Dr Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? Recenze Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain?

Dr Kawashima’s Brain Training: How Old Is Your Brain?

Farid

Farid

22. 6. 2006 22:38
Reklama

Dr Kawashima tvrdí, že jakmile jednou člověk dosáhne vyššího věku (20+), jeho mozek má tendenci ztrácet pružnost, jež je vlastní dětem a dospívajícím. Přirovnává to fyzické kondici – stejně jako byste měli po dvacítce cvičit, aby vaše tělo neochablo, měli byste rovněž trénovat mozek, aby si udržel mladistvou svěžest. A Brain Training je program (opatrně můžeme říci „hra“), který má posloužit k takovémuto pravidelnému cvičení.

Seznamte se

Mimochodem, znáte se? Doktor Kawashima je japonským vysokoškolským profesorem, který se už léta věnuje problematice mozkové aktivity. Během svých pokusů došel mimo jiné k závěru, že k tréninkovým účelům dobře neposlouží ani hlubokomyslné přemýšlení ani řešení složitých matematických úloh, nýbrž velmi rychlé jednoduché výpočty a čtení nahlas. Studium vysoké školy po dvacítce tedy může ale nemusí ještě posloužit jako kvalitní způsob, jak si udržovat mozek v kondici. Diagramy, které tento závěr dokazují se vám ukáží hned po první zapnutí Brain Training. A Dr Kawashima vám vysvětlí, že následující úkoly vycházejí právě ze výsledků uvedených studií.

Graf pokroku

Program úzce spolupracuje s časomírou a kalendářem DS. Nejdříve si založíte „konto“, které bude sledovat vývoj stavu vašeho mozku v čase (na jedné DS kartě mohou trénovat až čtyři lidé se čtyřmi separátními konty). V rámci pravidelného cvičení máte na výběr ze dvou základních možností – tou první je trénink mozku a druhou pak test, který určí „věk“ mozku. Každou jednotlivou disciplínu můžete absolvovat pouze jednou denně. Jistě, trénovat můžete neomezeně, ale jen poprvé za každý den se vaše výsledky zapíší do dlouhodobě sledovaných grafů, které si můžete kdykoli zkontrolovat. Právě přítomnost těchto grafů v člověku vytváří určitou závislost, jenž ho nutí každý den při první příležitosti zapnout DS a absolvovat cvičení. Všechny tréninkové programy včetně testu „věku“ přitom zaberou zhruba půl hodiny.

Elixír mládí

Co je to ten věk? Dr Kawashima zdůrazňuje, že nejde o žádnou vědeckou veličinu, nýbrž jen o čistě konsensuální jednotku vytvořenou pro účely hry. Vychází se z toho, že lidský mozek se při ideální kondici nachází ve dvacátém roce věku. Cílem je tedy cvičit a cvičit, aby, bez ohledu na to, kolik vám doopravdy je, byl váš mozek stále dvacet let mlád. Zpočátku máte pocit, jako kdyby vám vaše DS říkalo „Jsi blbec, debile.“. Žádné chlácholení ve stylu příbuzné hry Brain Exercise alias Big Brain Academy. Poprvé, když moje maličkost absolvovala test, vyšlo že se moje nebohé závity potácí nad hrobem ve věku šestasedmdesáti let. Avšak stačí se tomu věnovat den co den, soustředit se na úkoly (a také se zbavit lehké trémy, která je s prvními pokusy při vstupu do neznáma nutně spojená) a uvidíte rychlé zlepšení. Po třinácti dnech je moje hlavička 21letým mladíkem. Pokrok je rychlý, možná až příliš. Člověk má pocit, že když se jeho výkony v jednotlivých disciplínách zlepšily o 20 – 30 %, neměl by být čtyřikrát lepší. Když už jde o vymyšlenou jednotku, mohli autoři její měření nastavit tak, aby člověka motivovali déle a zlepšili by tak „hratelnost“. Ale možná že jsem génius a ostatním to bude trvat mnohem déle . Každopádně, hra nekončí dosažením dvacítky. Když nebudete nadále trénovat, brzy znovu ochabnete. Stejně jako když přestanete ze dne na den chodit do posilovny.

6 X 8 = 48

Asi je čas si říci něco bližšího o samotném provedení tréninku a testů. V tréninku máte k dispozici několik rozličných disciplín. Například máte co nejrychleji provést dvacet jednoduchých výpočtů (sčítání, odečítání, násobení – výsledky jsou maximálně dvouciferné a do záporných čísel se nechodí). Nebo se objeví věta a vy máte co nejrychleji spočítat, kolik celkem obsahuje slabik. Nebo ve změti čísel musíte rychle spočítat, kolik je tu modrých/blikajících/osmiček/rotujících apod. Tréninkových disciplín je celkem devět a otevírají se postupně, podle zisku razítek (které vám Dr Kawashima uděluje za splněné úkoly). Navíc každá tréninková disciplína obsahuje ještě variantu „Hard“, to abyste se zbytečně nenudili, až budete moc dobří.

Knižní provedení

Brain Training většinou používáte tak, že DS držíte bokem jako otevřenou knihu. Na levém displeji se objevují zadání, zatímco na tom pravém píšete odpovědi (leváci si mohou nastavit zrcadlové nastavení). Software je podpořen docela slušným rozpoznáváním čísel a písmen, stačí si jen zažít postup psaní a pak už to většinou funguje velmi dobře. Přesto občas dochází ke kiksům, které zbytečně maří vaše snažení. Například osmička je někdy zaměněna za dvojku a velmi slabě také funguje například rozpoznání malého písmenka „g“. Nic fatálního, ale někdy máte pocit, že musíte trénovat docela jiné věci než je váš mozek.

Hřeb večera

Vedle denního tréninku si můžete v rámci testu zkontrolovat aktuální věk mozku. Jde o trojici disciplín (jiných než jsou ty tréninkové) jdoucích v náhodném pořadí. Součet výsledků pak určuje věk. Na začátku si můžete zvolit, zda chcete procházet testy pouze přes dotykový displej nebo i za použití mikrofonu. Druhou variantu autor této recenze moc nezkoušel. Jednak by na něj spolucestující asi docela koukali, kdyby najednou začal vykřikovat názvy barev v angličtině. A druhak funkce rozpoznávání mluveného slova má ještě větší mouchy než rozpoznávání písma (tentokrát docela vážné). Takže pojďme k volbě „I can´t speak“. Zde máte například za úkol čarou pospojovat 13 písmen a 13 čísel v řadě podle vzoru A-1-B-2-C-3-D-4-E... na jakémsi náhodně generovaném bludišti. Přirozeně, bez chyb a co nejrychleji. Další velmi zábavnou disciplínou je cvičení paměti. Na dvě minuty se vám na obou displejích rozsvítí 30 anglických slovíček o standardní délce 4 písmen (v žádném případě není podmínkou znalost angličtiny, můžete si je zapamatovat klidně foneticky). V druhé půli máte 3 minuty na to, abyste jich co nejvíce zapsali na aktivní displej. Nu a nakonec vás čeká výpočet mozkového věku a nějaké to konejšivé slovo od Dr Kawashimy.

Sudoku

Malinko nesouvisejícím ale zdařilým bonusem Brain Trainingu je série rébusů sudoku, které opět využívají možnost zápisu čísel rukou. Ve srovnání s PSP hrou Sudoku jde sice o poněkud jednodušší prezentaci, ale uživatelsky konkurenci od Sony jistě převyšuje (navíc je to „pouhá“ minihra) a na rozdíl od ní simuluje řešení tištěných puzzlů skutečně realisticky. Nejde jen o ruční zápis ale také o fakt, že hra předem neupozorňuje na chyby a nevnucuje umělou koncepci časového limitu.
Celkově vzato není těžké pochopit, proč se Brain Training stal jednou ze tří nejprodávanějších DS her loňského roku (v Japonsku). Využívá herní platformu užitečným a funkčním způsobem. Jistě, můžeme si představit mnohem propracovanější prezentaci, místy přesnější technické řešení a především zásadně širší pestrost různých cvičebních programů, ale i tak zůstává Brain Training nanejvýš motivujícím společníkem pro celou (maximálně čtyřčlennou) rodinu.

Dr Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain?
Nintendo DS

Verdikt

Dr Kawashima’s Brain Training je jednou z těch DS „her“, které razantním způsobem rozšiřují platformu mezi lidi, kteří netuší kdo je to Mario a zda je Link kluk nebo holka. Jeho trvanlivost je prakticky neomezená, pokud si ho pořídíte, může vám klidně sloužit celá léta.

Co se nám líbí a nelíbí?

Přes jistou akademičnost skutečně motivuje k dennímu tréninku. Úkoly jsou vyvážené a řešitelné pro každého (staršího patnácti let). Výborně vymyšlený diář cvičebního plánu.
Místy nedotažené rozpoznávání písma a problematické rozpoznávání hlasu (které lze však obejít). Určitá strohost statických úkolů.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama