Článek Závody s časem

Závody s časem

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

2. 8. 2008 22:00
Reklama

K produktům nezávislé rychlotvorby můžete být jakkoliv nedůvěřiví, ale jakmile vyzkoušíte některé z těch lepších, zjistíte, že k tomu není vůbec žádný důvod. Jistě, za 2 nebo 3 dny nelze udělat složité příběhové RPG nebo úchvatně vypadající závody. Ale stačí dobrý nápad a slušná hra může být na světě. Půjde třeba jen o několikaminutovou oddychovku, která ale pobaví i při sedmém, osmém zahraní – a co si do nabitého pracovního dne přát víc? Naštěstí se na indie scéně stále pořádá poměrně slušné množství soutěží s cílem vytvořit podobně laděný titul. A nejen to – někteří vývojáři se na takové hry specializují sami od sebe.

Staří známí

První větší rozmach rychlotvorby se datuje k počátkům projektu Experimental Gameplay. Z něj vzešla slavná Tower of Goo, ale i mnoho dalších zajímavých titulů, za všechny jmenujme Darwin Hill, Ice Fishing nebo String Theory. Nyní se sice už delší dobu na stránkách EG nic moc zajímavého neděje, ovšem projekt již stačil posloužit jako inspirace pro další tvůrce, z nichž toho nejznámějšího, Petri Pürha, jistě není třeba dlouze představovat. Pürho přijal pravidla projektu EG a měsíc co měsíc pod šibeničním termínem sedmi dnů tvoří jednu malou, tu méně, tu více nápaditou hříčku, což dalo vzniknout takovým titulům jako Pluto Strikes Back nebo Crayon Physics. Talentovaný Fin tak dokázal, že i tímto způsobem se dá odrazit k triumfu na IGF.

To cactuse žádné termíny většinou nesvazují – a stejně je schopen chrlit kvalitní hry jak na běžícím páse. Pravda, jeho největší hity (Clean Asia) si většinou vyžádaly více času na realizaci, ale Psychosomnium, Mondo Medicals nebo Shotgun Ninja vytvořil za pouhých pár dnů a rozhodně nelze říct, že by šlo o nějaké propadáky.

Kategorií sama pro sebe je pak známý tvůrce filozofických hříček, Jason Rohrer. Samotná realizace projektu mu většinou mnoho času nezabere, klíčovou fází jeho tvorby bývá spíše hledání inspirace. Po prvních dvou úspěšných titulech, Passage a Gravitation, si ho vyhlédl známý web The Escapist, pro nějž nyní každý měsíc v rámci projektu Game Design Sketchbook připravuje experimentální hříčku na libovolné téma, doplněnou o vysvětlující komentář. Nutno dodat, že kvalitě svých prvních dvou počinů se však zatím ani zdaleka nepřiblížil.

Soutěžní martyria

Zmínění vývojáři se vydávají do zrádných vod rychlotvorby víceméně z vlastní iniciativy, jiné k tomu musí popostrčit až různé soutěže. Pravděpodobně nejznámější jsou dvoudenní klání na webu Ludum Dare, který okolo sebe shromáždil neuvěřitelně rozsáhlou komunitu, a ta se už jedenáctkrát pokusila během 48 hodin stvořit nějaký zajímavý kousek na předem odhlasované téma. Ačkoliv pochopitelně převažují tituly podprůměrné, najde se i vcelku dost výjimek, namátkou BitWars, Pathogen Warrior, Mr. Puke’s Garden nebo Galcon 2006, který se dočkal i rozšířené verze a portu na iPhone.

Přijdou vám dva dny jako málo? Co by za ně dali účastníci soutěže pořádané webem The Poppenkast, kteří si již dvakrát vyzkoušeli dokonce tříhodinový vývojářský sprint, během něhož se snažili vytvořit fungující a alespoň trochu zábavný titul. A světe div se, občas se jim to i podařilo. Z poslední doby patří k nejzajímavějším hra I Was in the War, arkádová plošinovka, v níž je třeba vyhýbat se současně dvou vlnám postupujících nepřátel. Primitivní koncept, hratelnost však nadmíru chytlavá.

Existují i další podobná klání: nedávno proběhnul v Torontu třetí ročník tamního Indie Game Jamu, kde zvítězil graficky stylový počin s názvem A game about bouncing. Tradiční jsou týdenní soutěže serveru PyWeek (další se chystá na září tohoto roku), lidé z Retro Remakes zase dříve pořádali krátké minisoutěže, například tuto vektorovou, či soutěž s podmínkou použití pouhých čtyř barev. Po neúspěchu adventurního klání, kam se přihlásili pouze tři účastníci, však podobné akce vyšuměly do ztracena a Retro Remakes komunita se vrátila k tradiční soutěži velkého formátu.

Z české kotliny

V pořádání rychlosoutěží zažilo Česko nebývalý rozmach před několika lety, kdy se jako o závod střídaly klání serverů České hry a Gamecode. Oba zmiňované weby se však posléze dostaly do problémů, a tak navzdory úspěchům těchto soutěží přišel poměrně záhy jejich konec. Několik velice slušných titulů ale přinést stačily: za zkoušku určitě stojí pong Ricocheter, prvotina úspěšného OFF Studia s názvem Wilma Tetris, arkádový Worms Battlefield nebo vizuálně zdařilá Space Menace.

Prapor tak nyní drží pouze lidé okolo serveru Velkej Chytrák, kteří se, po vánoční rychlosoutěži v roce 2005, pustili v uplynulých měsících do pořádání podobných klání s novou vervou a výsledkem byla například aktuální soutěž na téma humorných miniher. Účast sice nebyla valná, přesto jsou takovéto pokusy zajímavým příslibem do budoucna. Nejen domácím, ale i zahraničním organizátorům a vývojářům tak budeme držet palce, aby jim nadšení pro podobné projekty vydrželo.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama