Kirby: Power Paintbrush Recenze Kirby: Power Paintbrush

Kirby: Power Paintbrush

Farid

Farid

17. 1. 2006 23:48

Kdysi bylo v českých médiích zvykem říkat plošinovkám familiérně „hopsačka“. Někteří tento termín používají dodnes. S příchodem Kirby: Power Paintbrush však už dvojice plošinovka-hopsačka nemůže nadále fungovat jako synonymum. „Hopsačka“ bere za své, neboť se ukazuje, že hra může být docela dobře stoprocentní plošinovkou, aniž by se v ní jakkoli „hopsalo“.

Chatrné základy výkladu plošinového žánru jako hry, ve které se hodně skáká, byly narušeny už s titulem vydaným na DS na jaře 2005. Yoshi: Touch & Go lze ostatně považovat za ideový základ Kirbyho. Roztomilý zelený plaz (a pravidelný účastník videoher s Mariem), Yoshi, tu překonával plošiny velice neobvyklým způsobem: místo toho, aby z jedné na druhou přeskakoval, přecházel přes obláčkové můstky, které musel hráč včas nakreslit pomocí dotykového pera. Nicméně skoky tu hrály stále důležitou roli. Ťuknutím přímo do Yoshiho jste vyvolali skok s charakteristickým cupitáním ve vzduchu, díky němuž bylo možné hrdinu zachraňovat před fatálním pády do hlubin či ničit protivníky (přistáním na jejich hlavě). Mnozí se shodli, že Yoshi: Touch & Go ukázal budoucnost 2D plošinovek (alespoň na DS), ale většina recenzentů se také shodla, že šlo o promarněnou příležitost. Hra byla příliš jednostranně zaměřená, nenabízela dostatek rozmanitých úrovní a brzy se vyčerpávala.

Žvýkačka na scéně

Jakoby vyslyšením všech přání a tužeb je právě Kirby: Power Paintbrush. Zpočátku vás překvapí, že této relativně málo významné postavičce Nintenda (připomíná nafouklou bublinu z jahodové žvýkačky) se dostalo cti být hvězdou tak skvěle vybavené a k dokonalosti dotažené videohry. Brzy však pochopíte, proč právě on se k danému úkolu – tedy procházení plnohodnotné plošinovky pouze pomocí dotykového pera – hodil nejlépe. Kirby vlastně nikdy pořádně neskákal. Spíše se různě, na starších hrách třeba pro GBA, nafukoval a úrovněmi tak nějak proplouval. Nebude skákat ani v Power Paintbrush. Přes propasti se provalí po nakreslených můstcích (obláčky z Yoshi: Touch & Go nahrazuje čára v duhových přechodech). Pokud čelí nepříteli, stačí ťuknutí a srazí jej rychlým výpadem. A to je v zásadě všechno podstatné.

Síla hry spočívá v neuvěřitelné pestrosti velkého počtu úrovní, které musíte překonat. Autoři navršili takové množství designérských nápadů, že se vám tomu ani nechce věřit. Dá se říci, že žádné dva levely si nejsou ani přibližně podobné. V každém z nich narazíte na celou řadu nových prvků a nečekaná překvapení. A nebýt kreslení můstků, občas propadnete pocitu, že stále hrajete nové a nové minihry. Fantastickou pestrost značným způsobem podporuje Kirbyho schopnost učit se zvláštní schopnosti pokořených nepřátel. Balónek vybavený otočným paprsek si klestí cestu bloky s osvobozující lehkostí. Pokud absorbujete plameny, získáte rychlejší a nebezpečnější výpady. Proměnou v kamenného Kirbyho se z vás stává obávaný objekt drtící nepřátele pouhým dopadem. Nafukovací upgrade vám umožní se vznášet nad nástrahami úrovně. A ze všeho nejlepší je vzácná modifikace do tvaru ďábelské pneumatiky, díky niž prosvištíte naprosto neohroženi bezmála polovinou úrovně, ničící cestou jakoukoli překážku na kousky.

Duhový zázrak

Brzy také zjistíte, že ani kreslení duhové linky není zdaleka tak jednoúčelovou záležitostí, jak se původně zdálo. Dobře například využijete skutečnosti, že Kirby následuje směr nakreslené čáry, a snadno ho tak dostanete do vyšších pater plošinové struktury. Linka současně může sloužit jako ochranná bariéra, s jejíž pomocí projdete se zdravou kůží skrze nebezpečné paprsky či palbu dělostřelectva. Krátká vertikální úsečka navíc dobře poslouží, když potřebujete okamžitě změnit směr Kirbyho pohybu. Na tomto místě by bylo vhodné dodat, že Kirby se podobně jako Yoshi pohybuje automaticky, nezadržitelně a konstantní rychlosti stále vpřed. To je jeden z hlavních důvodů, proč musíte být neustále ve střehu a jednat rychle (v pozdějších super náročných úrovních takřka automaticky). Na žádné zdlouhavé promýšlení taktiky tu prostě není čas.

Jak už bylo řečeno, mimořádnou invenci projevili tvůrci i při designování úrovní. Jednou se ocitnete pod tlakem permanentně stoupající plošiny, která hrozí Kirbymu přimáčknutím k pevnému stropu. Jindy se budete pohybovat v naprosté tmě s možností si jen krátce rozsvítit a prohlédnout trasu postupu. Budete proplouvat vodními kanály, kde vznášejícího se Kirbyho budete naopak pomocí duhové čáry tlačit dolů. Úrovně jsou zahlceny všemožnými osvědčenými a originálními prvky. Zavřené brány otevíráte spínači i zadáváním barevných kódů. Budete vystřelováni z děl, odráženi pomocí pružin jako v pinballu, nesení vzdušnými víry do horních pater, přenášeni z místa na místo četnými teleporty a tak dále. A všude kolem vás samozřejmě číhají hejna nejrůznějších nepřátel, které můžete trefit rychlým výpadem, dočasně ochromit pouhým dotykem či obejít za pomoci vhodně nakreslené linky. Sluší se ještě dodat, že i při poměrně úzkém záběru na hlavním displeji se nikdy nebudete cítit ztraceni a to díky přehledné mapě s vyznačením vaší aktuální pozice, které zabírá část horního obrazu.

Každá velká úroveň je rozdělena na tři lokace. Aby to nebylo náhodou jednotvárné, na konci každé z nich vás čeká mimořádně zábavná minihra, kdy překonáváte sama sebe v disciplíně skok daleký (vidíte, přeci jen tu nějaké skákání nakonec máme). Na závěr velké úrovně vás pak čekají úžasné souboje s bossi v rámci osvěžujících miniher. Až dospějete k závěru poslední z trojice lokací, můžete si vybrat jednu ze tří možností. Buď absolvujete jakýsi gigantický pinball (do něhož si můžete libovolně kreslit pevná odraziště), nebo si to se šéfem rozdáte v závodní akci, kdy ovládáte vertikální pozici Kirbyho (je třeba ho navádět na urychlovací ikonky). Případně můžete vsadit na rýsovací minihru, ve které musíte co nejpřesněji napodobovat tvary podle předlohy. Těžko říci, která z těchto tří je zábavnější, ale jedno je jisté. V určité fázi hry si všechny odemknete v rámci vedlejšího režimu a můžete si s nimi dosyta vyhrát.

Dalším motivačním prvkem jsou umně schované medailony, které můžete sbírat cestou jednotlivými úrovněmi. Tyto předměty pak můžete v rámci režimu Medal Swap vyměnit za vybrané bonusy. Už jen pohled na seznam uzamčených lahůdek dává tušit, že máte před sebou opravdu hodně zábavné dřiny.
Co říci závěrem? Kirby: Power Paintbrush se povedl skutečně nádherným způsobem. Představuje čistou esenci vybroušené značkové hratelnosti Nintendo. Ta věc nemá skoro žádnou chybu!

Kirby: Power Paintbrush

Mistrovské řemeslo a dílko, které vznikalo s láskyplnou péčí. Kirby: Power Paintbrush zásadním způsobem definuje moderní 2D plošinovku a řadí se mezi absolutně nejlepší tituly pro Nintendo DS. Bravo!