Devil Kings Recenze Devil Kings

Devil Kings

jiri.skrampal

jiri.skrampal

30. 3. 2006 22:29
Reklama
Reklama

Dynasty Warriors. Je jistě trochu netradiční začínat recenzi názvem hry z konkurenční stáje, avšak budete mi to muset odpustit, neboť je to právě hra na válku od KOEI, kterou si vzal Capcom na mušku a okatě se jí nechal inspirovat. Jelikož Dynasty Warriors rozhodně není mrtvá série, budeme srovnávat a poměřovat, i vypůjčený námět může ve finále skončit jako dobrá hra.

O co tedy jde?

Když bylo výše zmíněno „hra na válku“, mohlo by to vyznít tak, že před sebou máme válečnou simulaci, FPS nebo dokonce strategii. Není tomu tak, i když války si užijeme do sytosti a mrtvá nepřátelská těla rozházená po okolí půjdou do tisíců. Devil Kings se řadí do žánru, který pracovně nazýváme MBM (massive brutal massacre). Kouzlo tohoto specifického subžánru spočívá v kombinaci volného pohybu po rozlehlé mapě a neskutečném množství nepřátel čekajících na vaší chladnou čepel. Celá hra se tak jednoduše zvrhne v záležitost typu vy versus armáda. Nezní to zas tak zle a dokonce se tenhle koncept ve většině her tohoto žánru skvěle osvědčil. Kromě výše zmíněných Dynasty Warriors se podobnou cestou vydala i nedávno vydaná hra Spartan: Total Warrior a výsledek nebyl vůbec špatný. Hra Devil Kings se však drží předlohy jako pes kosti a v tom je možná největší kámen úrazu.

Čtvereček – váš nejlepší přítel

Hratelnost podobných her byla vždy založena na bezprostředním pocitu uspokojení z likvidace desítek nepřátel najednou a ani Devil Kings v tomto směru nejsou výjimkou. Řadoví pěšáci na mapě pobíhají v menších oddílech čítajících přibližně dvacet vojáků a na to, abyste se vypořádali s jedním takovým oddílem vám bude stačit přibližně 10 sekund, občas i méně. To snad dává jasný přehled o tom, že počty vašich obětí půjdou, i v rámci jedné jediné mise, do stovek. Možná to bude znít trochu primitivně, ale právě ten slastný pocit zadostiučinění, který ve vás vyvolá masová likvidace slaboučkých vojáků, je hnacím motorem celé hry. Kromě řadových vojáků narazíte i na jejich silnější a lépe vybavené varianty a především na důstojníky, kteří v bitvě hrají podstatnou roli. Za prvé jsou silnější, což v praxi znamená, že nepřežijí jen jeden útok, ale dva. Za druhé jsou některé mise fixovány na jejich likvidaci. Za třetí jde morálka obyčejných vojáků po zabití jejich velícího důstojníka dolů, což v praxi občas vede k jejich zbabělému útěku. Aby odpadlo zdlouhavé hledání, máte jejich pozice zobrazeny na mapě. Nejtužším typem nepřátel jsou nepřátelští vojevůdci, kteří disponují stejně destruktivními dovednostmi jako vy a i jejich výdrž je značná. Velice nepříjemné je, že tito oponenti kolem sebe většinou mají ještě své nejlepší důstojníky a nespočet řadových vojáků. V těchto krušných chvílích se ukazuje zásadní nelogičnost celé hry. Vojáci vaší armády stojí jako idioti na místě a když už se hnou, zřejmě dost náhodným směrem. Na jejich pomocnou katanu v boji tak můžete zapomenout. Ne, že by to bylo skutečně zapotřebí, jen vypadá velice, ale velice divně, když proti sobě stojí dvě armády, dva generálové, jeden z nich vyšle do boje své muže, kdežto ten druhý (vy) se proti nepřátelské vřavě vydá samojediný a jeho vojáci nepřítomně bloumají kolem. Každá mise má podmínky, za kterých vyhrajete nebo prohrajete. V drtivé většině z nich se jedná o zabití nepřátelského generála, či na druhé straně váš skon. V prvních misích to ještě nevadí, časem se však tenhle model stane neúnosně repetitivním a celou hru tak doslova zabíjí. Běžíte stále vpřed, zabíjíte vojáky, porazíte generála, konec mise. Znovu a znovu. Hřebíčkem do rakve hratelnosti je i ovládání, které se smrsklo prakticky jen na čtvereček. Pro úspěšné pokoření nepřátelské armády vám bohatě stačí pouze ho zběsile mačkat a váš borec vyčaruje taková komba, že by Jet-Limu zezelenali hadry závistí.

Prezentace

Pokud máte pocit, že tahle recenze nerespektuje zažitá schémata, ba dokonce pozapomněla rozvést dějové pozadí Devil Kongs, nyní vám střelhbitě vše objasníme. Je totiž zvláštní, že u hry odehrávající se v alternativní fantasy minulosti, nenajdeme téměř žádný příběh. Jakési pochybně vypadající náznaky alespoň nějakého příběhu zde sice jsou, nicméně ve výsledku se vše zvrhne v pouhé „jsi nejmocnější ze všech a tak si se rozhodl dobýt okolní země“. Na začátku každého tažení se vám ukáže jeden předrenderovaný filmeček a následně jedna kreslená anime sekvence. Oboje sice vypadá dobře, ale proč úvodní filmečky nemohly být celé renderované nebo celé kreslené, to vážně netušíme. Splácnutí dohromady však rozhodně nejlepší volba nebyla. Jediným prvkem, ve kterém mají Devil Kings oproti Dynasty Warriors výrazně navrch, je grafika. I když ani tady nečekejte zázraky. Zatímco u konkurence je vizuální stránka vysloveně nevýrazná, hranatá a odpudivá, zde jsme na tom po všech stránkách lépe. Obzvláště krajina je ztvárněna excelentně. Tedy s přihlédnutím na fakt, že grafický procesor musí kromě ní najednou zobrazovat desítky bojujících vojáků. Potěší i detaily jako je tráva, voda nebo rozkvetlé stromy, díky kterým prostředí nevypadá jako měsíční krajina, nýbrž pěkně, barevně, živě a je opravdu radost sekat v něm všechny údy.

Game Over

Devil Kings nejsou špatná hra. Její základní problém je v tom, že do svého žánru nepřinesla nic nového a navíc se nedokázala poučit z chyb svého vzoru, takže i zde velice brzo upadneme do stereotypu. Stačilo jen velice málo a hodnocení by se vyšplhalo mnohem výš. Tvůrci se ale na jakékoliv vylepšování zastaralého konceptu vykašlali. Pokud jste se ale královsky bavili už u Dynasty Warriors, Devil Kings vás rozhodně nezklamou.

Devil Kings
PlayStation PlayStation 2

Verdikt

Devil Kings jsou zajímavou variací na Dynasty Warriors. Bohužel se Capcom nedokázal přenést přes zaběhnutá klišé a tak hra trpí většinou nedostatků svého vzoru, včetně repetitivnosti a stereotypu.

Co se nám líbí a nelíbí?

Neskutečný masakr, různorodost a design charakterů, grafika, anime sekvence.
Časem velice stereotypní, nepřináší do žánru nic skutečně nového, žádná krev.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz