Cities XL 2012 Recenze Cities XL 2012

Cities XL 2012

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

12. 11. 2011 23:26 2
Reklama

Před dvěma lety, tj. na podzim roku 2009, jsme na herní scéně zaznamenali smělý a sympatický pokus o vytvoření MMO budovatelské strategie. Princip Cities XL (původně Cities Unlimited) byl postaven na několika základních premisách, hráč se stal starostou metropole, kterou následně budoval a spravoval. S tím přišla spousta strastí i radostí, podstatné však bylo, že města měla omezené příjmy, jelikož každý typ krajiny má své rozdílné charakteristiky. To nutilo hráče k uzavírání smluvních dohod se starosty okolních měst, přičemž nešlo pouze o dodávky surovin, ale také třeba o spolupodílení na rozsáhlých projektech. Zajímavý nápad, nicméně 8. března 2010 byla online část hry pro malý zájem uzavřena a zůstal pouze klasický singleplayerový základ. Vznikla tak série, jejíž pokračování lze očekávat každý podzim – po loňském Cities XL 2011 jsme letos dostali pod nos, překvapivě, Cities XL 2012.

Opakování matka moudrosti

Hned prvních pár minut po spuštění ukazuje, že zde něco tuze zavání nekalým vydáváním takřka totožného obsahu pod novým názvem. Vizuální zpracování herních prvků se totiž od loňské edice prakticky neliší, což platí i o základních stavebních kamenech hratelnosti, kde se ale zásadní modifikace čekat nedaly. V první řadě si na fiktivní planetě vyberete vhodnou lokalitu, na níž následně budete budovat svou vlastní metropoli. Následuje stavba silnice, která je v lehčích misích předpřipravena, popřípadě jakéhokoliv jiného spojení s okolním světem. V tu chvíli už nic nebrání k budování vzkvétající urbanistické zástavby, přičemž až na výjimky typu škola nebo požární stanice nejde o stavbu jednotlivých domů, ale o určování odlišných městských zón. Obytnou, průmyslovou, obchodní, zemědělskou, atd. Nabídka je velmi pestrá, nicméně se otevírá postupně s přibývajícím počtem obyvatel, a tak zatímco v úvodech si vystačíte s domovy pro základní dělníky, postupem času přijde na řadu obrovská korporátní zástavba. Cíl je prostý – poskytnout dostatek ubytovacích prostor a pracovních míst pro obyvatele, s jejichž spokojeností rostou i příjmy do městské kasy.

Pohoda, klídek, leháro

Stavba městských částí jde překvapivě pohodlně, stačí několikrát kliknout a už se z pusté krajiny stává krásné betonové monstrum. A tak si v pohodě plánujete, budujete, staráte se o své občany, až zjistíte, že město prosperuje více než dost a je zase čas jít o dům dál. Cities XL 2012 totiž nepřináší vůbec žádnou kampaň, pouze hromadu map v obrovském počtu typů lokací, kde každý typ rovná se jiná výzva co do zdrojů, polohy, atd. Jednou můžete účinně rýžovat peníze ze zemědělské produkce, posléze se však dostanete do nehostinné polopouště a nezbude než se zaměřit na těžký průmysl. Absence kampaně dává hráčům volnost ve výběru, takže se nebudou muset patlat s krajinou jim vyloženě nesympatickou. Na druhou stranu je však nutné počítat s minimem motivace pokračovat dále. Ano, je sice velmi fajnové, že vybudovaná města spolu mohou obchodovat, takže když se v jednom místě něčeho nedostává, jednoduše vybudujete jinou metropoli a navážete spolupráci. Jde sice kooperovat také s umělou inteligencí, nicméně to už není zdaleka tak velká zábava.

Ropa? Ropa!

Největší problémy přijdou s nedostatkem ropy, která se stává velmi potřebnou ve chvíli, kdy počet obyvatel přesáhne 50 000. To se totiž odemknou nejmodernější průmysly, pro které je ropa absolutně zásadní surovinou. Doporučuji tedy při výstavbě začít v lokaci, která nabízí nepřeberné množství černého zlata, abyste následně mohli výhodně kooperovat sami se sebou. Záměrně neuvádím, že byste měli začít na Blízkém východě – mapa světa se totiž ani za mák nepodobá Zemi, kontinenty vzdáleně připomínají prastarou Pangeu. Propojení měst jakožto zdrojů surovin však nemusí vyhovovat každému. Osobně se přiznám, že bych si raději budoval jednu obrovskou metropoli než desítku dalších, abych mezi nimi následně obchodoval. Nebo by mi možná ani nevadila stavba vícera měst, kdyby se v každé úrovni nemuselo začínat doslova a do písmene od nuly. Poprvé se člověk poučí, co dělá dobře, co špatně, podruhé už je na úskalí připraven, potřetí se ze základních úkonů stává rutina. A rutina není ve hrách dobrá, no ne? Myslím, že ve škole a v práci ji každý má dostatek.

Jako vejce vejci

Co se týče vizuální stránky, už na začátku textu jsem nakousnul, že vizuálně se Cities XL 2012 velmi podobají svému předchůdci z loňského roku. Trojrozměrné město funguje velmi solidně, kdo by chtěl, může odzoomovat až nad oblaka nebo až na ulici, kde uvidí křepčící měšťany. Jakkoli se jedná o pohled prakticky nevyužitelný z hlediska hratelnosti, potěší. Hra běží na totožném enginu jako prapůvodní Cities XL, tvůrci se dokonce nebáli sami přiznat, že více než o nový titul jde o vyladěnou verzi s rozšířeným obsahem. Nechápu však, jak si i s tímto prohlášením mohou dovolit nasadit cenu na 40 éček (bereme-li Steamovou verzi). Na světlo tak vysvítá otázka, zda do této hry vkládat peníze. Osobně považuji Cities XL 2012 za veskrze solidní a zábavnou záležitost, u níž lze strávit hodiny a hodiny času. Atraktivita však klesá nepřímo úměrně s rostoucím počtem odehraných misí. Navíc, pokud patříte mezi majitele loňské edice, nevidím jediný důvod, proč kupovat nový titul. Změny jsou spíše kosmetického rázu, jinak jde o staré dobré Cities, nic víc, nic míň.

Cities XL 2012
Windows PC

Verdikt

Pokračování, které jako by z oka vypadlo svému loňskému předchůdci. Jakkoli se autoři pokoušeli vylepšit herní mechanismy, stále nenabízejí žádnou kampaň, což po několika odehraných scenáriích přinese značný stereotyp a pošle zábavu kamsi k bodu mrazu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama