Grand Theft Auto: Liberty City Stories Recenze Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Farid

Farid

20. 12. 2005 23:58 2

Klobouk dolů před umem Rockstaru! LCS jsou jednoznačně nejlepší dosud vydanou hrou pro PSP. Ačkoli tvůrci původní hry (Rockstar North) se ujali „pouze“ role jakéhosi odborného poradce, neuplyne ani deset minut a už cítíte znovu ono typické, neopakovatelné GTA vzrušení. Ani na PSP neztrácí hra svůj charakteristický humor. Ještě jsme ani nenasedli do svého prvního sporťáku, nevyzkoušeli ruční samopal na zalidněném bulváru a nezaposlouchali se do satirického vysílání brilantních radiostanic a už cítíme štěstí, které jsme ještě s PSP nezažili. Vracíme se do Liberty City, tam kde to všechno začalo, a jsme po čertech nažhaveni na vše, co nás čeká.

Vítej doma, hochu

Nějaký ten pátek to už nejspíš bude, co jste dohráli GTA III. V Liberty City se však budete okamžitě cítit jako doma. Jako kdyby ani žádných Vice City a San Andreas nebylo. Obrovská loď je stále zakotvena na východ od Atlantic Keys, obchod 8-Ball je stále to pravé místo, kam zavítat za atraktivními vozy a stále budete muset bloudit mezi domy, abyste se dostali k mostu Callahan.

Toni Cipriani – to znamená vy – pracuje pro nechvalně známého mafiánského bosse, Salvatore Leona. Váš šéf právě zažívá horké chvíle ve válce s rodinami Sindacco a Forelli. Jde mu o zisk nadvlády nad organizovaným zločinem v celém Liberty City. Přimíchejte si do toho tu nějakou Jakuzu, onde špetku Triád a sami si dokážete představit, jak složité situace bude Toni zažívat. Připravte se na vzrušující a komplikovaný příběh plný zvratů, zrad a překvapení.

Úvodní mise Liberty City Stories jsou bezvýhradně věnovány vašemu výcviku. I zkušený GTA veterán by si měl osahat drobné odlišnosti, které přináší ovládání upravené pro PSP. Během řízení auta přepínáte mezi stanicemi pomocí směrového kříže (D-pad), když ukážete směr DOLŮ, rozezníte klakson. Při chůzi vám tytéž tlačítka umožňují měnit aktuální zbraň nebo přepínat z jednoho cíle na druhý. Pravé postranní tlačítko slouží k automatickému zacílení a levé k jemnému doladění směru palby. Nedá se říci, že by tento systém byl úplně ideální a je pravda, že až do konce hry vám stoprocentně do krve nepřejde. V rámci možností však představuje snesitelný kompromis.

TAXI!

Jakmile máte za sebou tréninkové mise, čeká vás mix osvědčených úkolů. Pořítíte se ulicemi vysokou rychlostí, budete pronásledovat a zabíjet ty, kteří zkřížili cestu vašemu šéfovi, budete nápomocni kolegům z rodiny při plnění jejich úkolů a přitom všem se neustále budete snažit zmizet z dohledu strážců zákonu dřív, než vám situace přeroste přes hlavu. Jednotlivé mise jsou nepatrně kratší a koncentrovanější než v běžném GTA na PS2. Rockstar se maximálně vynasnažil, aby žádná z nich při běžném způsobu hraní netrvala déle než deset minut. Jde o to, abyste stihli pokus (třeba i neúspěšný) absolvovat v krátké pauze na kafe. Pokud při akci zemřete (nebo jste zatčeni), již tradičně se objevíte před východem nejbližší nemocnice nebo policejní stanice, kde můžete rovnou nasednout do přistaveného taxíku a zamířit zpět na místo činu. Ne vždy je tato pohodlná možnost optimální (můžete se ocitnout v lítém boji nedostatečně ozbrojeni), ale hodí se, pokud chcete misi rovnou zkusit ještě jednou a nemáte zrovna čas si cestou skočit pro lepší kvér.

Nebude trvat dlouho a začnete pět oslavné ódy na um grafiků a programátorů LCS. Město je plné nádherných detailů a loadingové obrazovky ani nepostřehnete. Tu a tam se vyskytnou nechtěné efekty (když jedete příliš rychle, část obrazu se podivně rozmaže) a velmi vzácně může dojít ke zpomalení frameratu. Tyto drobné nedostatky se však rychle naučíte přehlížet a začnete si skutečně užívat té krásy kolem. Některé mise (taxikaření, záchranka, domobrana) se natahují separátně, loading však nikdy netrvá víc než pouhých pár sekund.

Pěstí ve tmě

LCS není jistě bez nedostatků. Možná že autoři zapomněli, že člověk nemá s PSP vždycky ideální světelné podmínky. Když jste na silně osvětleném místě, máte občas pocit, že na lesklém displeji vidíte spíš odraz vašeho okolí než hru. Někdy to je opravdu velký problém. Souboje pak probíhají nefér, protože chvílemi ani netušíte, kde se nachází váš soupeř, a jako jediná naděje se jeví bezhlavé bušení do KOLEČKA v naději, že ho náhodou ve tmě trefíte.

Problém zorientovat se máte dokonce někdy, i když je obraz jasnější, a to „díky“ složitému systému zaměřování, kterého jsme se dotkli již v tomto textu dříve. Bojový systém má řadu shodných rysů se San Andreas. Pomocí postranního tlačítka si soupeře „uzamknete“ a stlačením KOLEČKA mu vypálíte ránu. Bohužel se však i přesto až příliš často do úderu připlete nějaký civilista (které navíc hra zbytečně automaticky zaměřuje). A než si zvyknete na rychlé přepínání mezi cíli přes D-pad, mnohokrát poputujete do nemocnice.

Město do kapsy

Celkově však drtivým způsobem převažují klady. LCS jsou nadmíru vydařenou hrou v tom smyslu, že předvádějí na miniaturním formátu dosud nemyslitelně komplexní městskou akci. Navíc mají v zásobě nesmírně silnou disciplínu, ve které hravě předčí jakékoli GTA na PS2. Je jím brilantní multiplayer. Hra nabízí celkem sedm režimů, kterých se může zúčastnit až šest hráčů současně. Mezi nimi nechybí obrovsky zábavný deathmatch, výbušný Street Rage anebo závodní akce v automobilech. Za největší úspěch pak lze považovat fakt, že LCS je přesně ten typ hry, který údajně na PSP nebyl možný: rozsáhlá, datově náročná, streamovaná záležitost polykající desítky hodin času. Je čas poopravit zažité představy o handheldovém hraní.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Je to jedna z těch her, díky kterým se prosazují konzolové formáty. Největší a nejdůležitější PSP hit letošní sezóny získá kapesnímu formátu Sony spoustu fanoušků.

Opravdové GTA do kapsy! Propracované postavy, kompletní Liberty City, desítky povinných i nepovinných úkolů, auta, násilí, rádio... a tlustý chlap v sado maso oblečení. Navíc to má multiplayer.