Článek Cactus – mistr abstraktní rychlotvorby

Cactus – mistr abstraktní rychlotvorby

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

19. 4. 2008 22:00 7
Reklama

S nadsázkou by se dalo říci, že kdykoliv si otevřete jakýkoliv server věnovaný freeware, najdete na titulní straně novou hru od cactuse. V posledních měsících Švéd s dobře zapamatovatelnou přezdívkou obsadil svým výtvorem prakticky každou soutěž (a že jich je na indie scéně požehnaně), přesto se mu daří neustále překvapovat zajímavými nápady, nebo výjimečnou stylizací. Jonathanu Soderstromovi je 22 let, žije ve městě Gothenburg, má rád sérii Half-Life, freewarovky Nikujin a Cave Story, seriály Twin Peaks, Lost, Heroes a Uzumakiho komiksy, živí se hranolkami s kečupem a ze všeho nejvíc by si přál získat takovou práci, která by mu umožnila vytvořit ještě spoustu malých, volně šiřitelných her. Budiž mu přáno!

Vyčistěte Asii!

Vůbec nejznámější cactusovou hrou je Clean Asia. Stylově vznikla v rámci soutěže – konkrétně šlo o Autofire Shooter Competition 2007. Jejím zadavatelem byl web Shmup-dev, pravidla pak nutila zúčastněné zabudovat do svých projektů funkci autofire. Co je na hře zajímavé: možnost volby mezi dvěma naprosto odlišnými režimy střelby; a samozřejmě audiovizuální stránka. Hráč může buď pilotovat loď s možností superzrychlení (a zároveň rozrážení nepřátelských těles), nebo loď na počátku slabou, později však sběrem odštěpků z nepřátel upgradovatelnou, s neprostupným štítem jako bonusem. Abstraktní grafické zpracování a perfektní ozvučení vyneslo hře dokonce nominaci v příslušných kategoriích soutěží IGF. I když ani jednu cactus neproměnil ve vítězství, zapsal se tím jednoznačně do širokého povědomí.

Shoot'em up!

Kdo si projde portfolio cactusových her, dospěje k jednoznačnému závěru. Tenhle kluk má rád shoot'em upy, a to ne málo. Nadpoloviční většina jeho titulů totiž právě akčně-arkádovému žánru odpovídá, jen málo z nich ale nezaujme nějakým originálním nápadem, či alespoň stopou původnosti. Už první cactusova hra, kterou vydal 4. dubna 2005, byla 2D akcí: jmenovala se Insect Invade II a nabídla vcelku slušnou variaci na Space Invaders. Mezi ty nejlepší cactusovy shoot'em upy patří určitě stylově rozkostičkovaná Fuck Space, mírně zmatená, ale chytlavá arénová řežba The Design, Fractal Fighter (nápad, na němž je založen, je, myslím, zřejmý), dvojice malých stříleček Protoganda, či nejnovější "flekatá" akce Ad Nauseam 2. Protože je všechny programuje, kreslí i ozvučuje cactus sám, je logické, že vždycky volí abstraktní způsob zpracování. Ten dovádí k dokonalosti Clean Asia, ale třeba již zmíněný Fractal Fighter potěší úplně stejně jednoduchostí a přímočarou realizací základní myšlenky. Právě jednoduchost a jednoznačná orientace pomáhá cactusovi chrlit hry tak rychle, aniž by došlo k újmě na kvalitě.

Za dobrodružstvím

Druhou větší skupinu tvoří mezi cactusovými hrami adventury, či hry s dobrodružnými prvky. Nikdy nejde o klasickou point'n click hru, která by se líbila fanouškům Lucas Arts. Cactus je úsporný v ději, nepíše dlouhatánské dialogy, ale dovede i příběh vyjádřit minimalisticky. A přímo nenávidí klišovité logické hádanky. Poprvé si své adventurní schéma vyzkoušel v The Birthday a God Came to the Cave, teprve Decontrologic ale naplno předvádí jeho vysokou úroveň. Zelenými čarami naznačené lokace a dějové prvky "hry ve hře" patří mezi hlavní klady tohoto projektu. Mírné adventurní a zároveň FPS prvky pak v sobě skrývá Mondo Medicals, poněkud úchylný cactusův příspěvek do B-Game Competition. A konečně do kategorie adventure řadí cactus i Illegal Communication. Proč? Přesvědčte se sami.

Psychedelický závěr

Na závěr jsem si nechal druhou nejzajímavější cactusovu hru. Plošinovka Psychosomnium dovede hráče naprosto zmást. Snový svět se neřídí obvyklými pravidly, a tak je řešení logických hádanek v téhle zboku viděné hopsačce leckdy pořádným náporem na mozek (a nervy). Dveře z jedné obrazovky do druhé nemusí vést stejným směrem zpět, smrt není za všech okolností definitivní, a do toho se navíc v lokacích objevují bílí králíčci.

Zatím má cactus na svědomí zhruba tři desítky her, naposledy vydal v rámci Four Elements soutěže serveru GameDev.net akční plošinovku shotgun Ninja a již zmíněné akci Ad Nauseam 2 a Protoganda 2. Kdo by chtěl s jeho hrami začít, může také sáhnout po zhruba 45 MB velkém balíku s hrami, které sám považuje za své nejlepší. Přejme mu, ať mu elán vydrží, a v budoucnu více Clean Asia a méně Ted's Wet Adventure.

P. S.: Tu poslední odlinkovanou hru ve vlastním zájmu NEstahujte...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama