Harvest Moon: A Wonderful Life Recenze Harvest Moon: A Wonderful Life

Harvest Moon: A Wonderful Life

Farid

Farid

13. 3. 2006 23:49 1
Reklama

Zvykli jsme si, že videoherní hrdinové jsou neohrožení týpci máchající obrovskými meči, tajní agenti cvičení ve špionážních technikách, floutkové s ďábelskými předky či alespoň grázlové z velkoměstských ulic. Ale obyčejní rolníci obdělávající každý den za úsvitu svá políčka? Není se čemu divit, vždyť co je přitažlivého na zemědělské dřině a jednotvárném dojení kravek? Přesto, autoři Harvest Moon: A Wonderful Life měli pocit, že venkovanův virtuální život je přímo „báječný“ a věnovali mu toto atypické budovatelské RPG. Mají vůbec naději na úspěch? Teoreticky nikoli, ale v praxi rozhodně ano. Nevěřili byste tomu, ale na pěstování kořenové zeleniny je něco neodolatelného. Harvest Moon se zkrátka, a to můžeme prozradit hned zkraje, vydařil naprosto skvěle.

Dědictví...

Kde začít... Třeba od toho, že váš otec je mrtev. A jakmile vyženete plačky z domu, začíná pořádná práce, neboť jste po něm zdědili nádhernou farmářskou usedlost v panensky čisté krajině, úrodnou půdu, která přímo lační po tom, až do ní zanoříte rýč. Náš hrdina, vyvedený v typickém manga stylu s obrovskými kukadly, se k rolnické výzvě staví hned od začátku s překvapujícím entuziasmem a od první minuty strhává k poctivé práci i vás. Než se nadějete, už prozkoumáváte všechna zákoutí nově nabytého majetku, procházíte se po polích a nasáváte idylicky čerstvý vzduch. Hned za domem stojí zánovní kurník a vedle něho stodola. Nechybí ani kůlnička s potřebným nářadím a zařízení, které slouží ke skladování krmiva. Za zmínku též stojí roztomilý pejsek s komicky velkýma ušima a šance pokřtít kravičku obscénním jménem. Pro začátek dobrý.

...aneb hoši, dobré jitro

Hrdina musí vstávat se slepicemi, mnohem dřív než je většina z nás zvyklá. Den začíná při snídani sledováním farmářských zpráv v televizi a pak už, šup šup, honem do práce. Nejdříve bereme z kůlny zařízení k dojení krav a spěcháme přes dvůr, abychom odlehčili stračeně. Je to statná dojnice, čehož důkazem jsou dva mohutné džbery bílé tekutiny, které záhy stojí opodál. Nesmíte to ale přehánět, jinak by se taky mohla rozzuřit. Pokud se tak stane, je nejlepší dobytku ukázat, že máte srdce na pravém místě. Stlačením „trojúhelníku“ pohladíte kravičku na výraz omluvy. Zapomeňte na nehumánní dobytčáky nacpané sténajícími zvířaty, v tomhle zeleném údolí jsou všichni šťastní a zdraví. S tímto vědomím otevíráme vrata stodoly a vypouštíme sudokopytníka na šťavnatou pastvinu. Čeká nás další úkol.

Začíná to pivkem...

Vybíráme si vhodný kus země, lehce jí provětráme motyčkou a pečlivě zasázíme semínka rajčatových keříků. Další na řadě je otázka organizace. Usmysleli jsme si, že by bylo dobré naplnit dosud poloprázdný kurník drůbeží omladinou. A tak píšeme objednávku na zdatného kohouta s pořádným rodokmenem. Věc do druhého dne vyřídí náš pomocník (a otcův dobrý přítel, Takakura). Vhodný okamžik na menší procházku, co říkáte? Dole u břehu nás zaujme rusovlasá krasavice jménem Nami. Poněkud horší to je však s jejími filosofickými úvahami, a tak netrpělivý hoch čeká na první příležitost, aby se omluvil a vzdálil. O něco dál objevujeme zanedbanou chatrč, jejímž obyvatelem je trhlý vědec jménem Daryl. Zatím ale, zdá se, nemá chuť se pouštět s námi do družnějšího hovoru. Ani nás nepozval dál, nezdvořák.

Nakonec nás kroky dovedou k místní hospůdce. Otáčíme do sebe dvě tři sklenky zlatavého moku a vydáváme se směrem k domovu, už se stmívá... Byl to moc příjemný den...

...a končí bolavou hlavou

...následovaný moc nepříjemným ránem. Venku leje jako z konve, v telce dávají reprízu včerejšího pořadu a nás zmáhá kocovina. Vypotácíme se ven, abychom zkontrolovali rajčata a hned zjistili, že jsme udělali pěkně amatérskou chybu. Semínka nevykazují jakoukoli tendenci růst. Nejspíš to nebude zas taková hračka s tou motykou. Nebo že by to chtělo lehce pohnojit? Stojíme tváří v tvář prvnímu z mnoha zemědělských rébusů Harvest Moon.

S nadějí na lepší pořízení se obracíme směrem ke stodole. V tom však zjišťujeme další průšvih. Včera jsme zapomněli zavřít vrata, kravka se vydala na noční procházku a chytla v tom lijáku pořádnou rýmu. Z města si lze přes Takakuru objednat léčivo, jenže on ještě není zpátky ani s kohoutem, takže je třeba si zatím poradit jinak. Ale jak? Jo, báječný život není peříčko.

Trpělivost přináší rajčata

Harvest Moon absolutně nelze doporučit lidem, kteří očekávají od videoher okamžitou, výbušnou akci. Chce to zájem, jasnou mysl a trpělivost. Než jsme vypěstovali první rajčata, trvalo nám to několik hodin pokusů a omylů. Pro fandy do lineárních akcí to je příliš dlouho. Ti vezmou nohy na ramena po první půlhodině a už se nikdy nevrátí. Jejich škoda, protože na pomalu budovaném vztahu k půvabům Harvest Moon je něco sakramentsky zajímavého. Když vydržíte, budete na svou nádhernou úrodu a veselá kuřátka stejně hrdí jako po zabití finálního bosse.

Jak roste vaše podnikání, hra vytváří dokonalou iluzi farmářského života. Uvidíte, že se nejdůležitější otázkou života může stát, kam umístíte krmítko pro nového osla a kde seženete nejkvalitnější hnojivo. Cestu k Harvest Moon si najde patrně jen menšina fanoušků RPG, pod jeho zdánlivě nudným a jednotvárným povrchem však jistě objeví jádro velice propracované budovatelské strategie, která má tu sílu vás zcela na dlouhý čas pohltit.

Harvest Moon: A Wonderful Life
PlayStation PlayStation 2

Verdikt

Nějaký čas trvá, než se do něj dostanete, ale trpělivé odmění Harvest Moon okouzlujícím mixem budovatelské strategie, RPG, simulátoru pohody a realistického Tamagotchi.

Co se nám líbí a nelíbí?

Překrásně uklidňující atmosféra, obrovská škála možností vývoje, netradiční a osvěžující téma.
Působivost mohla být ještě vyšší, kdyby měla detailnější grafiku. Trochu bezvýrazná hudba. Drobné chybičky, například omezující systém spánku.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama