Hrej.cz Cave Story Recenze

Cave Story

Zdeněk Princ
Zdeněk Princ
6. 8. 2007 22:00 2 Sdílej:
Reklama
Reklama

Není zvykem, že bychom na tomto místě věnovali prostor freewarovým hrám, ale díky skutečnému hernímu půstu a nedostatku kvalitních komerčních titulů jsme se rozhodli udělat milou výjimku. Řeč je o PSP portu hry Cave Story, volně šiřitelném RPG, primárně určeném pro PC. Důvodem zájmu o Cave Story je vlna euforie, kterou hra před třemi lety sklidila, což mimo jiné dokazuje i naše desítkové hodnocení PC verze. Duchovním otcem a zároveň programátorem Cave Story je japonský nadšenec Daisuke Amaya, v kuloárech známý pod přezdívkou Pixel, jenž pilně pracoval dlouhých pět let, aby mohl předat světu další z klasických japonských RPG. Pixel byl do jisté míry ovlivněn známými sériemi Castlevania a Metroid, ovšem nesnažil se působit tak megalomansky. Výsledek stál skutečně za to, ale pokud jste o Cave Story dosud neslyšeli, nemusíte hned tlouct hlavou o stůl. Díky zapálení nadšence ufo_z vás tenhle klenot očekává i na displeji konzolky od Sony, což je věru kvalitní výzva.

Story Cave Story

Zavřeme učebnici dějepisu a konečně se můžeme podívat na hru samotnou. Příběh začíná trochu zmatečně, kdy mladý vědec sedí v pokoji, zírá do monitoru svého počítače a snaží se zkontaktovat osobu jménem Sue. Trvá to už několik dní, Sue se stále neozývá a po odehrání tutoriálové mise vašemu alter-egu dojde trpělivost. Vydává se na strastiplnou cestu o dvě lokace dál, do vesnice Mimigů, malých, kralíkoidních postaviček. Dozvídá se, že jeden z obyvatel vesnice, Turoko, drží nebohou Sue pod zámkem, což se ostatním vesničanům pranic nelibí. Během plnění úkolů ve vísce se však dozvídáte další nové informace, točící se kolem neznámého Doktora, unášejícího obyvatele, což je i odpověď na nevyřčenou otázku, proč je Mimigů na návsi jen hrstka. I přes to ale úspěšně pátráte dále, Sue už máte na dosah ruky, jenže záhy se objevuje onen Doktor a i přes vaší snahu Sue unese… O následující výpravě za vysvobozením nevinných ze spárů šíleného doktora Doktora se už zmiňovat nemusím.

Odlehčená klasika

Ačkoli se příběh nezdá bůhvíjak originální, ve skutečnosti vlastně ani není, jde zkrátka o atmosféru, jakou je vyprávěn. Navíc, v průběhu hraní se doširoka otevře a když budete poctivě číst všechny dialogy, nezůstane vaše tvář ušetřena ani úsměvným pošklebkům. Jak už bylo řečeno, hra hodně čerpá ze zlatého fondu japonských RPG, ovšem vše do určité míry zlehčuje. Vašim úkolem tak bude zkrátka snaha o prostřílení se skrze jednotlivé lokace až na do šťastného finále. Samotný RPG systém je také velmi jednoduchý – omezíte se jen na sledování statusu zdraví a levelu zbraně. Zdraví zkrátka nesmí klesnout na nulu a co se zbraně týče, zvyšujete její účinnost. Úroveň zbraně však není stálá a můžete o ni, třeba při zranění zase přijít.

Oba artikly pro zvyšování zmíněných atribut, tedy srdíčka pro život a oranžové krystalky pro zbraně vypadávají z všudypřítomné hordy nepřátel. Těch během hraní potkáte skutečně pestrou řádku, čítající chodící, hopsající i poletující potvůrky všech velikostí, barev a tvarů. Čas od času se na scéně objeví i příšerka o trochu větší, než ostatní, na kterou si ani s vylepšenou účinností a grafickým efektem zbraní prostě netroufnete. Od toho tu jsou bonusové zbraně, jako třeba destruktivní raketomet, jež budete postupně nacházet, stejně jako speciální kapsle, navyšující počet životů.

Stylové hopsání

Co oceňuji asi nejvíce je design úrovní, jenž je proveden s nonšalancí a stylem. I přes to, že jde stále jen o hopsání z bedny na plošinku a zpátky, je vše logicky promyšleno a v žádném případě nepůsobí kostrbatým dojmem. Naopak, hra doslova plyne a jen zřídkakdy budete přemýšlet více než pár vteřin, jakou cestu zvolit pro postup dále. Přístupnost hry je také na velmi vysoké úrovni, dozajista i kvůli možnosti namapovat si jednotlivá tlačítka konzole dle vaší libosti. Další věcí, díky které nebudete ničit své nervy je vcelku vyvážená přítomnost savepointů, většinou v kombinaci s možností dobít si úroveň zdraví na maximum.

Velké plus připisuji i stylové grafice, která jasně demonstruje, že dvojrozměrnému světu ještě umíráček nehrají. Rád se dívám na hry i jinýma očima a myslím, že ocenit uměleckou stránku věci je také velmi podstatné. Hlavní roli zde hrají barvy, které dají jasně najevo umístění lokace i pocit, který by z nich vyzařoval ve skutečnosti. Old-schoolová hudba na pozadí, tedy střídající se klidné a divoké midi melodie, jen umocňují zdánlivý propad do dob místy už časem i názory zavátých.

Hrát, či nehrát… Hrát!

Pokud si ale rádi hrajete a už vás nebaví točit na PSP stále stejné hry, není od věci si trochu odpočinout. Tenhle pětihodinový výlet mezi Mimigy a jejich nepřátelé, za malou Sue a bláznivým Doktorem za to rozhodně stojí. Důvodů je mnoho…“ale když ono se to vážně skvěle hraje.“

Cave Story
PlayStation icon PSP

Verdikt

Ačkoli je Cave Story freewarovou hrou, v konkurenci komerčních RPG se rozhodně neztratí. Handheldový port se povedl na jedničku, nabízí stejně kvalitní zábavu jako PC verze a navíc padne displeji PSP jako ulitý. Dobrý příběh, stylová grafika i ozvučení už můžeme chápat jako třešničku na dortu.

Co se nám líbí a nelíbí?

Atmosféra klasických RPG, zjednodušený, nicméně funkční RPG systém zbraní, srandovní Mimigové, různorodost nepřátel, bonusové zbraně, promyšlený design úrovní, padnoucí hudba… proč jsem nenapsal, „všechno“?
Snad jen to, že ta podívaná rychle uteče
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz