Gears of War Recenze Gears of War

Gears of War

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

16. 11. 2007 23:54 22

Producent: „Co myslíš, že to tady tvoříš? Hamleta? Jih proti severu? Má to být zatracenej béčkovej film! Velký chlapáci v trikotu! To snad zvládneš, ne?
Barton Fink: „Obávám se, že tomu žánru ne zcela rozumím... v tom je možná problém.“

Tuto slovní výměnu možná znáte z filmu bratří Coenových, Barton Fink, o scénáristovi, který je postaven před stěží řešitelný úkol. Je zvyklý psát běžné romány a když přijme zakázku v Hollywoodu, musí vyprodukovat béčko o wrestlingu s Wallacem Beerym v hlavní roli. Do psaní recenze na velmi mohutně hypované Gears of War se mi ani trochu nechtělo – skóre se všude možně hýbou kolem devítkových hodnot, během hraní člověk podvědomě chápe, že coby akční hra je tento titul v mnoha směrech bezchybný... ale zároveň není vůbec obtížně nalézt celou řadu názorů normálních hráčů, které Gears na PC z rozdílných důvodů prostě nebaví. Ještě před pokusem o objektivní analýzu hry samotné i její konverze z Xboxu 360 tedy malé varování. Zcela bezpodmínečně musíte mít žaludek na skrz nasrkz machistické akční snímky, respektive toto téma obecně. Možná jsem exot, ale když během prvních pěti minut stihli hlavní protagonisté (všichni o rozměru statné gorily a s podobnou slovní zásobou) několikrát pronést hlášky jako „sweet“ nebo „awesome“ po zabití nepřítele, začínaly se mi dělat mžitky před očima. Nač tuto pasáž protahovat, přečtěte si článek Martina Bacha.

To je však skutečně jen subjektivní pocit člověka, kterému zřejmě v těle koluje o pár řádů nižší množství testosteronu, než kolik jej vyžadují autoři z Epic jako předpoklad pro pochopení děje Gears. Na druhou stranu, přes iluzi děje se jde nakonec přenést a začít si skutečně užívat tutéž akční pecku, kterou jsme prvně recenzovali přesně před rokem. Můžeme ušetřit čas ještě jedním způsobem, totiž srovnáním se hrou, která se na PC objevila taktéž před rokem, Rainbow Six Vegas. S trochou nadsázky jde o shodnou hru s Gears of War, samozřejmě v kompletně jiném grafickém kabátě, herní mechanismy se však podobají jak vejce vejci. Jedinou výjimkou je soustředění na spolupráci v týmu, který sice v Gears také máte okolo sebe, nijak se ale nemusíte věnovat jeho managementu. Coby Marcus Fenix, válečný veterán s pošramocenou pověstí (a úžasným dabingem Johna DiMaggia, známého hlavně v roli Bendera z Futuramy), musíte na planetě Sera bojovat s ještěřími kreaturami rasy Locust. Vyšším cílem je samozřejmě válku ukončit, zničit podzemní tunely Locustů a konečně přinést mír. Systém tunelů ale hlavně ospravedlňuje styl „30 vteřin zábavy“, poprvé popsaný autory jiného konzolového hitu, Halo. Po celou dobu se pohybujete pečlivě připraveným schématem mini-bitev, které mají za úkol vám napumpovat do krve co nejvíce adrenalinu, načež projdete checkpointem, trochu si vydechnete a opakujete totéž až do závěrečného hvizdu.

Recept na zábavu

Princip zábavnosti Gears of War pochází ze systému krytí, jež v poslední době využívá celá řada her, nejpodstatnější z nich je již zmiňovaný RS Vegas. Každý kus mapy je poset množstvím objektů, za které se můžete schovat, různě zpoza nich vykukovat, házet parakotouly do jiného zákrytu a relativně bezpečně odsud ostřelovat nepřátele. Oproti jiným střílečkám z pohledu první i třetí osoby (Gears používá třetí osobu, při míření se však pohled doslova přicucne k rameni postavy, podobně jako v Resident Evil 4, a styl se významně přibližuje klasickým FPS) je tempo kouskované na již popsané momenty oddechu a totální akce. To by samo o sobě úspěch zaručilo jen stěží, velkým trumfem hry je skvěle propracovaná dynamika. Neexistuje zde žádný ukazatel zdraví, ve chvílích klidu se uzdravujete automaticky, přebíjení chvíli trvá a lze jej urychlit stiskem tlačítka v určitou chvíli... celá řada prvků vás nutí neustále vnímat načasování akce, nemůžete jen tak běžet kupředu a doufat, že v boji zvítězíte. Hratelnost je tím pádem závislá na vaší ochotě se jí metodicky věnovat, zvyknout si na její požadavky. Jestliže vám tento styl servírování zábavy po malých, vydatných kusech vyhovuje, budete z Gears v sedmém nebi, tedy alespoň po určitou dobu.

PC (ne)přišlo zkrátka

Od první minuty až do závěru kampaně jsou Gears hrou extrémně lineární. Tento přístup vyžaduje naprosto dokonale vyváženou zábavu, aby hráči nezačalo lézt na nervy, že je šoupán z místa na místa autory bez šance zapojit vlastní vůli. Podobný přístup dotáhl nedávno k dokonalosti geniální čtvrtý díl Call of Duty, oproti němuž a dalším úspěšnějším titulům působí Gears jaksi nedopečeně. Akce se po čase stává tak předvídatelnou, že byste na konci mohli vlastníma rukama sepsat designový manifest, na němž je hra postavena. Příliš mnohokrát se opakují segmenty vyčkávání, kdy kosíte jednu vlnu Locustů za druhou, zatímco někdo z týmu řeže autogenem ocelová vrata apod. Tyto potíže se překvapivě netýkají několika nových úrovní, jenž Epic zařadil coby exkluzivní PC bonus. Patří k závěru hry, můžete je však podle chuti spustit i samostatně. O to silnější je pak dojem sice skvělé, ale postupně unavující hratelnosti „základního obsahu“.

Multiplayer bychom zhodnotili rádi, zatím to však nejde – vše by mělo fungovat přes Games for Windows Live, obdobu dlouho a dobře fungující služby pro Xbox, jenže reálným výsledkem je prakticky nefunkční komunikace s master serverem. Nejedná se o ojedinělý problém, hráči po celém světě si stěžují na nemožnost se do multiplayeru pustit a snad se v brzké době dočkáme patche. Konverze na PC proběhla jinak pod taktovkou polského týmu People Can Fly překvapivě dobře, snad jen HW nároky mohly být dozajista nižší. Ve srovnání s jinými hrami na Unreal 3 enginu jsou Gears dosti nenažraným kolosem, zvláště pak co se RAM týče – i s 2GB není výjimkou pětiminutové čekání na nahraní úvodní obrazovky. Na grafiku a zvuky jsme pěli ódy již před rokem a stále platí. S dostatečně (čti neskutečně) výkonným PC může hra vypadat ještě lépe, než na Xboxu 360.

I když mám k obsahu Gears of War řadu výhrad, akční složka je opravdu výjimečně podařená a fanoušky žánru nemůže zklamat. Slovy klasika – tentokrát je to osobní.

Gears of War

Zajímavá akční hra, která však na PC neplní roli spasitele tak, jako před rokem na Xboxu 360. A to ani v případě, že si zamilujete její total-macho pojetí. I přesto se v aktuální záplavě skvělých her rozhodně neztratí.

Pohledná grafika, netradiční a dobře vyladěná akce, exkluzivní PC obsah, mokrý sen testosteronových maniaků.
Hodně náročné na hardware, styl hraní se vůbec nemění, problémy s multiplayerem, silně mokrý sen testosteronových maniaků.