XCOM: Enemy Within Recenze XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

11. 11. 2013 23:50 6
Reklama
Reklama

"Tady to vypadá jako v Sarajevu," řekne Elaine. Shodou okolností jsou to její poslední slova, protože vzápětí vyběhnou zpoza ohořelé stěny čtyři Mutoni a ten první jí od boku propálí záda. Vyhřeznou střeva, takže to chvíli vypadá, jako by zas měla pupeční šňůru, načež se s pochopitelným údivem skácí k zemi a místo, aby se podruhé narodila, umře. Jaxxovi nelidsky zabliká v očích a reaguje ostrým výstřelem do spodní čelisti emzáckého kulturisty. Rader a pan Spock mezitím jako Péráci vyskakují na střechu okolní garáže a nechávají za sebou dotikávající tříštivé granáty. A Lara? Šrotařce to trvá, pravda, nejdéle, ale její kulometná salva zanechá na omítce roztomilé satanistické graffiti. Emzáci tečou 1:4...

Enemy Within je obří datadisk k vynikajícímu remaku klasické strategie. XCOM: Enemy Unknown oživil vzpomínky na hodiny strávené bojem proti mimozemské invazi. A aktuální přídavek je solidní porcí nových a lepších výmluv, proč strávit u téhle návykové záležitosti i druhou půlku života. Bojovat proti nepředvídatelným, technologicky pokročilým a strašlivým mimozemšťanům byla výzva. Co teprve boj proti emzákům a zrádcovské agentuře... navíc za pomoci mutantů a obřích bitevních robotů?

HEJ HOU, HLAVONOŽCI JDOU

SAMÉ DIPLOMY


Ocenění svých vojáků si můžete nejen navrhnout, ale i pojmenovat. A tak veteráni XCOMu v mé hře dostávali po rimmerovsku "Bronzový diplom za plavání" a "Stříbrný diplom za plavání." Snad emzáci na konci neřeknou: "Nachystejte uzenáče!"

Technicky vzato, novinky Enemy Within jsou harmonicky včleněny do hlavní kampaně. Ta opět dynamicky vykládá příběh o napadení Země několika rasami agresivních vetřelců, kteří unášejí lidi v létajících talířích a terorizují města. Hráč se stává velitelem mezinárodní organizace XCOM zodpovědné za obranu planety. A tak se stará o sledování vzdušného prostoru satelity, sestřelování talířů a samozřejmě boj s emzáky na povrchu. Kombinace strategického módu s výstavbou základny, výzkumem a základní ekonomikou a tahového taktického řežimu v jednotlivých misích dělá z XCOMu vzácný poklad mezi přemýšlivými hrami díky provázanosti obou módů a tísnivé atmosféře neustálého nebezpečí.

Enemy Within viditelně obohacuje kampaň mnoha prvky. Několik desítek nových misí a rozvržení generovaných lokací potěší zejména XCOM veterány. Když tak budou řešit rutinní případy přistání emzáckého talíře, dočkají se neokoukaných scén a mnohdy velmi působivých kulis. Z dvojice nových druhů nepřátel se dříve na scéně ukážou chapadlovití Seekeři. Zákeřný druh, který se po prvotním odhalení zneviditelní, aby se vzápětí pokusil nasednout na hlavu oběti a paralyzovat ji. Pro osamělého vojáka to znamená konečnou, v kombinaci s dalšími druhy potrápí ale i větší tým. V závěru hry pak přijdou na řadu také drtiví Mechtoidi – jak název napovídá, je to v podstatě obyčejný Sectoid, ovšem nacpaný do obřího skafandru bitevního robota se dvěma plasmovými děly.

EXALTOVANÍ POSTLIDÉ

Někdy zhruba v polovině hry dojde i na důvod, proč se nový XCOM jmenuje "vnitřní nepřítel". Zrádci z řad lidské společnosti totiž zformovali tajnou korporaci EXALT, která podrývá aktivity XCOMu a na základě transhumanistických ideálů bojuje za genetickou modifikaci a vznik "nových lidí" díky mimozemské invazi. EXALT vytváří své tajné buňky v zemích Kongresu s cílem podrobit se agresorům; a tu a tam hráči hodí klacek pod nohy úspěšným ukradením zdrojů či sabotáží. Mezi nové herní prvky tak patří špionáž, odhalování buněk a tajné operace odhalující klíč k základně EXALTu. V bojích jde o hodně zajímavé zpestření, a to částečně díky struktuře, kdy je jeden tajný agent s pistolí oddělen od zbytku týmu, který ho přišel vyzvednout. Především ale díky tomu, že nepřáteli jsou tentokrát lidé – vojáci a geneticky upravení agenti se zajímavými schopnostmi a výrazně vyšší výdrží.

I běžné mise nabraly vyšší obrátky. Známé typy úkolů jsou často obohaceny o sběr nové suroviny, která se nazývá Meld. Nachází se vždy ve dvou kontejnerech vybavených samodestrukčním zařízením, přičemž vyzvednutí jednoho je relativně snazší, druhý je většinou umístěn v méně přístupné či lépe chráněné části mapy. Protože Meld slouží jako surovina pro genetické úpravy i výrobu Mechů, je třeba ho získat co nejvíce, a tak nastupuje nový faktor poměřování ceny vojáka a jeho případného zranění oproti kanystru, který v příštím tahu vybuchne a stane se nepoužitelným. Dále krom zmíněných tajných misí přidává Enemy Within ještě balíček příběhových úkolů Operation Progeny, zombie-misi plnou Chryssalidů u ztroskotané lodi na kanadském pobřeží a také hráči velmi žádanou obranu základny XCOMu před vetřelci.

KRYTONE, SEZNAM SE, TOHLE JE GERALT

Pro obtížný boj na dvou frontách dostávají samozřejmě hráči do rukou účinnější zbraně. Z obyčejných vojáků se v Enemy Within mohou stát genetičtí mutanti. Po zaklínačovsku vylepšený mariňák tak může například sám od sebe regenerovat, mít silné nohy, které vyskočí na střechu bez nutnosti použít požární schodiště – a celkově se tak za cenu ztráty větší či menší části lidskosti stát bezskrupulózním odpravovačem hmyzáků z vesmíru. Druhou cestou je přetvoření vojáků v mechanické bojovníky s kovovým tělem. Na ně se pak dají nasazovat různé obří bitevní skafandry, které jsou vybaveny velmi účinnými zbraněmi. Výdrž i efektivita mechů jsou na špičkové úrovni, čemuž ale odpovídá i cena v kreditech a Meldu, a tak se až do konce hry dostane i na "obyčejné" pěšáky. Ty lze aspoň naboostovat udělením medailí.

Zlepšení hráčova arzenálu díky mutacím a technologii vyvažuje EXALT jako nový nepřítel a trochu vyšší obtížnost jednotlivých misí.

XCOM: Enemy Within není revolucí. Své změny do systému původní hry zanáší velmi citlivě a kdo nemá dokonalou paměť, mnohé novinky bude považovat za integrální součást původní hry. Zlepšení hráčova arzenálu díky mutacím a technologii vyvažuje EXALT jako nový nepřítel a trochu vyšší obtížnost jednotlivých misí. Kampaň je pestřejší, ale ne na úkor atmosféry, strategická rozhodnutí zajímavější a hlubší, mapy překvapivější, AI alespoň o ždibíček chytřejší. Zkrátka: válka o přežití lidstva ještě nikdy nebyla taková legrace.

Nadrchal zakličkuje, takže Thinmanova plazmová rána upálí jenom konečky jeho zpocených vlasů. "Kadeřník za všechny prachy," směje se Nico a vylepšuje emzákovi v obleku jeho blyštící se plešku headshotem. Microstar s Kočanskou právě soustředěně čistí balkon od partičky Sectoidů, když do místnosti vlétne Cyberdisc. "A jsme v prdeli jak sláva indiánů," chce si pomyslet Kočanská, ale dostane se jenom k tomu "A" zatímco se Cyberdisc rozevírá a jeho lasery z ní udělají slávu indiánů. Vojtidlo si zahraje na udatného sira Robina a hrdinně úprkem ustupuje. "Koho vůbec napadlo, chránit Mexiko," uplivne si generalissimo Tomus, a zapíchne do glóbu rudou vlaječku. Tahle válka bude ještě dlouhá...

XCOM: Enemy Within
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Datadisk, který citlivým způsobem rozšiřuje vynikající strategii a dává její kampani nový život. Pro fanoušky XCOMu jde o povinnou výbavu, ostatní mají nejvyšší čas naskočit do startujícího talíře...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz