nový systém reputace, a samozřejmě nové příběhové linky, jež jsou ovšem propletené s důvěrně známým příběhem z „vanilla“ edice.

Způsob vyprávění ve Wastelanders představuje zásadní pokrok oproti původní verzi.

Hlavní postavy, se kterými se v obou frakcích potkáte, rozhodně nejsou jednorozměrní panáci. Na druhou stranu, musím přiznat, že jsem čekal víc. Víc zajímavých postav s vlastními příběhy k objevování. Víc úkolů, kvůli kterým se mi vyplatí vyrazit do pustiny – a zároveň přívětivější strukturu, která mě nebude kvůli každému quest létat přes celou mapu od čerta k ďáblu. I tak ale platí, že způsob vyprávění ve Wastelanders představuje zásadní pokrok oproti původní verzi. Ne však proti soudobé konkurenci.

PÍSNĚ KOSMICKÉ

S lidmi přichází i možnost získat lidské společníky. Ti by (alespoň podle Wikipedie) měli být čtyři. Já se spřátelil s „holkou, co spadla z nebe“ – kosmonautkou Sophií Daguerre, a musím říct, že interakce s ní (jen žádné dvojsmysly, prosím), její úkoly, dialogy a příběhový oblouk patří k tomu lepšímu, co jsem ve Wastelanders potkal. Jestli ale čekáte, že si vybudujete partu ze společníků řízených umělou inteligencí, asi vás zklamu. Sophia (a další spojenci) jenom zevluje v mém táboře – do světa se se mnou nevydává. A nemyslete si, že se mnou nepůjde a s vámi jo.

Fallout 76 je pořád zajímavá hra, a update Wastelanders tomu rozhodně napomáhá. Nemyslím si však, že ji posouvá takovým způsobem, aby se do Apalačie vrátili i ti, kteří nad ní zlomili hůl, či ti, kteří ji dosud nevyzkoušeli.  Jakkoli rád zkoumám a objevuji místní zajímavý svět a jakkoli jsem se rád setkal s jeho novými obyvateli, pocit nedopečenosti ze hry ani zdaleka nezmizel. Je ale milé sledovat, že Bethesda nad svým dítkem nezlomila hůl, a ani já ji zatím lámat nehodlám. Možná mě tak v pustině ještě potkáte – na vlastní nebezpečí.

Fallout 76 - Wastelanders
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Jednu díru ve světě Falloutu 76 Wastelanders zalátaly, pořád však zůstává děravý jako ementál. Nový příběh a přítomnost NPC nedokážou vyvážit řadu přetrvávajících chyb technického i designového rázu.

Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz